2951
Sök

Saabs framtid. Hur blir allt.

2 656 Inlägg
19 december 2011
Iggge skrev:
ekelund88 skrev:
http://www.allabolag.se/5562588912/bokslut tror du själv dom har pengar? :p hahaha o jo visst kommer vi få betala massor.....

Som jag sa. Saab sitter inte på en gammal teknik och reservdelsmarknaden är fortfarande en säker inkomst, Samt att flera medier uppger att det Saab äger idag täcker kostnaderna som staten gått i god för.

mja dom har redan sålt ut alla fastigheter gm äger patenten och lite maskiner o sånt krafs är ju inget som täcker upp några 2 miljader

http://www.allabolag.se/5566029038/bokslut powertrain går ju inte så bra heller vill jag påstå
http://www.allabolag.se/5566029277/bokslut inte reservdelar heller ....

709 Inlägg
19 december 2011
Bobzilajnen skrev:
Sen uppväger nog Saab Powertrain & Saab Tools En HEL DEL värdemässigt, det är ju ingen stenåldersteknik som är under taket på Saab. Däremot kommer skattebetalarna få betala en hel del för de som kommer gå arbetslösa ett tag framöver nu.

bror väl på vem du frågar... tekniken i en saab idag tycker jag man sett hos konkurenterna i bilar som är 10-12år sen

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
19 december 2011
XorcessX skrev:
Bobzilajnen skrev:
Sen uppväger nog Saab Powertrain & Saab Tools En HEL DEL värdemässigt, det är ju ingen stenåldersteknik som är under taket på Saab. Däremot kommer skattebetalarna få betala en hel del för de som kommer gå arbetslösa ett tag framöver nu.

bror väl på vem du frågar... tekniken i en saab idag tycker jag man sett hos konkurenterna i bilar som är 10-12år sen

Kanske inte formulerade mig helt, men syftade helt klart på maskinparken, Svetsrobotar osv..

709 Inlägg
19 december 2011
då är jag med!

2 656 Inlägg
19 december 2011
Bobzilajnen skrev:
XorcessX skrev:
Bobzilajnen skrev:

Kanske inte formulerade mig helt, men syftade helt klart på maskinparken, Svetsrobotar osv..

det är inte värt spåec mycket nån miljon st

Evildan
19 december 2011
SAABs framtid. Hur blir allt?

Produktionen i Trollhättan kommer ställas om till arkadspelet: "SAAB the story"

Spelet går ut på att du stoppar i peng efter peng efter peng och det enda som ändå kommer upp på skärmen är
"GAME OVER insert coin"

Musiken till spelet skall enligt initierade källor köpas av Per Gessle: "Det är över nu"

Givetvis måste företaget förskottsbetala Gessle, är inte säkert att en leverantör får betalt annars.

241 Inlägg
19 december 2011
ekelund88 skrev:
Iggge skrev:
ekelund88 skrev:
http://www.allabolag.se/5562588912/bokslut tror du själv dom har pengar? :p hahaha o jo visst kommer vi få betala massor.....

Som jag sa. Saab sitter inte på en gammal teknik och reservdelsmarknaden är fortfarande en säker inkomst, Samt att flera medier uppger att det Saab äger idag täcker kostnaderna som staten gått i god för.

mja dom har redan sålt ut alla fastigheter gm äger patenten och lite maskiner o sånt krafs är ju inget som täcker upp några 2 miljader

http://www.allabolag.se/5566029038/bokslut powertrain går ju inte så bra heller vill jag påstå

Nä, Jag antar att du vet bättre än experterna som mäter ut Saab roll

Saab forever wolf in sheeps clothing

2 656 Inlägg
19 december 2011
Iggge skrev:
ekelund88 skrev:
Iggge skrev:

öhm kolla siffrorna dom ljuger inte ??? e ju där svart på vitt??

Handledare
1 481 Inlägg
19 december 2011
DuelBall skrev:
Iggge skrev:
TBOC_Razor skrev:
Personligen tror jag att allting kommer att startas upp igen...

Saab kursar, GMs heliga tekniklicenser dras tillbaka vid KK, Müller behöver inte längre be GM om lov att sälja saab, några kineser eller nått köper saab och sen rullar allting på igen.

Enda anledningen att Saab inte blivit sålt är ju att GM har varit fast beslutna att döda saab och sagt nej varje gång som det varit aktuellt med försäljning. Bara för att GM ska kunna få dom där licenserna för sig själv, utan saab som licenstagare kan ju GM göra exakt vad dom vill med tekniken. Skulle inte förvåna mig om licenserna hamnar i kina trots att GM inte släppte Saab till kina för att dom "inte ville ge sin dyrbara teknik till kineserna".

Så nu när Saab kursat är GM ute ur bilden helt och Saab-Scania gripen försvinner från logotypen. När saab kommer igång igen så kommer det alltså att vara ett nytt saab utan kedjorna från sitt förflutna.

Detta är vad jag tror iaf....

Ja, Jag måste säga att jag verkligen vill tro på det där. Saab är ett underbart märke men tror samtidigt att dem har någon sorts plan för att som du säger, Bli av med GM(General Monsters är ju deras nya nick har jag hört). Vi får helt enkelt bara hoppas.

Men för att överleva på sikt vid en dylik lösning måste Saab expandera.
Det går inte ihop att bara tillhandahålla stora 9-3 och 9-5:or i en värld som allt mer efterfrågar bränslesnåla, mindre fordon.
Saab måste även marknadsföra sig mer utomlands, att sälja bilar som bara säljer i Norden och UK håller inte i längden.
I somras var jag i Turkiet i en vecka, och såg inte en enda Saab under hela veckan. Bilar från vår andra stora svenska biltillverkare såg man dock i varenda gathörn.
Såg en Scania-lastbil på sin höjd, om det nu räknas.

