2849
Sök

Volvo 940 ött -95. Göra om till fulltryck

21 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
hej jag har planer att göra om min lättryckare till fulltryckare.
Och som jag har fattat är det bara att byta wastegate klockan, då är frågan vilken man ska ha och vart man får tag i en sån?smile

Tack i förhand!smile

SlaktareN
51 Inlägg
28 juli 2011
Unknown-Nuisance skrev:
hej jag har planer att göra om min lättryckare till fulltryckare.
Och som jag har fattat är det bara att byta wastegate klockan, då är frågan vilken man ska ha och vart man får tag i en sån?smile

Tack i förhand!smile

Hejsan!

Antingen köper du en ny eftermaknads wastegate som är gängad (ställbar), eller så köper du en som från en fulltryckare, den är dock inte gängad har jag för mig. Du kan också klippa av slangen mellan wastegaten och turbon och sätta ett t-kors eller en pysventil så att waste gate inte får rätt tryck och på så viss får du högre laddtryck på din turbo, funkar som lösning och kostar 5kr MEN jag hade köpt en wastegate som klarar 0,65bar istället. Med t-kors och pysventil kan du få en peak på toppen av laddtrycket te x när du gasar fullt, du får något högre laddtryck ett tag när du gasar hårt med andra ord.

21 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Okej, tack:) Men om man kör med att t-kors och öppet luftfilter, då lär det väl bli lite bättre?smile

SlaktareN
51 Inlägg
28 juli 2011
Unknown-Nuisance skrev:
Okej, tack:) Men om man kör med att t-kors och öppet luftfilter, då lär det väl bli lite bättre?smile

Oja, har själv kört så på min eller mina 940is, och det funkar som sagt. Fast nu har jag annan turbo 19t med ställbar wg. Finns vita t-kors på biltema, använder du dem får du 0,7-0,8bars laddtryck, de är vita och säljes om  2-4st i varje pkt. Varsågod inga problem, och lycka till...smile Finns på mekonemen också, ju större diameter på hålen i t-korsen ju högre laddtryck.
Senast redigerat av angr1ff (28 juli 2011)

SlaktareN
51 Inlägg
28 juli 2011
Unknown-Nuisance skrev:

Glöm inte att installera en laddtrycksmätare också för tusan! wink

Sök