3739
Sök

Ta truckkort - hur lång tid tar det?

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Frågan;
Hur komplicerat är det att ta truckkort? Kan man ta det på ett halvår?

Historia bakom frågan; Jag vill börja arbetsrehabilitering när jag blivet friskare. Både jag och min läkare är överens om att arbetsrehabilitering inte på att tänka på i år och att köra truck med nuvarande medicinering är inte heller att tänka på. Mer än så vill jag inte gå in på min sjukdom, jag kan dock avslöja att det är en form av OCD "Tvångssyndrom" jag lider av. Men min plan är att börja arbetsrehabliteras på ett jobb där jag kör truck med bibehållen aktivitetsstöd och handikappsersättning, det vill säga att jag är utan riktig lön. Och samtidigt ta truckkort för att sen kunna jobba som truckförare. Hade tänkt mig klara detta under nästa år och börja jobba till våren 2013. Jag har även en lätt autism.

Skippa elaka kommentarer, jag kan inte hjälpa att jag har OCD och autism smile
Senast redigerat av TomasCarlsson (21 augusti 2011)

711 Inlägg
21 augusti 2011
2dagar brukar utbildningarna vara på för A+B behörighet.
Men sen är det ju som allt annat att det tar tid innan man blir duktig på dom olika momenten.

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
jimbon skrev:
2dagar brukar utbildningarna vara på för A+B behörighet.
Men sen är det ju som allt annat att det tar tid innan man blir duktig på dom olika momenten.

Okey, låter positivt för mig:)

998 Inlägg
21 augusti 2011
Det är lite olika, jag gick på Atlet när jag tog det. Normalt tar det 1vecka där, för dom brukar vara 16pers per gång men vi var bara 7st så det tog 2 dagar med teori och 1 dag med truckkörning.
Var inte nervös om du tror det är svårt, är väldigt lätt.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

1 160 Inlägg
22 augusti 2011
tog mitt genom motivera tog en halv dag

2 038 Inlägg
22 augusti 2011
Tog 3 timmar för mig att få körkort för motvikstruck och ledstaplare.

huh?
10 427 Inlägg
22 augusti 2011
Toyota Material Handling i Borlänge körde iaf 2 dagar för A-B behörighet (vanligaste 5-6 truckarna), en dag för A-behörighet. C-behörighet var en vecka (tex hjullastare eller motviktstruck över 10 ton).

Edit:

Kolla här: http://www.toyota-forklifts.se/Sv/Servi … fault.aspx smile

Edit2:

haha nu ligger tydligen motviktstruck över 10ton på B1 behörighet. yaay
Senast redigerat av steifan (22 augusti 2011)

German Engineering
9 083 Inlägg
22 augusti 2011
Nu är det cirka 7 år sen jag tog truckkort men jag hade 2 dagar teori, 3:e dan var det prov och klarade det. Dagen efter var det uppkörning och det tog knappt 10 minuter smile Truckkortsutbildningen sponsrades av hemkommunen men det kostade cirka 5000:-
Senast redigerat av CarpeDiem (22 augusti 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 436 Inlägg
22 augusti 2011
Jag tog A+B, tog ett par timmar. Kör lite truck på gården och skriv ett "teoriprov" bestående av 1-x-2-frågor, fråga intstruktören om du inte hittar svaret.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

711 Inlägg
22 augusti 2011
Kvalitén på utbildningarna varierar väldigt kraftigt också..

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 augusti 2011
steifan skrev:
Toyota Material Handling i Borlänge körde iaf 2 dagar för A-B behörighet (vanligaste 5-6 truckarna), en dag för A-behörighet. C-behörighet var en vecka (tex hjullastare eller motviktstruck över 10 ton).

Edit:

Kolla här: http://www.toyota-forklifts.se/Sv/Servi … fault.aspx smile

Edit2:

haha nu ligger tydligen motviktstruck över 10ton på B1 behörighet. yaay

Jag har samma från samma utbildare (eftersom jag går samma utbildning nu som du gick förra kullen wink)
Tog fyra dagar att få A+B+travers med en dag vikt åt teori.

Nackdelen var att man knappt fick köa någonting eftersom vi var så många, men så svårt är det inte om man kan köra bil.

C-truck fick vi välja till, skulle ta en dag eftersom teorin räknades som klar redan i och med de andra behörigheterna.

TS: En annan variant är ju att få jobb som truckförare på ett stort industriföretag. De brukar ofta vilja att man tar ett truckkort där vare sig man redan har ett eller inte.
Senast redigerat av Andromeda (22 augusti 2011)

huh?
10 427 Inlägg
22 augusti 2011
Ja tiden varierar lite minst sagt, beror ju på vad man har innan också.

