3950
Sök

Volvo 850 Startmotor problem!

Sierrafreaket
56 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
håller på och lagar upp kompisens bil inför besiktningen, han sa till mig att byta startmotor för att den inte funkade..

Det som händer är att när jag vrider nyckeln till "start läge" så slocknar alla lampor i instrumentbrädan (som det ska) men startmotorn gör inte ens ett klickande ljud eller liknande.. bytte iaf startmotor men det är fortfarande samma problem... har mätt både batteri och startmotor vid "start läget" och alla värden var OK!

kan tilläggas att bilen går att bogsera igång..

Någon som har idéer? bilen har inte startspärr ( den lilla plastnyckeln)

driving my sierra sideways like its supposed to!

140 Inlägg
26 augusti 2011
Emeizter skrev:
håller på och lagar upp kompisens bil inför besiktningen, han sa till mig att byta startmotor för att den inte funkade..

Det som händer är att när jag vrider nyckeln till "start läge" så slocknar alla lampor i instrumentbrädan (som det ska) men startmotorn gör inte ens ett klickande ljud eller liknande.. bytte iaf startmotor men det är fortfarande samma problem... har mätt både batteri och startmotor vid "start läget" och alla värden var OK!

lilla kabeln till solenoiden är hel hela vägen eller?

Allt som rör bilen, och lite till.

Sierrafreaket
56 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
S70-T5 skrev:
Emeizter skrev:

lilla kabeln till solenoiden är hel hela vägen eller?

ja om du menar den som sitter på stiftet vid sidan om strömkablarna? den går ner i kabelhärvan och såg hel ut!

749 Inlägg
26 augusti 2011
Har du mätt den lilla kablen i startläge och den stora kablen och har full spänning så kontrollera också att motorns jordkabel är hel och fin.
Ser allt bra ut så är startmotorn sönder.

Sierrafreaket
56 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
Bjornn skrev:
Har du mätt den lilla kablen i startläge och den stora kablen och har full spänning så kontrollera också att motorns jordkabel är hel och fin.
Ser allt bra ut så är startmotorn sönder.

den nya startmotorn kan ju vara trasig men det är ganska osannolikt, får sticka iväg och kolla jordkabeln imorgon..

749 Inlägg
26 augusti 2011
Jepp, stämmer mätningarna så funkar den inte iallafall.
Man kan ju också plocka bort den och testa den med hjälp av startkablar.
Batteri jord i godset på startmotorn, batteri + på anslutning 30 på solenoiden och sedan bryggar man ifrån 30 till uttag 50 på solenoiden med exempelvis en skruvmejsel så ska startmotorns drev slå ut och snurra.

Enklaste sättet för att kontrollera motorns jordning är att sätta en startkabel från batteri - till godset på motorn, funkar de då så är jordkablen skadad eller av, om det inte blir bättre så är kablen hel.
Senast redigerat av Bjornn (26 augusti 2011)

Sierrafreaket
56 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
Bjornn skrev:
Jepp, stämmer mätningarna så funkar den inte iallafall.
Man kan ju också plocka bort den och testa den med hjälp av startkablar.
Batteri jord i godset på startmotorn, batteri + på anslutning 30 på solenoiden och sedan bryggar man ifrån 30 till uttag 50 på solenoiden med exempelvis en skruvmejsel så ska startmotorns drev slå ut och snurra.

Enklaste sättet för att kontrollera motorns jordning är att sätta en startkabel från batteri - till godset på motorn, funkar de då så är jordkablen skadad eller av, om det inte blir bättre så är kablen hel.

Fick liv i skrället, fick fram 4 volt till startmotorn när jag mätte kabeln till uttag 50... på tändläge, helt död på startläget.. mätte samma samma kabel vid tändnings låset och där fick jag fram 12volt... drog ny kabel ifrån tändningslåset och vips så hoppa den igång! tack för alla tips dock!

258 Inlägg
30 mars 2013
Tar upp tråden igen, då har liknande problem.

Kabel mellan solenoid och startmotor var av och helt grön, får man köpa ny/begagnad starmotor, eller finns det köpa den kabel just ?

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

Sök