2508
Sök

[Saab 9000 2.3T - "Projekt Banbil]

Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta,... Visa mer

Saab - Move Your Mind
213 920 Visningar
Uppdaterades senast 31 augusti 2016
6 Inlägg
18 mars 2012
#281
Så du ska ha den besiktigad för gatan? smile


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#282
rally_tjalle skrev:
Så du ska ha den besiktigad för gatan? smile

Japp!


Dagens arbete:

*Monterade nya bromsslangen & röret höger fram.
*Demonterade ok & skiva höger bak.
*Slipade av fästena till baksätet, samt lackade (igen).
*Jämnade till lite plåtlagningar på olika stället med spackel.
*Fyllde i röda siffror på min silvriga ventilkåpa.
*Demonterade innertaket.

Ja det var väl det, blir stor update imån med bilder smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#283
Gokväll!


Blev arbete hela dagen idag med, dock blir det inte så mycket bilder tyvärr.

Men alla ok & skivor är på plats nu. Luftade även bromsarna med en s.k "Luftman", funkade helt kalas. Rekommenderas verkligen! DOCK, så vägrade pedalen bli tok stum vid konstant pumpande (som det brukar bli vid av vriden nyckel). Som förklaring på detta så hittade pappa ett inlägg på STCS där någon skrev att man INTE får ha tändning igång under lång tid när det är luft i bromssystemet, då bromsservon kan bli överhettad och där med gå sönder.

Någon som kan säga om detta är korrekt? Om fallet nu är så, så hade jag inte en minsta aning om detta, trodde bara den startade när man försökte starta bilen. Det är ju först då pedalen sjunker.

Hur som helst så hade jag ju tändning igång förra helgen medans pappa pillade lite på oken (installerade ju laddtrycksmätaren).

Nog om det..

Fick även lite annat gjort idag, som t.ex:

Slipade på den nedre delen av spoilern som ska på, på vår röda 9-5:a. Den var ju tidigare knäckt så gick åt lite spackel för att få den fin.

Lade även lite grund på denna.

Lade även ett lager klarlack där baksätet en gång varit.

Sedan en halv bild på min Ventilkåpa i färdigt skick, kommer nog göra om den helt och hållet till vintern med värmebeständig klarlack osv.
http://i39.tinypic.com/262qo2e.jpg

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 mars 2012
#284
Fan min gamla läpp börjar ju se fin ut igen tongue

Men håller det om man bara spacklar ihop det ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#285
TBOC_Razor skrev:
Fan min gamla läpp börjar ju se fin ut igen tongue

Men håller det om man bara spacklar ihop det ?

Ja verkligen, återigen tack! smile

Nja alltså, den är inte bara spacklad. Stod i valet eller kvalet om jag skulle börja plasta och grejer, men hade ingen lust haha. Så jag tog ett dyrt 2 komponents lim som vi har hemma, det är hel grymt och svin starkt. Limmade bakom sprickan, översprickan och i sprickan och pressade ihop det.

Var lite osäker till hur bra det skulle bli, så när de torkat drog jag i det rätt hårt och det satt som berget.

(För övrigt, så limmade jag fast svart plast nät i grillen på den gamla NG Caben vi hade innan, det ena blev inte så bra så jag skulle försöka ta bort det, fick inte bort det utan fick klippa bort det i kanten eller så).

Hur som, sedan efter jag limmat de så blev det en liten konstig form i böjen av spoilern, därav det ligger endel spackel också. Men nu är den jämn och fin och det kommer alla gånger hålla! smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 mars 2012
#286
Vad är det för något superlim då ??

Eller kanske "super-superlim" haha XD

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#287
TBOC_Razor skrev:
Vad är det för något superlim då ??

http://www.loctitelim.se/lim/power-epoxy/instant-mix/

Fast den är ju som byggd för att gå åt helvete efter en användning, stelnar ihop i ändarna där. Så brukar såga i tu, "sprutorna".

TBOC_Razor skrev:
Eller kanske "super-superlim" haha XD

Något åt det hållet wink.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

5 710 Inlägg
19 mars 2012
#288
Driftkungen skrev:
DOCK, så vägrade pedalen bli tok stum vid konstant pumpande (som det brukar bli vid av vriden nyckel). Som förklaring på detta så hittade pappa ett inlägg på STCS där någon skrev att man INTE får ha tändning igång under lång tid när det är luft i bromssystemet, då bromsservon kan bli överhettad och där med gå sönder.

