3766
Sök

Automat vs manuell

7 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
tjena! om vi säger såhär vi har 2 likadan bilar, fastän den ena är med automat och den andra manuell. de är lika starka, vem skulle vinna? asså vad är snabbast automat eller manuell? eller är det typ lika?

223 Inlägg
16 augusti 2011
Hasse_92 skrev:
tjena! om vi säger såhär vi har 2 likadan bilar, fastän den ena är med automat och den andra manuell. de är lika starka, vem skulle vinna? asså vad är snabbast automat eller manuell? eller är det typ lika?

Beror ju på automatlådan och vem som sköter växlingarna på den manuella, lite svårt att besvara.
Modernare bilar som är några år gamla, växlar ganska bra även om det är en riktig automatlåda och ingen DKG låda.

388 Inlägg
16 augusti 2011
Beror även på vad det är för automatlåda en del automatlådor ex. volvos stjäl en hel del effekt tyvärr,är det en person som kan sköta växlarna på ett bra sätt skulle jag nog säga att manuell vinner.

535 Inlägg
16 augusti 2011
Berorpå från bil till bil, men rent generellt sett är en manuell bil snabbare.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 augusti 2011
Många moderna bilar med automatlåda är dock både snabbare och snålare än samma modell med manuell låda. I praktiken tror jag dock att automat i många fall är lika snabb även när det gäller äldre bilar, få förare är duktiga eller villiga nog att pressa sin manuella pärla fullt ut särskilt ofta upplever jag?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 086 Inlägg
16 augusti 2011
Rquired skrev:
Många moderna bilar med automatlåda är dock både snabbare och snålare än samma modell med manuell låda. I praktiken tror jag dock att automat i många fall är lika snabb även när det gäller äldre bilar, få förare är duktiga eller villiga nog att pressa sin manuella pärla fullt ut särskilt ofta upplever jag?

En stor anledning att nya automatlådor är lika snabba som sina manuell är mycket beroende på alla växlar.
Idag har många automatlådor både 6, 7 och 8 växlar. Vilket ger en väldig acceleration.

20 år gamla bilar har i regel 4 eller ibland 5 växlade automatlådor.

Sök