hejsan går i funderingarna på att försöka mej på att göra bussblinkers modellen med mina baklampor. Har försökt rita i paint så klaga inte på målningen
Relät är en växlande modell. så enligt bilden så kommer strömmen från blinkers spaken (Genom ett vanligt Relä för att minska ström förlusten) bak till det växlande relät... som ni ser överst på bilden så är blink signalen 0.v vilket gör att lampan lyser. Underst på bilden så är blink signalen 12v(skit samma den ska blinka) Då drar den ner det växlande relät till den tomma anslutningen och lampan släcks samtidigt som lampan bredvid tänds..
Ja Precis.. jag tror det ska funka.. men tänkte innan man börjar pillra allt för mycket på själva bilen kan de ju vara bra o se om någon ser något man missat lr liknande
någon som har Elschema över blinkers kretsen till en 945?? det är blinkerserna bak som jag tänkte försöka koppla om nämligen. Försökte kolla lite men skulle vara lättare med ett elschema först och se om man får en konstant signal när man blinkar...
någon som har Elschema över blinkers kretsen till en 945?? det är blinkerserna bak som jag tänkte försöka koppla om nämligen. Försökte kolla lite men skulle vara lättare med ett elschema först och se om man får en konstant signal när man blinkar...
Tar du signalen bak vid lampan är den i blinkande form. Enklast vore väl och du tog och grenade av den till ett växlande relä och kopplar denna till 86 på reläet. jord till 85. spänningen som går in i baklampan kopplar du ISTÄLLET till 30 på relä.
Sen blir det fortsatt spänning till baklampan via 87 eller 87A kom inte ihåg. Men det ser du när de växelblinkar. Gör man fel blinkar bägge samtidigt bara...
Likadant på andra sidan. Klart!
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
okej.. jo fast då lyser väl blinkers lampan hela tiden istället och det får den ju inte göra :S hade ju inte tänkt och släcka baklamporna när man blinkar.. även om det vore lite coolt.. men jag hade ju tänkt att bak lamporna skulle lysa precis som vanligt.. byta ut back lampan mot en blinkers lampa istället och sedan försöka koppla så den växlade mellan dom 2 vita i mitten av bakljuset... (Växlar mellan vanliga blinkersen och backljuset som man stoppat in en orange lampa i)
okej.. jo fast då lyser väl blinkers lampan hela tiden istället och det får den ju inte göra :S hade ju inte tänkt och släcka baklamporna när man blinkar.. även om det vore lite coolt.. men jag hade ju tänkt att bak lamporna skulle lysa precis som vanligt.. byta ut back lampan mot en blinkers lampa istället och sedan försöka koppla så den växlade mellan dom 2 vita i mitten av bakljuset... (Växlar mellan vanliga blinkersen och backljuset som man stoppat in en orange lampa i)
Det som jag föreslog innebär att bakljuslampan slocknar när blinkerslampan lyser och blinkandet alternerar mellan dessa två. Blinkers blinkar som vanligt. Bakljuset lyser som vanligt tills man blinkar. Haft så för många år sedan på min förstabil...
Men: Ska du få backljusen och blinka när blinkerslampan är släckt måste du får signalen till lampan bak att bli på från av dvs tvärtom... Jag ser just nu ingen annan möjlighet än att du måste hitta en spänning som bara ger obruten matning när blinkers är på? Annars får du ju konstant lysade backljus tills du blinkar om man stjäl matning till 30 på relät från nåt annat. I spaken är den väl redan "blinkande" om jag inte missminner mig från en annan tråd i ämnet blinkers. Lär nog bli lite pyssel... Att kolla hur det vanliga blinkersreläet får sin spänning är väl en bra start.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jo precis. Misstänkte att det var så du menade. Det hade ju iof oxå varit ganska coolt men tror kanske inte snuten tycker det är lika populärt xD jo precis måste ju det. som på den där bilden jag hade i första.. men vet inte riktigt hur man ska få en sån signal. försökite plocka bort lite o kolla förut under dagen så jag tror oxå signalen redan är blinkande i spaken... så jag vet inte riktigt hur man ska lösa det... kanske om man kan hitta någon kondensator istället som gör att spänningen blir konstant för en 21W lampa. och en diod som backventil så strömmen inte kommer tillbax...
Detta går att fixa på flera sätt. enklast måste vara att koppla växelrelä på detta sätt.
85 jord. 86 + manöverström, där kopplar kabeln från blinkrelät. 87 till originalblinkers. 87a till den andra lampan som ska blinka. 30 + har för mig den ej behövs kopplas, bara testa de.
okej. men tror nästan man behöver den. annars finns det väl inget som ger ström åt 87 och 87a ? om man kollar på denna bilden. 85 och 86 är ju bara styr strömmen som gör att det växlar. och 30 är väl matningen till 87 och 87a
mja.. fast då lyser ju en blinkers lampa hela tiden:P om man nu inte gjorde som Dieselsmurfen skrev och kopplade 87 lr 87a till bak lamporna... vilket gjorde att dom slocknade när man blinkar... vilket jag inte tror polisen blir så glada om dom ser dom röda bak lamporna börja blinka oxå.
såhär hade jag tänkt att blinkersen skulle blinka.. (dock är varningsblinkersen tänd nu så bak lamporna är släckta, men dom ska lysa hela tiden som vanligt) http://www.garaget.org/video/42959
Nepp den röda lampan får inte blinka, då får problem med polis & Sbp:P
Om grenar 86 & drar till 30. Kan de funka om gör så?
Nope!
Då blinkerslampan slår av och spänningen behövs till backljuset försvinner spänningen på 30 och reläet drar inte.
