4395
Sök

Driva 2x6,5" bas med huvudenhet?

Subarist
131 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
När jag bytte bil bestämde jag mig för att jag INTE skulle pilla på originalljudet i den. Men nu har ena diskanten börjat låta illa så det lutar åt att det blir en påtvingad uppgradering tongue
Jag vill dock inte hålla på med slutsteg igen och kommer behålla original huvudenhet. Planen var till en början att skaffa något enklare 2-vägskit till framdörrarna och låta original sitta kvar bak.
Men så dök en ny idé upp. Skulle det gå att byta ut bakhögtalarna (sitter i bakdörrarna) till basar och driva dem med huvudenheten? Eller kanske vanliga mellanregister och sätta någon form av filter så de bara spelar bas? Är detta genomförbart eller bara bortkastat?
Jag är inte ute efter något herrejösses-ljud men det ska ju inte bli sämre än original iaf. Men det är nog ingen risk roll
Originalhögtalarna är 6,5". Huvudenheten sägs vara en Kenwood-konstruktion men jag har ingen aning om spec på den. Bilen är iaf en Subaru Outback '07.

Thedriftking
5 augusti 2011
kör på ett slutsteg med, grymt mycket bättre ljud och lätt o koppla in, är ju bara "+" "-" och remote.

2 035 Inlägg
5 augusti 2011
Thedriftking skrev:
kör på ett slutsteg med, grymt mycket bättre ljud och lätt o koppla in, är ju bara "+" "-" och remote.

Kör du resten trådlöst då eller?

Biljudsveteran sen 1984!

Subarist
131 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
bosabengt skrev:
Thedriftking skrev:

Kör du resten trådlöst då eller?

Hehe, precis. Det ska ju kablar ut till dörrarna också samt lågnivå till HU.
Har grejer i förrådet men orkar inte hålla på med sånt längre. Iaf inte just nu. Det ska vara enkelt och fungera smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 augusti 2011
Ett kitsystem fram, midbasar i bakdörrarna samt dämpmatta i samtliga dörrar borde göra susen om du inte vill koppla in extra förstärkare. smile Det finns dock ett grymt smidigt alternativ för att få mer effekt ifall du kör en Alpine-huvudenhet (eller är villig att klippa och klistra lite), Alpine KTP-445. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Thedriftking
6 augusti 2011
inte så svårt o koppla in, skrev bara lite snabbt..
det är värt att byta allt när man ändå håller på tyker jag smile

svåraste jag fick göra vad att byta alla högtalare i den nyaste m3an, en cab.. slutsteg osv skulle med in, tog en dag, sen kunde bilen levereras, då va jag bara 15år, vi testade med och utan slutsteg till högtalarna, GRYM skillnad med slutsteg !

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 augusti 2011
Fast nu  var det ju faktist så att TS bara ville byte ut högtalarna och undrar om det bara gick att sätta i basar/middar i bakdörrarna. Då han inte ville hålla på med något slutsteg och dra kablar tvärs över hela bilen wink

Men christoffer, det där alpine steget verkar ju vara en smidig lösning!

Thedriftking
6 augusti 2011
ja, han ville bara byta det ja, men lika bra o få det vettigt gjort från början, blir lite roligare då, annars kan man köra med org även fast det sprakar osv ;P

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 augusti 2011
Thedriftking skrev:
ja, han ville bara byta det ja, men lika bra o få det vettigt gjort från början, blir lite roligare då, annars kan man köra med org även fast det sprakar osv ;P

Varför skulle det spraka för att man kör original? smile

Subarist
131 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ett kitsystem fram, midbasar i bakdörrarna samt dämpmatta i samtliga dörrar borde göra susen om du inte vill koppla in extra förstärkare. smile Det finns dock ett grymt smidigt alternativ för att få mer effekt ifall du kör en Alpine-huvudenhet (eller är villig att klippa och klistra lite), Alpine KTP-445. smile

Den var ju iof inte helt ointressant. Det är som sagt en integrerad Kenwood-enhet som sitter i bilen. Men 1100kr på eBay är ju överkomligt och lägger man till 500kr får man en ISO-adapter så slipper man klipp & klistra. 500kr är iof horribelt för en sådan adapter men totalt 1600kr för ett plug & pray-slutsteg är ju trotts allt överkomligt.
Har du provat den så du vet att det är något att ha? Skulle den klara två små basar eller är det fortfarande mid-basar som gäller? Klarar original kablar den extra effekten? De brukar ju inte vara överdimensionerade direkt...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 augusti 2011
Jag har själv inte testat den men vet andra som gjort det och varit nöjda, den ger ju klart mer skjuts än effekten från originalenheten! Dock skulle jag ändå inte köra baar i bakdörrarna, inte för effektens skull utan för att basar vill ha en låda att spela i, inte en dörr. Kör ett par midbasar och dela dom lågt istället, dom är (för det mesta) gjorda för att spela rakt ut i dörr.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Thedriftking
6 augusti 2011
Nitromast skrev:
Thedriftking skrev:

han sa ju att diskanterna började bli dåliga

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 augusti 2011
Thedriftking skrev:
Nitromast skrev:
Thedriftking skrev:

Men han efterfrågar ju högtalare och om det går att driva några småbasar i dörrarna med huvudenheten.
Sen gav du som förslag att han skulle sätta dit ett slutsteg vilket han inte vela. Därför antog jag att du
fortfarande var inne på samma spår om slutsteg när du skriver "han ville bara byta det ja, men lika bra o få det vettigt gjort från början".
Och då förstog inte jag varför de skulle spraka om man körde med huvudenheten vilket jag trodde att du syftade på! smile

Thedriftking
6 augusti 2011
Nitromast skrev:
Thedriftking skrev:
Nitromast skrev:

Men han efterfrågar ju högtalare och om det går att driva några småbasar i dörrarna med huvudenheten.
Sen gav du som förslag att han skulle sätta dit ett slutsteg vilket han inte vela. Därför antog jag att du
fortfarande var inne på samma spår om slutsteg när du skriver "han ville bara byta det ja, men lika bra o få det vettigt gjort från början".
Och då förstog inte jag varför de skulle spraka om man körde med huvudenheten vilket jag trodde att du syftade på! smile

lugnt, nog med OT , åter till ämnet boys smile

Subarist
131 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
OK. Några bra tips på mid-basar som är lättdrivna men samtidigt har lite tryck?
Framsystemet kommer troligen bli något kitsystem från Focal.
Jag kommer avvakta med Alpine-steget men det var helt klart intressant. Det är viss risk att det kommer bli ett sådant eller liknande i framtiden smile

Sök