Äger du en Volvo?
I så fall gillar du bastu, camping och motorbåt, men inte husbil, konst och Greenpeace.
I en stor undersökning har Mediebyrån OMD tittat på vilka typer av människor som kör vilka bilmärken.
2005-05-10
Genom att använda sig av Sifos databas har Mediebyrån OMD undersökt svaren om allt mellan himmel och jord från 35 000 svenskar. Svaren har sedan jämförts med vilka bilmärken de svarande äger.
- Vi har inte lyckats koppla samtliga bilmärken till en viss typ av människa, men av dem vi redovisar finns det en klar profil mellan person och bilmärke, säger Petter Nylander, företagets vd.
* Vad kör du själv?
- En Toyota Landcruiser.
* Med andra ord är du en "utvecklingsfientlig traditionalist som gillar hembakat". Eller?
- (skratt) Nej, jag känner inte igen mig i den beskrivningen.
Frågan är om ni läsare känner igen er. Så här menar åtminstone Mediebyrån OMD att ägarna till respektive bilmärke uppträder, känner och tycker.
AUDI:
Barnledig, it-driven nyttomoralist i åldersregionen 30-50 år som säger nej till Rädda Barnen och ja till de borgerliga partierna. Duktig på föräldraledighet och har det ekonomiskt bra ställt. Tycker om att stå i centrum och ägnar fritiden åt motorbåt, snöscooter, parabol och husvagn.
Men glöm inte att hålla för näsan när du träffar en Audiägare. Troligen luktar de nämligen sämst av alla eftersom de köper minst parfym av samtliga bilister.
BMW:
Ung och fri och bor i storstad och är en risktagare som säger ja till det mesta. Medlem i Skattebetalarnas förening och röstar på moderaterna eller folkpartiet. Intresserad av motorsport, segling och styrketräning och anser att attribut och statussymboler är viktiga. Spelar troligen golf och kan tänka sig att byta sin BMW mot en Mercedes, Jaguar eller Audi.
Räkna dock inte med att se en ägare till en BMW hålla grytan kokande i juletid. Välgörenhet är nämligen inget för dem. Inte korsord heller, för den delen.
CITROËN:
Ansvarsfull person som anser att fritiden är viktigare än jobbet. Att utnyttja tiden är viktigt, precis som personlig utveckling och socialt ansvar. Från medelålder och uppåt. Tycker mycket om husbilar och husvagnar. Segling är också något som Citroënägare gärna ägnar tiden åt. Hundägare som gärna laddar batterierna med yoga och/eller meditation. Ett småpartifolk på båda kanterna av den politiska skalan. Föreningsmänniska som anser att teknik i vardagen är spännande.
Vill du träffa en Citroënägare i Värmland tar du lämpligen en tur till centrala Karlstad. Åhléns är nämligen en liten favoritaffär för dem (hur de nu har fått fram den uppgiften).
HONDA:
Kanske den mest splittrade ägargruppen. Är något så ovanligt som aktiespekulerande låginkomsttagare. Här finns också både läkar- och sjukskötersketyper som står för integritet och helhetstänkande, och en motsatt typ i behov av statussymboler och bekräftelse. Älskar sin espressobryggare och spelar gärna musik på sin minidisc. Mycket vänligt inställda till Rädda Barnen och röstar helst på den borgerliga partierna.
Träffar du en Hondaägare på en fest ska du nog inte räkna med att bli bjuden på en drink. De anser sig nämligen ha det sämst ställt av alla undersökta bilägare.
SKODA:
Prestigelös, laglydig och sparsam. Lojal inför myndigheter och bor på landsorten, gärna med hund eller katt i hushållet. Tycker inte om innebandy, golf, tennis och äventyrssporter. En försiktig general som energisparar och inte slösar med pengar. Röstar på centern eller miljöpartiet och är medlem i IOGT, Naturskyddsföreningen och/eller PRO. Skulle Skodaägaren välja en annan bil skulle det antagligen bli Volkswagen.
När du träffar en Skodaägaren bör du tänka på att inte prata om den senaste utvecklingen på börsen. Av alla bilägare i undersökningen är de nämligen klart sämst på aktiefonder och värdepappersaffärer.
TOYOTA:
Utvecklingsfientlig traditionalist som är nöjd som det är. Ifrågasätter inte och är varken våghalsig eller entusiast. Tillsammans med Skoda det bilmärke som körs av procentuellt flest kvinnor. Ofta en hemmafru, pensionär eller långtidssjukskriven. Saknar favoritparti och tycker inte om föreningar. Ägnar sig åt frilufsliv eller hälsovård på fritiden och tycker om hembakat. Prövar aldrig nya saker först och gillar varken sportdykning eller Internet.
Tycker du om de här egenskaperna och skulle vilja träffa en Toyotaägare bör du undvika att prata om de senaste trenderna eftersom de inte är det minsta intresserade av mode.
VOLVO:
Husvagnsperson som säger nej tack till Greenpeace. Var fjärde bil i Sverige är en Volvo och därmed den mest utmärkande genomsnittsbilen. Volvoägaren är gift, drivs inte av att utforska och utveckla sina möjligheter genom att ta risker och uppleva nöjen. Aningen lägre utbildning än snittet och gillar fiske, camping, jakt och bilar. Att måla, snickra och bygga är också ett stort intresse hos Volvoägaren. En tur i motorbåten eller på motorcykeln kan också locka. Husbil går dock bort.
Vill du bjuda ut en Volvoägare bör du undvika kulturella saker. Konst, litteratur och teater är nämligen inget som faller dem på läppen. Finns att läsa om artikeln här: http://www.vf.se/
I så fall gillar du bastu, camping och motorbåt, men inte husbil, konst och Greenpeace.