Jag har 3x utbildningsbevis, A, A+B & A+B.. lite väl mycket kaka på kaka tongue (Alla giltiga fortfarande)
Men har ju sluppit betala så ska inte klaga. tongue

285 Inlägg
22 augusti 2011
2 timmar tror ja de va om de knappt ens va det..tog uppe i skara smidigt som fan..

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 augusti 2011
Vi körde våran utblidning mån-ons med teori+praktik varvat halva dagarna. Uppskrivning torsdag och uppkörning fredag

En slö vecka. Kunde klaras av på en dag i värsta fall. Vi var iofs 15 st i gruppen.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 482 Inlägg
22 augusti 2011
Jag gick Atlet utbildning. Teori 2 dagar och uppkörning sista 2 dagarna, jag vart klar efter 3 dagar totalt.
Provet jag skrev va inga kryss frågor direkt, mycket räkneuppgifter osv för last och gemensamma tyngdpunkter.

Så allt som allt en rätt simpel utbildning. Travers utbildningen va dock en marddröm..

BLT Service
Theracords Music Label

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 augusti 2011
Noxxer skrev:
Jag gick Atlet utbildning. Teori 2 dagar och uppkörning sista 2 dagarna, jag vart klar efter 3 dagar totalt.
Provet jag skrev va inga kryss frågor direkt, mycket räkneuppgifter osv för last och gemensamma tyngdpunkter.

Så allt som allt en rätt simpel utbildning. Travers utbildningen va dock en marddröm..

Låter ju som en seriös utbildning. Det svåraste vi gjorde var väl att läsa av maxlast vid olika punkter på gaffeln ur diagram, och även de frågorna var alternativvalsfrågor.

Traversen var ungefär likadant. En del hade ju däremot otroliga besvär att ta en hink vatten runt en lätt hinderbana utan att få ett par meter pendel och komma 10 m på 20 minuter. Känns ju tryggt att även de "klarade sig" i rättvisans namn och kan lyfta last i närheten av mig roll

DET är väl den enda kritik jag egentligen har mot utbildningen, att de kategoriskt vägrade underkänna rena katastroffall. "Har skolan betalat är det klart att eleven ska ha sitt förarbevis", typ.

Kan mycket väl jämföras med att köra en fyrhjuling hjälpligt genom en rondell och sedan på det få behörighet att köra lastbil med släp ute i trafiken.

1 482 Inlägg
22 augusti 2011
Kan väll dela med mig lite om min traverskurs som jag aldrig mer vill uppleva, utbildaren var stenhård.

Provet fick vi inte ha ett enda fel på, alla rätt annars fick vi åka hem direkt och missa uppkörningen och företaget fick boka ny kurs. Och provet va då fan inte lätt.

Uppkörningen bestod av en 1tons vikt på krok genom en riktigt snäv bana. 1 miss och du blev kuggad, körde du åt fel håll kuggad, slog i 1 gång kuggad. Under hela körningen kunde han gå fram när som hellst och sätta vikten i gungning och du skulle då omedelbart stoppa den.

Kan säga att vi va 4st av 10 som gick därifrån med behörighet...
Senast redigerat av Noxxer (22 augusti 2011)

BLT Service
Theracords Music Label

Ät gul snö, de kan vara öl
223 Inlägg
25 augusti 2011
A2,A3,A4,B1,B2 tog jag på sammanlagt 1 timme. 30 min teori, och 30 min körprov.
Lättare prov hittar du inte, bara självklara frågor.

945 Inlägg
25 augusti 2011
Tog alla truckbehörigheter på två dagar.

Dag1; Genomgång
Dag2; Prov efter genomgång och ~30sek provkörning av varje truckmodell.

Sökte en tjänst där kravet var truckkörkort. Blev ertappad. Företaget betalade.
Köptes in från något större bolag som utbildar men minns tyvärr inte namnet.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
25 augusti 2011
Vill minnas att när jag tog mitt truckkort så klarade vi av alltihopa på lite mindre än en dag.
teorin på förmiddagen och sedan lite körning mellan koner osv på eftermiddagen och sen ett teoriprov som avslutning. vi var ett 10tal personer i gruppen ungefär. eftersom jag skulle ha behörighet för motviktstruck också (vilket dom andra inte skulle) så fick jag gå utbildning två ytterligare tillfällen. Var nog 2 timmar per gång och då körde vi motviktstruck. smile

MVH

Sök