håller på och lagar upp kompisens bil inför besiktningen, han sa till mig att byta startmotor för att den inte funkade..
Det som händer är att när jag vrider nyckeln till "start läge" så slocknar alla lampor i instrumentbrädan (som det ska) men startmotorn gör inte ens ett klickande ljud eller liknande.. bytte iaf startmotor men det är fortfarande samma problem... har mätt både batteri och startmotor vid "start läget" och alla värden var OK!
kan tilläggas att bilen går att bogsera igång..
Någon som har idéer? bilen har inte startspärr ( den lilla plastnyckeln)
håller på och lagar upp kompisens bil inför besiktningen, han sa till mig att byta startmotor för att den inte funkade..
Det som händer är att när jag vrider nyckeln till "start läge" så slocknar alla lampor i instrumentbrädan (som det ska) men startmotorn gör inte ens ett klickande ljud eller liknande.. bytte iaf startmotor men det är fortfarande samma problem... har mätt både batteri och startmotor vid "start läget" och alla värden var OK!
kan tilläggas att bilen går att bogsera igång..
Någon som har idéer? bilen har inte startspärr ( den lilla plastnyckeln)
lilla kabeln till solenoiden är hel hela vägen eller?
håller på och lagar upp kompisens bil inför besiktningen, han sa till mig att byta startmotor för att den inte funkade..
Det som händer är att när jag vrider nyckeln till "start läge" så slocknar alla lampor i instrumentbrädan (som det ska) men startmotorn gör inte ens ett klickande ljud eller liknande.. bytte iaf startmotor men det är fortfarande samma problem... har mätt både batteri och startmotor vid "start läget" och alla värden var OK!
kan tilläggas att bilen går att bogsera igång..
Någon som har idéer? bilen har inte startspärr ( den lilla plastnyckeln)
lilla kabeln till solenoiden är hel hela vägen eller?
ja om du menar den som sitter på stiftet vid sidan om strömkablarna? den går ner i kabelhärvan och såg hel ut!
Har du mätt den lilla kablen i startläge och den stora kablen och har full spänning så kontrollera också att motorns jordkabel är hel och fin. Ser allt bra ut så är startmotorn sönder.
Har du mätt den lilla kablen i startläge och den stora kablen och har full spänning så kontrollera också att motorns jordkabel är hel och fin. Ser allt bra ut så är startmotorn sönder.
den nya startmotorn kan ju vara trasig men det är ganska osannolikt, får sticka iväg och kolla jordkabeln imorgon..
Jepp, stämmer mätningarna så funkar den inte iallafall. Man kan ju också plocka bort den och testa den med hjälp av startkablar. Batteri jord i godset på startmotorn, batteri + på anslutning 30 på solenoiden och sedan bryggar man ifrån 30 till uttag 50 på solenoiden med exempelvis en skruvmejsel så ska startmotorns drev slå ut och snurra.
Enklaste sättet för att kontrollera motorns jordning är att sätta en startkabel från batteri - till godset på motorn, funkar de då så är jordkablen skadad eller av, om det inte blir bättre så är kablen hel.
Jepp, stämmer mätningarna så funkar den inte iallafall. Man kan ju också plocka bort den och testa den med hjälp av startkablar. Batteri jord i godset på startmotorn, batteri + på anslutning 30 på solenoiden och sedan bryggar man ifrån 30 till uttag 50 på solenoiden med exempelvis en skruvmejsel så ska startmotorns drev slå ut och snurra.
Enklaste sättet för att kontrollera motorns jordning är att sätta en startkabel från batteri - till godset på motorn, funkar de då så är jordkablen skadad eller av, om det inte blir bättre så är kablen hel.
Fick liv i skrället, fick fram 4 volt till startmotorn när jag mätte kabeln till uttag 50... på tändläge, helt död på startläget.. mätte samma samma kabel vid tändnings låset och där fick jag fram 12volt... drog ny kabel ifrån tändningslåset och vips så hoppa den igång! tack för alla tips dock!