Men nu ska vi inte säga att hoppet är ute för Saab, se bara på hur det gick för KIA för 15 år sedan.
Tack vare Hyundai klarade de sig från konkurs och säljer nu populära bilar som aldrig förr.

Om GM hade pytsat ut en (1)! bil till varje återförsäljare världen runt så hade SAAB haft full produktion. Det hade gått åt ca 100000 bilar bara till det..... Men GM ville inte.

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
19 december 2011
förhoppningsvis har inte alla anställda setat och rullat tummarna under denna tid utan försökt hitta jobb på andra ställen annars är det inte direkt synd om dom nu
'

man undrar jhu om gm någonsin hade för avsikt att någon skulle kunna driva saab vidare eller om dom bara väntade på att dom skulle gå omkull eftersom dom sätter käpparna i hjulen hela tiden

Kör fort så hinner inget hända...

292 Inlägg
19 december 2011
gamlingen skrev:
Har sagt det förr och säjer det igen.. min nästa bil blir en saab 9-3. Aldrig mer en Volvo, sämre skit finns inte.

haha nej du har juh en V40 ... 740 rostar juh MINDRE och är ca 20 år äldre... big_smile

241 Inlägg
19 december 2011
ekelund88 skrev:
Iggge skrev:
ekelund88 skrev:

Som jag sa, Jag antar du kan detta bättre än Riksgälden? smile Låter då så det eftersom du säger en sak och Riksgälden  en helt annan. Ärligt så bryr jag mig inte eftersom detta är en stor tragedi för Sverige. Över 3000 arbetslösa till jul och en del av svensk historia dog idag. Enda som man kan glädjas av idag är faktiskt att reservdelarna till alla Saabar kommer forsätta produceras, Så att jag kan forsätta köra min bil, Och att GM's aktie går neråt efter detta besked med Saab smile
Senast redigerat av Iggge (19 december 2011)

Saab forever wolf in sheeps clothing

292 Inlägg
19 december 2011
jonnielahti skrev:
RobbanForsell skrev:
gamlingen skrev:
Har sagt det förr och säjer det igen.. min nästa bil blir en saab 9-3. Aldrig mer en Volvo, sämre skit finns inte.

haha nej du har juh en V40 ... 740 rostar juh MINDRE och är ca 20 år äldre... big_smile

problemet är att det inte finns nåra 10 år gamla 740s xD

nää det innebär juh att v40 rostar fortare.. min är 89a .. o har BARA bytt framskärmar utvändigt på den..(ena va smälld, o den andra va rostig igenom)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 december 2011
jonnielahti skrev:
asså skattebetalarna har inte pumpat in pengarna, de är kinesiska youngman, och vadå äntligen? 1000tals Trollhättebor utan pengar till jul? Hur FAN är ni funtade?

Nja, nu kommer ju dom anställda att få ut pengar på löngarantin eftersom bolaget kursar.

Lönegarantin täcker tre månader innan och en månad efter beslutet om KK med en maxgräns på 170K (per person måste det vara antar jag...).

Så pengalösa kommer dom nog inte vara men utan jobb det är dom...

Och förresten så kostar den statliga lönegarantin skattebetalarna betydligt mer än dom pengar som saab inte har fått av staten roll

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

709 Inlägg
19 december 2011
RobbanForsell skrev:
jonnielahti skrev:
RobbanForsell skrev:

problemet är att det inte finns nåra 10 år gamla 740s xD

nää det innebär juh att v40 rostar fortare.. min är 89a .. o har BARA bytt framskärmar utvändigt på den..(ena va smälld, o den andra va rostig igenom)

men 740 är ju skit på alla andra sätt istället. tongue     till  tpoic,     visst är de synd om dem tidigare saab anställda men somsagt dom lär ju inte suttit o rullat tummarna. jag hade nog säkrat mej ett jobb ganska tidigt de va ju ganska uppenbart att saab skulle konka förr eller senare.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 december 2011
Lycka till o få ett jobb som ca 50+ och yngre med för den delen, samt i det samhället. Trollhättan är ju inte översvämmat av obemannade jobb eller?????????????

2 656 Inlägg
19 december 2011
Funkiee skrev:
Lycka till o få ett jobb som ca 50+ och yngre med för den delen, samt i det samhället. Trollhättan är ju inte översvämmat av obemannade jobb eller?????????????

36% under 25 år är arbetslösa i trollhättan genomsnittet för svea rike är 17 % ca

2 656 Inlägg
19 december 2011
Iggge skrev:
ekelund88 skrev:
Iggge skrev:

Som jag sa, Jag antar du kan detta bättre än Riksgälden? smile Låter då så det eftersom du säger en sak och Riksgälden  en helt annan. Ärligt så bryr jag mig inte eftersom detta är en stor tragedi för Sverige. Över 3000 arbetslösa till jul och en del av svensk historia dog idag. Enda som man kan glädjas av idag är faktiskt att reservdelarna till alla Saabar kommer forsätta produceras, Så att jag kan forsätta köra min bil, Och att GM's aktie går neråt efter detta besked med Saab smile

mja säger inte att jag vet bättre men siffror kan jag läsa dessa siffror går ej att manipulera för då är det ett fet skattebrott smile och då¨blire dyrt

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 december 2011
ekelund88 skrev:
Funkiee skrev:

36% under 25 år är arbetslösa i trollhättan genomsnittet för svea rike är 17 % ca

och med det vill du säga?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 december 2011
Funkiee skrev:
ekelund88 skrev:
Funkiee skrev:

och med det vill du säga?

Han håller nog med dig...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök