3827
Sök

Koppla som buss blinkers bak på en bil?

785 Inlägg
8 september 2011
#21
Vad e bussblinkers? Vad innebär det?

Its not the fart that kills, its the smell...

Forummoderator
17 990 Inlägg
8 september 2011
#22
hotrodder skrev:
Dieselsmurfen skrev:
hotrodder skrev:

Vart är problemet? Viloläget på ett växlande relä är ju 87a
”Tjyva” en blinkande signal från blinkerslampan som du hänger in på 85
86 till jord
30 kopplar du till skyltbelysning/bakljuslampa
87 kopplar du till en ”ny” blinkerslampa (tex. backljusarmatur med en orange lampa i)
Gör sedan likadant på andra sidan och du har nu en koppling som funkar precis som original så länge ljuset inte är påkopplat. Däremot när parkljus är på så har du en ”hoppande” blinkers mellan original och backljus

http://www.biltema.se/ProductImages/42/ … -134_l.jpg

Nja. Som ovan blir det väl att reläet drar när blinkerslampan tänds och du får en blinkers som blinkar samtidigt på bägge lamporna? Så var det ju inte tänkt.

Tänka tänka tänka tänka...  roll
FASEN! det har du ju alldeles rätt i...
Hmmm tyckte ju jag var smart där men...

IDE! Häng in ytterligare ett skiftrelä då, parralellt med det första och så kopplar du 30 på det andra relät till 87 på det första. Sen backljuslampan på 87a...
Då är blinksignalen inverterad... Klart big_smile

Bra tänkt men: 30 på relä 2 får bara spänning när blinkerslampan är tänd. När den släcker och backljuslampan ska tända får 30 ingen ström... Resultatet blir att backljuslampan inte blinkar alls :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 september 2011
#23
Dieselsmurfen skrev:
hotrodder skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Nja. Som ovan blir det väl att reläet drar när blinkerslampan tänds och du får en blinkers som blinkar samtidigt på bägge lamporna? Så var det ju inte tänkt.

Tänka tänka tänka tänka...  roll
FASEN! det har du ju alldeles rätt i...
Hmmm tyckte ju jag var smart där men...

IDE! Häng in ytterligare ett skiftrelä då, parralellt med det första och så kopplar du 30 på det andra relät till 87 på det första. Sen backljuslampan på 87a...
Då är blinksignalen inverterad... Klart big_smile

Bra tänkt men: 30 på relä 2 får bara spänning när blinkerslampan är tänd. När den släcker och backljuslampan ska tända får 30 ingen ström... Resultatet blir att backljuslampan inte blinkar alls :-)

Men det var väl fan oxå vad omöjligt det var nu då... mad
Skarevara så förbaskade svårt att fixa.... hmmmmm
Senast redigerat av hotrodder (8 september 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Forummoderator
17 990 Inlägg
8 september 2011
#24
hotrodder skrev:
Dieselsmurfen skrev:
hotrodder skrev:

Tänka tänka tänka tänka...  roll
FASEN! det har du ju alldeles rätt i...
Hmmm tyckte ju jag var smart där men...

IDE! Häng in ytterligare ett skiftrelä då, parralellt med det första och så kopplar du 30 på det andra relät till 87 på det första. Sen backljuslampan på 87a...
Då är blinksignalen inverterad... Klart big_smile

Bra tänkt men: 30 på relä 2 får bara spänning när blinkerslampan är tänd. När den släcker och backljuslampan ska tända får 30 ingen ström... Resultatet blir att backljuslampan inte blinkar alls :-)

Men det var väl fan oxå vad omöjligt det var nu då... mad
Skarevara så förbaskade svårt att fixa.... hmmmmm

Man måste ha en hel icke-blinkande signal bak till backljusen när blinkersspaken slås till. Väl där bak kan man förvandla signalen till en växlnade med ett växelrelä kopplat till blinkers på respektive sida.

Man kan givetvis bygla förbi blinkersreläet och ha 2 separata blinkersreläer för respektive sidor efter spaken med den risken att de då blinkar för fort... Men man kan få ut en stadig signal innan reläet på respektive sida som kan användas...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 213 Inlägg
8 september 2011
#25
Dieselsmurfen skrev:
hotrodder skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Bra tänkt men: 30 på relä 2 får bara spänning när blinkerslampan är tänd. När den släcker och backljuslampan ska tända får 30 ingen ström... Resultatet blir att backljuslampan inte blinkar alls :-)

Men det var väl fan oxå vad omöjligt det var nu då... mad
Skarevara så förbaskade svårt att fixa.... hmmmmm

Man måste ha en hel icke-blinkande signal bak till backljusen när blinkersspaken slås till. Väl där bak kan man förvandla signalen till en växlnade med ett växelrelä kopplat till blinkers på respektive sida.

Man kan givetvis bygla förbi blinkersreläet och ha 2 separata blinkersreläer för respektive sidor efter spaken med den risken att de då blinkar för fort... Men man kan få ut en stadig signal innan reläet på respektive sida som kan användas...

De sista du skrev: Då behöver man inte använda nåt växelrelä?

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 september 2011
#26
Lina- skrev:
Dieselsmurfen skrev:
hotrodder skrev:

Men det var väl fan oxå vad omöjligt det var nu då... mad
Skarevara så förbaskade svårt att fixa.... hmmmmm

Man måste ha en hel icke-blinkande signal bak till backljusen när blinkersspaken slås till. Väl där bak kan man förvandla signalen till en växlnade med ett växelrelä kopplat till blinkers på respektive sida.

Man kan givetvis bygla förbi blinkersreläet och ha 2 separata blinkersreläer för respektive sidor efter spaken med den risken att de då blinkar för fort... Men man kan få ut en stadig signal innan reläet på respektive sida som kan användas...

De sista du skrev: Då behöver man inte använda nåt växelrelä?

Hehehehe... snillen spekulerar. Folk flyger till månen men å koppla bussblinkers på en sketen Volvo är tydligen inte så enkelt. lol
Måste ju för fasen kunna koppla detta bak med hjälp av blinksignal + ett eller ett par växelrelän

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

140 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#27
jo man måste ju ha växlande iaf där bak eftersom den ska växla till back lampan när den andra blinkersen slutar att blinka... Tror signalen redan är blinkande när den kommer till spaken så  det skulle väl vara en möjlighet om man hade 1 relä till varje sida... fast då börjar det ju nästan bli lite väl avancerat kanske xD


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 september 2011
#28
Vonzool skrev:
jo man måste ju ha växlande iaf där bak eftersom den ska växla till back lampan när den andra blinkersen slutar att blinka... Tror signalen redan är blinkande när den kommer till spaken så  det skulle väl vara en möjlighet om man hade 1 relä till varje sida... fast då börjar det ju nästan bli lite väl avancerat kanske xD

Kollade lite i Elfa, det finns ju massvis med olika reläer. Med ett relä som har flera in och utgångar så måste det gå att lösa det där med endast ett relä eftersom som jag sa tidigare, det finns både fast och blinkande signal i bakluckan.

Edit; Signalen är blinkande genom spaken.
Senast redigerat av hotrodder (8 september 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 213 Inlägg
21 september 2011
#29
Gamla bussar har två blinkrelän ena för vänser sida & andra för höger sida, ta bort kabeln till original blinkrelä & anpassar till två blinkrelän
Så det blir som på elshemat nedanför, (då bara bygla 49a på blinkrelät till fram & sidoblinkers.)

Detta borde väl funka om tänkt rätt nu?

https://i.imgur.com/hNtTQoN.jpg
Senast redigerat av Lina- (12 augusti 2019)

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

140 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#30
ja detta har jag oxå funderat lite på om det skulle funka... gäller ju bara och hitta blinkers spakens kablar:P Så de borde ju funka tycker jag oxå smile


140 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#31
Lina- skrev:
Gamla bussar har två blinkrelän ena för vänser sida & andra för höger sida, ta bort kabeln till original blinkrelä & anpassar till två blinkrelän
Så det blir som på elshemat nedanför, (då bara bygla 49a på blinkrelät till fram & sidoblinkers.)

Detta borde väl funka om tänkt rätt nu?

http://i51.tinypic.com/t05ctj.jpg

Föresten äre du som ritat ?? mycket bättre än vad jag gjorde på första bilden iaf xD haha... cool


1 213 Inlägg
21 september 2011
#32
Vonzool skrev:
Lina- skrev:
Gamla bussar har två blinkrelän ena för vänser sida & andra för höger sida, ta bort kabeln till original blinkrelä & anpassar till två blinkrelän
Så det blir som på elshemat nedanför, (då bara bygla 49a på blinkrelät till fram & sidoblinkers.)

Detta borde väl funka om tänkt rätt nu?

http://i51.tinypic.com/t05ctj.jpg

Föresten äre du som ritat ?? mycket bättre än vad jag gjorde på första bilden iaf xD haha... cool

Har inte ritat detta, jag ritar bättre på papper än i datan.tongue

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.


Sök