Hej jag undrar vilken låda som skulle bli bäst att ha till dessa basar sluten eller portad? jag vill att basen ska kännas i hela kroppen/ hela bilen skakar. jag sitter och funderar på om man ska ha portad ska man ha aero port eller slot port? Jag lyssnar på nästan all musik helst sån med mycke bas i men är det någon som skulle kunna fixa en ritning på en lämplig låda så vore jag tacksam jag ska driva basarna med ett jensen 680W steg som ger 2x175W RMS bryggat
parametrar på basarna Fs: 27 Hz Qes: 0,66 Qms: 6,1 Qts: 0,6 Vas: 106 L Xmax: 10 mm RDC: 3,3 ohm SPL 93 dB
Portad låda ska de helst spela i. 60L med 4" port på 30cm. Sätt basarna i separata lådor då du ska driva med ett 4 kanals steg.
PS: Mera effekt hade inte gjort något. Men om du skaffar annat steg, kör iaf. monoblock. oach ja..jag HAR TESTAT dessa basar, troligen mer en någon annan här inne
nja, snarare att det blir lite stort med en 6" port till de basarna, vad hade du för avstämning där?. Sedan skulle jag inte välja sätta dem i för stor låda heller. Han har inte mest effekt, så tror inte det bli så kul. 154L sitter mina 15" i och 130L (har jag för mej, jag räknade lådan, men kommer inte ihåg säkert.)sitter kompisens X-press 15
ja hade 500 Audison Rms till en 15" och den klagade inte Men det handlar mer om hur man bygger lådan oxå.Men svårt att säga hur mycke rms du bör ha (skiljer sig från steg till steg då tillverkare mäter lite olika och specar lite olika).Men lite mera hade inte skadat, runda 500 till båda. Sedan är det som jag skrev inte alls optimalt med 4 kanals steg till basarna. Därför rek. jag att köra dem i separata lådor.
nja, ganska blir ju endel mera en 4" portar..hur blir det med hastigheten i den porten kontra en 4" . Visst du ökar volymen i lådan, men som sagt..60L/bas är nästan max om man vill lyssna på musik.