2793
Sök

Fråga om kolv höjd?

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tjo..

Jo, det är snart dags för mig att köpa nya kolvar och undrar vad det är för skillnad på komphöjden?
Vilket jag ska ha eller vilken som passar mig bäst?

Enligt Haynes bok, så har jag 63 i höjd.. Men de som dom har på Motornord ligger på;
39,70 och 46,40?
Är inte alls så insatt i kolvar så jätte tacksam för alla svar big_smile

Info om bilen,
B230FK, GT45B ( moddad ), Smidd underdel.
Planer på ca 450-600 hk..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 758 Inlägg
7 augusti 2011
#2
Komphöjd är avståndet från kolvbultens centrum upp till kolvens topp.
Har för mig det är 39,7 i B230. 63 är det definitivt inte iaf!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 augusti 2011
#3
63 är väl totalhöjden medans de andra måtten är från kolvbulten & uppåt?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#4
schnauz skrev:
Komphöjd är avståndet från kolvbultens centrum upp till kolvens topp.
Har för mig det är 39,7 i B230. 63 är det definitivt inte iaf!

Hmm, okej kanske tyder det fel då, men i boken står det tydligt

Kolv
Höjd 64,7 ...

Och det är det som jag blev lite fundersam över och frågar här istället.. För hittar inget i boken om just de andra talen ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#5
Hmm, det kan det nog vara. Menade 64,7 mm , men är måttet taget från centrum på kolvbulten till plansidan av kolven då? blir det ju 64,7 / 2 ... 32,35.. Kan det verkligen stämma ?

RD_87 skrev:
63 är väl totalhöjden medans de andra måtten är från kolvbulten & uppåt?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 augusti 2011
#6
Hur de har delat måtten har jag inte en aning om men kolvbulten sitter ju inte nödvändigtvis i centrum.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#7
Nej det är ju sant. Får se vad som skriv i morgon. Känns lite galet fel och köpa fel smile

RD_87 skrev:
Hur de har delat måtten har jag inte en aning om men kolvbulten sitter ju inte nödvändigtvis i centrum.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 758 Inlägg
8 augusti 2011
#8
Enligt Haynes-boken verkar det ju vara totalhöjden och då låter det rimligt.
Kolvbulten sitter inte i mitten på B230-kolvarna, så det verkar stämma!

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#9
schnauz skrev:
Enligt Haynes-boken verkar det ju vara totalhöjden och då låter det rimligt.
Kolvbulten sitter inte i mitten på B230-kolvarna, så det verkar stämma!

Okej men om vi utgår ifrån att det kan stämma? Så är ju inte talen nära de kolvarna jag hade tänkt att köpa?
Vad blir det för skillnad ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 augusti 2011
#10
XeptiQ skrev:
schnauz skrev:
Enligt Haynes-boken verkar det ju vara totalhöjden och då låter det rimligt.
Kolvbulten sitter inte i mitten på B230-kolvarna, så det verkar stämma!

Okej men om vi utgår ifrån att det kan stämma? Så är ju inte talen nära de kolvarna jag hade tänkt att köpa?
Vad blir det för skillnad ?

Vad är måttet från kolvbulten & upp på din kolv då? Som jag har förstått det så har alla B230 samma kolvhöjd orginal och om jag ska gissa så är den höga kolven med höjden 46,40 en högkompskolv och den låga är en lågkompskolv?
Det bästa är nog om du ringer och talar med någon på motornord, beskrivningarna på hemsidan är ju minst sagt luddiga. Dessutom känns det dyrt? Tycker mig ha sett satser till en hel V-8 för mindre pengare än så.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#11
Jo, priserna är lite små höga men det är inga problem då. Visst har allt sett att man kan skicka in en original kolv till Venolia men det tar ju år och dar innan man får ett svar etc. och där hade jag fått gett ca 600 kr kolven komplett med ringar och bult. Men kommer inte ifrån tull etc etc. Hmm, jo tror att alla ( de flesta ) b230 har likadana kolvar men får ha isär min gamle ET och mäta lite där.. så hoppas det är likadana kolvar, eller så får jag klyva min.. smile 

RD_87 skrev:
XeptiQ skrev:
schnauz skrev:
Enligt Haynes-boken verkar det ju vara totalhöjden och då låter det rimligt.
Kolvbulten sitter inte i mitten på B230-kolvarna, så det verkar stämma!

Okej men om vi utgår ifrån att det kan stämma? Så är ju inte talen nära de kolvarna jag hade tänkt att köpa?
Vad blir det för skillnad ?

Vad är måttet från kolvbulten & upp på din kolv då? Som jag har förstått det så har alla B230 samma kolvhöjd orginal och om jag ska gissa så är den höga kolven med höjden 46,40 en högkompskolv och den låga är en lågkompskolv?
Det bästa är nog om du ringer och talar med någon på motornord, beskrivningarna på hemsidan är ju minst sagt luddiga. Dessutom känns det dyrt? Tycker mig ha sett satser till en hel V-8 för mindre pengare än så.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#12
Hmm tror ja fått ett rimligt svar vet inte om det kanske stämmer men låter troligt ?

Kolvhöjd och komphöjd är inte samma sak. Kolvhöjd är den totala höjden,komphöjd är måttet från mitten an kolvbulten till övre kanten på kolven.
Komphöjd 46,40 är till B23 och dessa skall du inte använda till en nyare turbo
Har du orginal slagländ på vevaxeln och orginallängd på vevstakarna skall du använda 39,70 ( komphöjd ) till en Turbo motor, så länge dessa två saker är original..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 augusti 2011
#13
XeptiQ skrev:
Hmm tror ja fått ett rimligt svar vet inte om det kanske stämmer men låter troligt ?

Kolvhöjd och komphöjd är inte samma sak. Kolvhöjd är den totala höjden,komphöjd är måttet från mitten an kolvbulten till övre kanten på kolven.
Komphöjd 46,40 är till B23 och dessa skall du inte använda till en nyare turbo
Har du orginal slagländ på vevaxeln och orginallängd på vevstakarna skall du använda 39,70 ( komphöjd ) till en Turbo motor, så länge dessa två saker är original..

Det var ju ungefär det jag menade, låter högst troligt. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 758 Inlägg
8 augusti 2011
#14
XeptiQ skrev:
Kolvhöjd och komphöjd är inte samma sak. Kolvhöjd är den totala höjden,komphöjd är måttet från mitten an kolvbulten till övre kanten på kolven.

Var det jag försökte få fram, men jag kanske formulerade mig lite dumt ser jag nu.
Men så är det iaf! smile

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#15
Ah okej men då är jag med.. Ska det inte vara något problem att få rätt. smile

Tack för alla svar smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

123 Inlägg
8 augusti 2011
#16
tycker du skall ha lite lägre kolvar än orginal så du kan ladda mera robban smile
eller hur blir förbränningsrummen i toppen du lämna in?


Sök