En Budgetvariant är ju givetvis att bygla blinkerslamporna med backljuset så att dessa blinkar synkront med blinkersen. Fast lägger man in backen tänds ju samtliga blinkers om säkringen pallar med det...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
okej. men tror nästan man behöver den. annars finns det väl inget som ger ström åt 87 och 87a ? om man kollar på denna bilden. 85 och 86 är ju bara styr strömmen som gör att det växlar. och 30 är väl matningen till 87 och 87a
Vart är problemet? Viloläget på ett växlande relä är ju 87a ”Tjyva” en blinkande signal från blinkerslampan som du hänger in på 85 86 till jord 30 kopplar du till skyltbelysning/bakljuslampa 87 kopplar du till en ”ny” blinkerslampa (tex. backljusarmatur med en orange lampa i) Gör sedan likadant på andra sidan och du har nu en koppling som funkar precis som original så länge ljuset inte är påkopplat. Däremot när parkljus är på så har du en ”hoppande” blinkers mellan original och backljus
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
okej. men tror nästan man behöver den. annars finns det väl inget som ger ström åt 87 och 87a ? om man kollar på denna bilden. 85 och 86 är ju bara styr strömmen som gör att det växlar. och 30 är väl matningen till 87 och 87a
Vart är problemet? Viloläget på ett växlande relä är ju 87a ”Tjyva” en blinkande signal från blinkerslampan som du hänger in på 85 86 till jord 30 kopplar du till skyltbelysning/bakljuslampa 87 kopplar du till en ”ny” blinkerslampa (tex. backljusarmatur med en orange lampa i) Gör sedan likadant på andra sidan och du har nu en koppling som funkar precis som original så länge ljuset inte är påkopplat. Däremot när parkljus är på så har du en ”hoppande” blinkers mellan original och backljus
Nja. Som ovan blir det väl att reläet drar när blinkerslampan tänds och du får en blinkers som blinkar samtidigt på bägge lamporna? Så var det ju inte tänkt.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ne precis.. är inte ute eftetr o släcka dom röda lamporna när jag blinkar, endast blinkersen och back lampan... jo det är så jag oxå förstått det som att man får den att blinka samtidigt men då behöver man ju inget relä...
Om man grenar blinkersen, kan de funka om man skaffar någon Diod (som hindrar backström) sen efter den kopplar man på någon kondensator som ska klara 1st 21W Lampa i x antal sekunder utan att försvagas under tiden signalen från blinkers lampan är släckt. sen när den tänds igen så laddas ju kondensatorerna upp igen.
så då grenas det alltså ut från vanliga blinkers kabeln till en diod och där efter till kondensatorer som gör att de blir konstant spänning isf. där efter till relät och ut till lampan. Och styr signalen tar man från vanliga kabeln oxå så den slocknar när man skickar på ström på den ordinarie.
de borde funka.. men hur stora lr starka ska kondensatorerna vara.? och finns de dioder o få tag på för 12v?
ne precis.. är inte ute eftetr o släcka dom röda lamporna när jag blinkar, endast blinkersen och back lampan... jo det är så jag oxå förstått det som att man får den att blinka samtidigt men då behöver man ju inget relä...
Om man grenar blinkersen, kan de funka om man skaffar någon Diod (som hindrar backström) sen efter den kopplar man på någon kondensator som ska klara 1st 21W Lampa i x antal sekunder utan att försvagas under tiden signalen från blinkers lampan är släckt. sen när den tänds igen så laddas ju kondensatorerna upp igen.
så då grenas det alltså ut från vanliga blinkers kabeln till en diod och där efter till kondensatorer som gör att de blir konstant spänning isf. där efter till relät och ut till lampan. Och styr signalen tar man från vanliga kabeln oxå så den slocknar när man skickar på ström på den ordinarie.
de borde funka.. men hur stora lr starka ska kondensatorerna vara.? och finns de dioder o få tag på för 12v?
Använder du kondensatorer vilket inte är en dum idé alls så riskerar du att får en viss fördröjning i blinkandet vilket kan upplevas som att backlamporna inte blinkar när ordinarie blinkers lampa är släckt utan att de "går in i varann" lite då konden behöver en liten uppladdnings och urladdningstid... Kan nog se lite märkligt ut? Dioder som fixar 12V är inga problem. Clas Ohlson eller ELFA bör ha dessa. Tänk dock på att i en diod försvinner cirka 0.4V spänning på vägen.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
okej. men tror nästan man behöver den. annars finns det väl inget som ger ström åt 87 och 87a ? om man kollar på denna bilden. 85 och 86 är ju bara styr strömmen som gör att det växlar. och 30 är väl matningen till 87 och 87a
Vart är problemet? Viloläget på ett växlande relä är ju 87a ”Tjyva” en blinkande signal från blinkerslampan som du hänger in på 85 86 till jord 30 kopplar du till skyltbelysning/bakljuslampa 87 kopplar du till en ”ny” blinkerslampa (tex. backljusarmatur med en orange lampa i) Gör sedan likadant på andra sidan och du har nu en koppling som funkar precis som original så länge ljuset inte är påkopplat. Däremot när parkljus är på så har du en ”hoppande” blinkers mellan original och backljus
Nja. Som ovan blir det väl att reläet drar när blinkerslampan tänds och du får en blinkers som blinkar samtidigt på bägge lamporna? Så var det ju inte tänkt.
Tänka tänka tänka tänka... FASEN! det har du ju alldeles rätt i... Hmmm tyckte ju jag var smart där men...
IDE! Häng in ytterligare ett skiftrelä då, parralellt med det första och så kopplar du 30 på det andra relät till 87 på det första. Sen backljuslampan på 87a... Då är blinksignalen inverterad... Klart
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab