Ser att detta är en rätt gammal tråd men måste kasta ut fiskekroken och se om någon listat ut vad problemet beror på! Har haft bilen inne 5 gånger på 3 olika SAAB-verkstäder och lastat ut sjukt mycket pengar nu, men ingen verkar veta vad som är fel.
Har haft exakt samma problem som föregående talare.
SAAB 9-3 AERO 2.8TS V6 -06.
Först tändes motorlampan, felkod P2187 (bränsleadaption additiv, luft/bränsle för mager).
Hade i övrigt inga problem med bilen, den gick som vanligt.
Lämnade in den och man bytte luftmassemätaren.
3 veckor senare tändes samma felkod igen. Bilen lämnades in, en o-ring vevhusventilation byttes. Dessutom bytte de styrboxen för 10 lax (pga att verkstaden hittade på att bilen inte startade alls när de skulle köra den från parkeringen till verkstaden... eller hur!!!).
Hur som helst. Efter detta blir bilen svårstartad när jag tankat fullt (får hänga på startmotorn 5-15 sekunder). I övrigt märker jag INGET konstigt. Efter 3 veckor till tänds motorlampan igen. Ny verkstad. Byter avluftningsventilen till bensintanken. 4 veckor. Motorlampan igen (samma kod varje gång om nån undrar). Lämnar in den på verkstad nummer 3. Letar efter läckage eller annat, men hittar inget särskilt. Släcker lampan.
6 veckor till. Nu lyser lampan igen. Bilen ihållande svårstartad efter tankning, men i övrigt går den som tåget. Jag håller tamejfan på att bli knäpp på detta. Har bokat in mig på verkstad nummer 4, men nu vill någon knappt ta emot bilen längre.
Börjar bli rejält uppgiven och ruinerad, uppe i 16 papp and counting, någon som har några fler idéer att gå på?
Simma lugnt där ute!
"Sometimes it's good, to be schizofrene - cause when you're close to the end, there is always a friend!"