4270
Sök

Jetta -91 diesel

2 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Tjena, Jag undrar om Jetta diesel -91 har en mekanisk eller en "elektrisk" diesel pump.. Och om det finns någon "trimbox" till denna årsmodell eller om det räcker att skruva lite på skruven och öka dieselmängden?, om den nu är mekanisk...

Mvh

Edit: Okeej, Jag vet inte hur denna kom upp på projekt, Jag ber om ursäkt för det.
Senast redigerat av Fuggstr (3 augusti 2011)

Truckerwannabe
58 Inlägg
3 augusti 2011
Wv har mig veterligen mekanisk Bosch pump, Elektriska pumpar finns vad jag vet inte alls på dieslar. Såvida inte nått märke använder dom på moderna Common Rail motorer.

Då det inte finns någon elektrisk motorstyrning på den förutom möjligen magnetventilen för att stänga av motorn så går det inte trimma den via box.

Vill du ha mer effekt så kan du skruva upp pumpen. Har du ingen turbo brukar det dock mest resultera i massvis med svartrök och högre bränsleförbrukning, utan någon större skillnad i effekt.

Så det enklaste vid trimning är att ha en turbodiesel som du skruvar upp lite lätt samt ställer på laddet. Dieslar i allmänhet brukar tåla ganska mycket turbotryck innan du måste in och skruva i dom.

2 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Okaj, Jo det sitter en turbo i den. Så då vart det ju lättare än vad jag trodde smile Tack ska du ha! big_smile

Truckerwannabe
58 Inlägg
3 augusti 2011
Jo, det blir ju så, ju mer diesel du trycker in desto mera avgaser som drar snurr på turbon och desto mera luft får du in. Och ju mer luft du får in desto mera diesel kan du skjutsa på. Elak kedjeeffekt som gör att man skruvar tills något skjuter om man inte behärskar sig tongue

Sök