4614
Sök

Bultarna till sumpen gängas ur. (Calibra v6 c25xe).

183 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Såg att Calibran hade lämnat små svarta oljefläckar efter sig, när jag haft den parkerad. När jag tog upp den på lyften visade det sig att i stort sett alla bultar till sumpen hade gängats ur. Drog åt dem ordentligt, men fick samma symptom, kort därefter igen. Började fundera ifall dem vibrerar loss? Motorn har nya betydligt hårdare motorfästen, den översta pucken är tillochmed med i rent stål. Någon som har en susning, vad det kan bero på?

Värt att tillägga är att motorn är nyrenoverad, inklusive sumpen.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
1 augusti 2011
inte bara köra lock tite gäng lim så sitter skiten förgott sen

183 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Det var min tanke också. Vet någon hur locktite sätter sig, trots att det är oljigt? Måste det vara kliniskt rent innan man applicerar kalaset?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 augusti 2011
Så fettfritt som bara möjligt. Men varför inte bara ta låsbrickor? Eller pinnbult med låsmutter? Jag skulle inte ta loctite till en sådan sak, men det kanske bara är jag? smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

driver with style
800 Inlägg
2 augusti 2011
duttar bara bultarna i lite färg innan du skruvar tbx dom, de e så dom sitter original. funkar perfekt och du få bort dom igen sen. MEN de måste va 100% fettfritt!

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
2 augusti 2011
Om du kör loctite så se till att du inte använder den gröna, den är för permanent fastlåsning, finns mildare varianter som går att lossa utan att värma.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Truckreparatör
221 Inlägg
2 augusti 2011
Du ska köra med en blå Loctite  som är oljebeständig. (står på flaskan) Det är en medelstark gänglåsning. Så det går att lossa bultarna utan värme, om du skulle behöva det

driver with style
800 Inlägg
2 augusti 2011
annars finns de loctite gängtät som funkar på samma sätt, går att lossa de med smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

Sök