I en stor undersökning har Mediebyrån OMD tittat på vilka typer av människor som kör vilka bilmärken.
2005-05-10
Genom att använda sig av Sifos databas har Mediebyrån OMD undersökt svaren om allt mellan himmel och jord från 35 000 svenskar. Svaren har sedan jämförts med vilka bilmärken de svarande äger.
- Vi har inte lyckats koppla samtliga bilmärken till en viss typ av människa, men av dem vi redovisar finns det en klar profil mellan person och bilmärke, säger Petter Nylander, företagets vd.
* Vad kör du själv?
- En Toyota Landcruiser.
* Med andra ord är du en "utvecklingsfientlig traditionalist som gillar hembakat". Eller?
- (skratt) Nej, jag känner inte igen mig i den beskrivningen.
Frågan är om ni läsare känner igen er. Så här menar åtminstone Mediebyrån OMD att ägarna till respektive bilmärke uppträder, känner och tycker.
AUDI:
Barnledig, it-driven nyttomoralist i åldersregionen 30-50 år som säger nej till Rädda Barnen och ja till de borgerliga partierna. Duktig på föräldraledighet och har det ekonomiskt bra ställt. Tycker om att stå i centrum och ägnar fritiden åt motorbåt, snöscooter, parabol och husvagn.
Men glöm inte att hålla för näsan när du träffar en Audiägare. Troligen luktar de nämligen sämst av alla eftersom de köper minst parfym av samtliga bilister.
BMW:
Ung och fri och bor i storstad och är en risktagare som säger ja till det mesta. Medlem i Skattebetalarnas förening och röstar på moderaterna eller folkpartiet. Intresserad av motorsport, segling och styrketräning och anser att attribut och statussymboler är viktiga. Spelar troligen golf och kan tänka sig att byta sin BMW mot en Mercedes, Jaguar eller Audi.
Räkna dock inte med att se en ägare till en BMW hålla grytan kokande i juletid. Välgörenhet är nämligen inget för dem. Inte korsord heller, för den delen.
CITROËN:
Ansvarsfull person som anser att fritiden är viktigare än jobbet. Att utnyttja tiden är viktigt, precis som personlig utveckling och socialt ansvar. Från medelålder och uppåt. Tycker mycket om husbilar och husvagnar. Segling är också något som Citroënägare gärna ägnar tiden åt. Hundägare som gärna laddar batterierna med yoga och/eller meditation. Ett småpartifolk på båda kanterna av den politiska skalan. Föreningsmänniska som anser att teknik i vardagen är spännande.
Vill du träffa en Citroënägare i Värmland tar du lämpligen en tur till centrala Karlstad. Åhléns är nämligen en liten favoritaffär för dem (hur de nu har fått fram den uppgiften).
HONDA:
Kanske den mest splittrade ägargruppen. Är något så ovanligt som aktiespekulerande låginkomsttagare. Här finns också både läkar- och sjukskötersketyper som står för integritet och helhetstänkande, och en motsatt typ i behov av statussymboler och bekräftelse. Älskar sin espressobryggare och spelar gärna musik på sin minidisc. Mycket vänligt inställda till Rädda Barnen och röstar helst på den borgerliga partierna.
Träffar du en Hondaägare på en fest ska du nog inte räkna med att bli bjuden på en drink. De anser sig nämligen ha det sämst ställt av alla undersökta bilägare.
SKODA:
Prestigelös, laglydig och sparsam. Lojal inför myndigheter och bor på landsorten, gärna med hund eller katt i hushållet. Tycker inte om innebandy, golf, tennis och äventyrssporter. En försiktig general som energisparar och inte slösar med pengar. Röstar på centern eller miljöpartiet och är medlem i IOGT, Naturskyddsföreningen och/eller PRO. Skulle Skodaägaren välja en annan bil skulle det antagligen bli Volkswagen.
När du träffar en Skodaägaren bör du tänka på att inte prata om den senaste utvecklingen på börsen. Av alla bilägare i undersökningen är de nämligen klart sämst på aktiefonder och värdepappersaffärer.
TOYOTA:
Utvecklingsfientlig traditionalist som är nöjd som det är. Ifrågasätter inte och är varken våghalsig eller entusiast. Tillsammans med Skoda det bilmärke som körs av procentuellt flest kvinnor. Ofta en hemmafru, pensionär eller långtidssjukskriven. Saknar favoritparti och tycker inte om föreningar. Ägnar sig åt frilufsliv eller hälsovård på fritiden och tycker om hembakat. Prövar aldrig nya saker först och gillar varken sportdykning eller Internet.
Tycker du om de här egenskaperna och skulle vilja träffa en Toyotaägare bör du undvika att prata om de senaste trenderna eftersom de inte är det minsta intresserade av mode.
VOLVO:
Husvagnsperson som säger nej tack till Greenpeace. Var fjärde bil i Sverige är en Volvo och därmed den mest utmärkande genomsnittsbilen. Volvoägaren är gift, drivs inte av att utforska och utveckla sina möjligheter genom att ta risker och uppleva nöjen. Aningen lägre utbildning än snittet och gillar fiske, camping, jakt och bilar. Att måla, snickra och bygga är också ett stort intresse hos Volvoägaren. En tur i motorbåten eller på motorcykeln kan också locka. Husbil går dock bort.
Vill du bjuda ut en Volvoägare bör du undvika kulturella saker. Konst, litteratur och teater är nämligen inget som faller dem på läppen. Finns att läsa om artikeln här: http://www.vf.se/
0
0
0
0