Någon som kan säga om detta är korrekt? Om fallet nu är så, så hade jag inte en minsta aning om detta, trodde bara den startade när man försökte starta bilen. Det är ju först då pedalen sjunker.

Det beror på vilket bromssystem du har.
MARKII (ett bromsrör bakåt) har eldriven servopump som om det finns luft i systemet kan brinna upp då den går konstant och försöker bygga tryck.
Du har förmodligen det nyare systemet (2 bromsrör bakåt) och där har du inte elservo = ingen fara.

MVH Jonas
..............

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#289
jonTe skrev:
Driftkungen skrev:
DOCK, så vägrade pedalen bli tok stum vid konstant pumpande (som det brukar bli vid av vriden nyckel). Som förklaring på detta så hittade pappa ett inlägg på STCS där någon skrev att man INTE får ha tändning igång under lång tid när det är luft i bromssystemet, då bromsservon kan bli överhettad och där med gå sönder.

Någon som kan säga om detta är korrekt? Om fallet nu är så, så hade jag inte en minsta aning om detta, trodde bara den startade när man försökte starta bilen. Det är ju först då pedalen sjunker.

Det beror på vilket bromssystem du har.
MARKII (ett bromsrör bakåt) har eldriven servopump som om det finns luft i systemet kan brinna upp då den går konstant och försöker bygga tryck.
Du har förmodligen det nyare systemet (2 bromsrör bakåt) och där har du inte elservo = ingen fara.

Aha okej, men det ska väl ända gå och få stumpedal?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#290
Driftkungen skrev:
men det ska väl ända gå och få stumpedal?

Citerar mig själv där, det gör det! Förmodligen bara lite luft kvar i alla fall.

http://i42.tinypic.com/hwzeqo.jpg
Spoilern med grund på.

http://i43.tinypic.com/35jbaqe.jpg
Spoilern med lack på.

http://i44.tinypic.com/14pfly.jpg
Bättre bild på min ventilkåpa.

http://i39.tinypic.com/9928.jpg
Allt klart för åter montering av stolar och mitten panelen.

http://i40.tinypic.com/hx8cbm.jpg
Fick bli montering av en komplett stol idag, resten kommer senare i veckan.

De var de hela smile.

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#291
M_Broberg skrev:
Snygg ventilkåpa, hurfan lyckades du att inte smeta ner allt det silvriga???

Tackar! smile Tog först maskeringstejp över "(sa)AB" delen och började skära ut bokstäverna med rakblad. Men den där jäkla biltema färgen fäste riktigt dåligt så vid minsta lilla repa  började den krackelera, trots ett mycket seriöst förhandsarbete.

Men ska göra om allt sedan, men för att svara på din fråga så körde jag på frihand, stadig som man är wink.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Mr TX
976 Inlägg
19 mars 2012
#292
Ser grymt ut! big_smile Gillar ventilkåpan skarpt! big_smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#293
Turbo-X skrev:
Ser grymt ut! big_smile Gillar ventilkåpan skarpt! big_smile

Man tackar! :-D

Tänkte på det JonTe skrev ovan, finns de bara de två systemen? För har ju konstant abs lampa, tänkte bara låna en polares abs:enhet och se om den släcks. Dock är den ifrån en 95:a tror jag och från en automat. Men den kanske inte passar?

Dock är det tyvärr osäker funktion på den, men om den passar i min kan det ju inte vara fel och pröva:-).

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

751 Inlägg
20 mars 2012
#294
Driftkungen skrev:
Turbo-X skrev:
Ser grymt ut! big_smile Gillar ventilkåpan skarpt! big_smile

Man tackar! :-D

Tänkte på det JonTe skrev ovan, finns de bara de två systemen? För har ju konstant abs lampa, tänkte bara låna en polares abs:enhet och se om den släcks. Dock är den ifrån en 95:a tror jag och från en automat. Men den kanske inte passar?

Dock är det tyvärr osäker funktion på den, men om den passar i min kan det ju inte vara fel och pröva:-).

Eller så gör du som JonTe o skippar ABS wink

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#295
Owla skrev:
Driftkungen skrev:
Turbo-X skrev:
Ser grymt ut! big_smile Gillar ventilkåpan skarpt! big_smile

Man tackar! :-D

Tänkte på det JonTe skrev ovan, finns de bara de två systemen? För har ju konstant abs lampa, tänkte bara låna en polares abs:enhet och se om den släcks. Dock är den ifrån en 95:a tror jag och från en automat. Men den kanske inte passar?

Dock är det tyvärr osäker funktion på den, men om den passar i min kan det ju inte vara fel och pröva:-).

Eller så gör du som JonTe o skippar ABS wink

Nja, pratade med han om just det för några månader sedan. Han tyckte jag skulle försöka rädda min då funktionen på min ABS är bra till skillnad från hur hans var när den var på plats.

Så ska ev försöka med ny enhet (om jag kunde få en bekräftelse på om de var samma), går det inte så släcker jag lampan för besiktningen och åker utan de på bana. smile

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 497 Inlägg
20 mars 2012
#296
Driftkungen skrev:
Owla skrev:
Driftkungen skrev:

Man tackar! :-D

Tänkte på det JonTe skrev ovan, finns de bara de två systemen? För har ju konstant abs lampa, tänkte bara låna en polares abs:enhet och se om den släcks. Dock är den ifrån en 95:a tror jag och från en automat. Men den kanske inte passar?

Dock är det tyvärr osäker funktion på den, men om den passar i min kan det ju inte vara fel och pröva:-).

Eller så gör du som JonTe o skippar ABS wink

Nja, pratade med han om just det för några månader sedan. Han tyckte jag skulle försöka rädda min då funktionen på min ABS är bra till skillnad från hur hans var när den var på plats.

Så ska ev försöka med ny enhet (om jag kunde få en bekräftelse på om de var samma), går det inte så släcker jag lampan för besiktningen och åker utan de på bana. smile

Mvh Mike

Du har garanterat fel på givarna. Har du resistansmätt dem?

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#297
AxlSam skrev:
Driftkungen skrev:
Owla skrev:

Eller så gör du som JonTe o skippar ABS wink

Nja, pratade med han om just det för några månader sedan. Han tyckte jag skulle försöka rädda min då funktionen på min ABS är bra till skillnad från hur hans var när den var på plats.

Så ska ev försöka med ny enhet (om jag kunde få en bekräftelse på om de var samma), går det inte så släcker jag lampan för besiktningen och åker utan de på bana. smile

Mvh Mike

Du har garanterat fel på givarna. Har du resistansmätt dem?

Nej det har jag inte, det kanske man skulle göra! Hur många ohm är ett korrekt värde på?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 497 Inlägg
20 mars 2012
#298
Driftkungen skrev:
AxlSam skrev:
Driftkungen skrev:

Nja, pratade med han om just det för några månader sedan. Han tyckte jag skulle försöka rädda min då funktionen på min ABS är bra till skillnad från hur hans var när den var på plats.

Så ska ev försöka med ny enhet (om jag kunde få en bekräftelse på om de var samma), går det inte så släcker jag lampan för besiktningen och åker utan de på bana. smile

Mvh Mike

Du har garanterat fel på givarna. Har du resistansmätt dem?

Nej det har jag inte, det kanske man skulle göra! Hur många ohm är ett korrekt värde på?

Kommer inte ihåg exakt.. Något i bakhuvudet säger ~1100ohm. Men kan inte svära på det.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#299
AxlSam skrev:
Driftkungen skrev:
AxlSam skrev:

Du har garanterat fel på givarna. Har du resistansmätt dem?

Nej det har jag inte, det kanske man skulle göra! Hur många ohm är ett korrekt värde på?

Kommer inte ihåg exakt.. Något i bakhuvudet säger ~1100ohm. Men kan inte svära på det.

Bra gissning, efter lite googlande så hittade jag att ett godkänt värde ligger mellan 800 - 1400ohm.

Blir till att mäta de då smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#300
I Lördags var jag på Returbilen och hämtade lite delar bl.a en felfri startmotor, en ny jordfläta till programvaran samt lite småplock.

Idag Söndags satte jag på startmotorn och äntligen var missljudet borta. Bytte även bensinfilter, jordfläta m.m.

Så nu börjar bilen bli klar för besiktning, ska bara montera en stol till med bälte osv, samt mittkonsol.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864


Sök