Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta,... Visa mer
Den är till kolkanister? sitter innanför innerskärmen på högersida.
Det har något med tankurluftningen och göra som jag förstår det.
Satt precis och monterade den där, men var ändå osäker. Nu vet jag ju säkert stort tack!!
Uppstart om 3min, hoppas allt funkar
Om det bara rasslar till så har jag en nyrenoverad motorn står i garaget haha!
Kan säga att den motorn som du nämner inte kommer att behövas!
Provstartade för en tid sedan och den gick lite knackigt eller hur man ska säga, men när jag låtit den gå en liten stund så gick den genast betydligt bättre! Och nu precis innan jag stängde av den så måste jag säga att den gick riktigt jämt och fint, bortsett från att den går ned lite i varv efter gassläpp. Kanske är även detta något som repar sig med en provtur, bilen har som sagt endast fått gå cirka en halvtimme totaltid. (Bilen fick gå en tid efter filmen med och gick ännu jämnare där).
Film på bilen(Ljudupptagningen är sämst i min mobil):
Film på det jag nämnde ovan om att den går ned i varv:
Så där nu tar jag mina koldioxid fyllda lungor och njuter av en förtjänad öl framför tv:n
Fegge9205: Yes, så sjukt härligt! Nu kan man ju börja lägga tid och pengar på sådant som är roligt .
jonTe: Tackar de ska jag kika på här näst! Återigen tack!
Hamster: Klart du får fråga! Den byttes då en tidigare ägare troligtvis knäckt en pinnbullt och gjort ett tappert försök med att borra ut den och gänga om, men i samma veva borrat in i en vattenkanal. Man tätade troligtvis sedan med något provisoriskt som gjorde att den satt skapligt och inget läckte.
Sedan stötte jag på detta när jag skulle byta turbo på bilen, då den också var rätt slut ....
Ett riktigt skit köp med andra ord, men har lärt mig så grymt mycket på det. Så är fan bud på att rota upp numret till gubben som hade den innan för att ringa och tacka!
Plockade bort tomgångsmotorn idag och rengjorde, var lite smått skit & grus. Tryckte sedan dit den igen och provade starta. Gick bättre på det jag hann och prova innan jag var tvungen och åka i från pappas.
Monterade även in förarstolen samt bälte inför provkörningen.
Pappa kollar överbromsarna ikväll lite också.
Edit: LETAR 3" DOWNPIPE!! Är inte ute efter hel eller halvsats tänkte bygga resten själv efter downpipe
Ser ut som du klarade få dit allt utan hjälp ändå ;D blev kalas o kul den funkar nu
Ja de var inga problem! Hur härligt som helst!
Måste dessutom byta stift till provturen imån (vet att det är dåligt att jag inte gjorde det till provstarten). Men bättre sent än aldrig. Hur som helst, ska ju inte åka någon jätte effekt detta kommande året utan det blir steg 3 som gäller (270hk) + lite annat mys så låt oss säga max 300hk. Bör jag ta detta i beräkning när jag köper stift och möjligtvis gå upp eller ned i någon grad ?
Återkommer med bild och film ifrån provkörningen imån!
Ser ut som du klarade få dit allt utan hjälp ändå ;D blev kalas o kul den funkar nu
Ja de var inga problem! Hur härligt som helst!
Måste dessutom byta stift till provturen imån (vet att det är dåligt att jag inte gjorde det till provstarten). Men bättre sent än aldrig. Hur som helst, ska ju inte åka någon jätte effekt detta kommande året utan det blir steg 3 som gäller (270hk) + lite annat mys så låt oss säga max 300hk. Bör jag ta detta i beräkning när jag köper stift och möjligtvis gå upp eller ned i någon grad ?
Återkommer med bild och film ifrån provkörningen imån!
Mvh Mike Karlsson:-)
NGK BCPR7ES-11 ska du ha även med den effekten. Med andra ord originalstift av bra kvalitet. Körde själv maptun steg 4 med 310hk/495Nm och dessa stift, helt utan problem. Gött med uppstarten!
Plockade bort tomgångsmotorn idag och rengjorde, var lite smått skit & grus. Tryckte sedan dit den igen och provade starta. Gick bättre på det jag hann och prova innan jag var tvungen och åka i från pappas.
Monterade även in förarstolen samt bälte inför provkörningen.
Pappa kollar överbromsarna ikväll lite också.
Edit: LETAR 3" DOWNPIPE!! Är inte ute efter hel eller halvsats tänkte bygga resten själv efter downpipe
Skriv om ni har, mvh Mike
Jag har en downpipe till 9000 som skräpar.. Sitter racekisse på den. Skicket på katten är ok.. Något höga värden på besiktningen, men du ska väl ändå inte besikta?
Lovade ju att återkomma med en liten update nu efter första provturen.
Drog först till SAAB i Karlshamn och införskaffade mig 4st nya stift, körde hem monterade dessa. Monterade även inner-skärmarna i höger hjulhus sedan drog jag & pappa ut en sväng.
Tog lite dåliga "helhetsbilder", kommer rulla ut den i helgen och ta betydligt bättre.
Rätt härligt och köra med ett säte och plåtrent!
Och ja... Sedan drog vi ut och körde då. Var ju tyvärr mörkt men det var trevligt ändå. Bilen går riktigt bra, grym skillnad emot när jag köpte den dels för att jag har lättat den och dels för att jag har en turbo som inte glappar axiellt.
Men den kändes skapligt lätt och stack riktigt skönt.
Här kommer en lite halvtaskig video ifrån ikväll med en kanske lite onödig hård start. Men jag tror det var lite halt, eller?
Det var allt för denna gången, återkommer till helgen med nya helhetsbilder & annat mekande.