3545
Sök

Saab 9000 växellåda?

588 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
tjena, har hört att saabs 9000 växellåder är väldigt känsliga alltså går lätt söder, och att dom gjorde en uppdatering och förbättrade lådorna 1996, stämmer detta? isåfall undrar jag om det är värt att flytta över lådan ur min reservdelsbil från 1996 till min 1995a ? Mvh ludwig

183 Inlägg
31 juli 2011
är samma låda, dock kan du sätta i I lådan som enligt sägen ska hålla för mera.

en vanlig låda håller så länge man inte segdrar och bränner däck hela tiden.

588 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
sitter trim i nya motorn, cirka 270 hästar ? skall göras lungt och dra släp för till fället, det borde ju ej pajjja isåfall ?

183 Inlägg
31 juli 2011
jadå, jag har haft 2 9k aeros med steg3+steg4 inge problem bara man inte svinkör.

1 019 Inlägg
31 juli 2011
Lådan fick en bättre diff under 96. Man får kolla på chassinumret.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 juli 2011
Fast mer normalt är att vänta tills om/när lådan väl rasar på din 95:a och ta lådan från din nyare reservdelsbil...
Jävligt dumt att skruva isär saker som redan fungerar för att byta till något i okänt skick, men det är ju min åsikt! smile

588 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
poont skrev:
jadå, jag har haft 2 9k aeros med steg3+steg4 inge problem bara man inte svinkör.

okey tack smile

588 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
bumpe skrev:
Fast mer normalt är att vänta tills om/när lådan väl rasar på din 95:a och ta lådan från din nyare reservdelsbil...
Jävligt dumt att skruva isär saker som redan fungerar för att byta till något i okänt skick, men det är ju min åsikt! smile

ska ju ändå lyfta ut motor på  reservdels bilen så det är enklare att lyfta motor och låda har jag nu förstått big_smile

588 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Garfield skrev:

alltså fick som nyaste 96orna dom smile?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 juli 2011
Hamster skrev:
bumpe skrev:

ska ju ändå lyfta ut motor på  reservdels bilen så det är enklare att lyfta motor och låda har jag nu förstått big_smile

Har du ett kortblock då över kanske du blir av med det om du vill smile

1 019 Inlägg
31 juli 2011
Hamster skrev:
Garfield skrev:

alltså fick som nyaste 96orna dom smile?

Jopp

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 juli 2011
tycker 9000 lådorna känns lite b kvalite även fast de är i helt ok skick och inte är nå problem med dom.
om man gämför med många andra bilmärken.

många påstår att saabs lådor är sämmre än andra bilar skulle säga att de inte stämmer problemet är skiten bakomspakarna.

man hör ju talas om minst lika många rasade lådor på turbo volvos bla de "odödliga" m90 lådorna. med svetsad 3a för att de ska hålla osv.

kör som folk och de håller

588 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
MrEricsson skrev:
tycker 9000 lådorna känns lite b kvalite även fast de är i helt ok skick och inte är nå problem med dom.
om man gämför med många andra bilmärken.

många påstår att saabs lådor är sämmre än andra bilar skulle säga att de inte stämmer problemet är skiten bakomspakarna.

man hör ju talas om minst lika många rasade lådor på turbo volvos bla de "odödliga" m90 lådorna. med svetsad 3a för att de ska hålla osv.

kör som folk och de håller

självklart men jag ville bara veta om man gasar till så pajjar skiten lite rätt för folk har ju snackar rätt mkt skit isåfall yikes

1 062 Inlägg
1 augusti 2011
Jo, nog är de bättre än sitt rykte allt! Men svinbra är de ju inte. Fast de håller BRA sålänge lagren är rätt spännda tycker jag.

Mitten -96 är också vad jag har hört om diffen, de fick vad jag hört symetrisk diff då som ska vara bättre och i de flesta fall när folk kör ras på lådan så är det ju just diffen man skjuter.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (1 augusti 2011)

588 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Jo, när är de bättre än sitt rykte allt! Men svinbra är de ju inte. Fast de håller BRA sålänge lagren är rätt spännda tycker jag.

Mitten -96 är också vad jag har hört om diffen, de fick vad jag hört symetrisk diff då som ska vara bättre och i de flesta fall när folk kör ras på lådan så är det ju just diffen man skjuter.

M.V.H.

okey tack då vet jag smile

Bilälskare
283 Inlägg
1 augusti 2011
jag rasadew mig låda på min 9000 2.3 fulltryckare på 200 hk nu i helgen.. de va på klistrad bana,, hela diffen bara rök å pipan..!  man ska kolla på nummert på lådan så man får rätt låda te bilen också..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

1 062 Inlägg
1 augusti 2011
klawd22 skrev:
jag rasadew mig låda på min 9000 2.3 fulltryckare på 200 hk nu i helgen.. de va på klistrad bana,, hela diffen bara rök å pipan..!  man ska kolla på nummert på lådan så man får rätt låda te bilen också..

Jo, det bör du men ALLA lådor till de fyrcylindriga passar! Dock så kan du få flytta över medbringaren då det finns två storlekar.
Sedan så kan utväxlingen skilja, finns tre stycken.
Sen finns det i princip två generationer på lådor och de passar inte sinsemellan: -85-93 resp -94-98.

M.V.H.

Sök