3312
Sök

Hjul till photoshop - Var och hur?

9 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#1
Har suttit förut och "moddat" en del i photoshop. Bilar, hojar, moppar.

Men en sak som jag aldrig förstått är hur man fixar feta hjul till bilarna.
Har aldrig hittat en fälg med schysst däck (på google eller liknande) som har rätt vinkel till bilden jag håller på att moddar.

Förstår självklart att man kan fixa det lite i photoshop. Men hjulet blir ganska skevt om man
stretchar och har sig för mkt.

Några tips på hur ni gör?

1 324 Inlägg
31 augusti 2011
#2
Finns en photoshop tråd.. smile


Men det är så.. Du ska hitta en bil i samma vinkel som den bil du vill modda..


311 Inlägg
31 augusti 2011
#3
Det enklaste är att leta upp några bra bilder på internet för att sedan gå ut och fota din egna bil i samma vinkel. Blir lite svårare dock om det inte är din egna bil du tänker modda tongue Men det sättet föredrar jag för jag håller med om att det är nästintill omöjligt att hitta en bra bild på nätet tongue

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

2 140 Inlägg
31 augusti 2011
#4
sök på bil som är vanligt att folk byter fälgar på(evo, wrx, nissan s13 14 15 osv), sen kan jag nästan garantera att efter lite sökande hittar du en bild i rätt vinkel smile om du inte har en jätteknepig vinkel på bilden smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Garaget vän, igen.
5 687 Inlägg
1 september 2011
#5
Senast redigerat av Neos34 (1 september 2011)

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
1 september 2011
#6
Vinkeln måste ju inte vara exakt rätt heller, går allt att modda till den om den inte stämmer smile

En bra guide om du är mer osäker: http://www.photoshopjunkie.com/tutorials/rim/index.htm

/Mattias

Old school JDM
176 Inlägg
1 september 2011
#7
matteeee skrev:
Vinkeln måste ju inte vara exakt rätt heller, går allt att modda till den om den inte stämmer smile
Helst ska den vara det. Men beror ju på hur kunnig man är.



Prova länken som matteeee postade. Den är nog bra för nybörjare! Sen så tar det ju tid att hitta snygga fälgar. Bara att surfa runt och leta! smile

¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

9 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
#8
Okej tack för tipsen. Jo jag har gjort en hel del bilar i photoshop men bara lyckats byta fälgarna
på en bil eftersom jag aldrig hittar samma vinkel som jag vill ha.

sätta på vinge, bredda, sänka, göra lufthål ja allt kan jag och få det se realistiskt ut.. Men fälgarna.. Där smäller det ! smile

Bitter optimist.
1 561 Inlägg
22 november 2011
#9
Jag kan leta ett bra tag innan jag hittar donatorbild, men som sagt det är väldigt viktigt att det är precis samma vinkel annars ser det ut som en mongomobil. Jag kopierar aldrig endast fälgen längre (då jag oftast gör stance/tyskstuk och man inte får med stretchen om man bara tar fälg) utan hela däcken, även ljus och kontrast brukar skifta från bild till bild och det ändrar jag i efterhand, även lägger skuggor under/bredvid däcken.


Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
22 november 2011
#10
Nej, det MÅSTE INTE vara exakt samma vinkel. Man kan ju förändra perspektivet på fälgen man tar. Bra är dock om man tar en bild som har högre upplösning så att fälgen är större än den ska vara på slutbilden. Då syns inte kvalitetsförsämringen som blir när man förändrar perspektiv och vinklar..

/Mattias

2 140 Inlägg
22 november 2011
#11
matteeee skrev:
Nej, det MÅSTE INTE vara exakt samma vinkel. Man kan ju förändra perspektivet på fälgen man tar. Bra är dock om man tar en bild som har högre upplösning så att fälgen är större än den ska vara på slutbilden. Då syns inte kvalitetsförsämringen som blir när man förändrar perspektiv och vinklar..
går inte ändra hur mycket som helst och ett hjul du ändrat och ett som är i rätt vinkel från början ser man STOR skillnad på. inte alltid bra att ha för stor upplösning då hjulet då blir i dålig kvalite om man förminskar för mycket också smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bitter optimist.
1 561 Inlägg
22 november 2011
#12
matteeee skrev:
Nej, det MÅSTE INTE vara exakt samma vinkel. Man kan ju förändra perspektivet på fälgen man tar. Bra är dock om man tar en bild som har högre upplösning så att fälgen är större än den ska vara på slutbilden. Då syns inte kvalitetsförsämringen som blir när man förändrar perspektiv och vinklar..
även jag försöker för ofta med bilder som inte är samma vinkel och 99% av gångerna slutar det skit. har du något exempel på chop du gjort med annan vinkel på fälgarna?


Grafisk Designer
220 Inlägg
6 december 2011
#13
Stoner_fuzz skrev:
matteeee skrev:
Nej, det MÅSTE INTE vara exakt samma vinkel. Man kan ju förändra perspektivet på fälgen man tar. Bra är dock om man tar en bild som har högre upplösning så att fälgen är större än den ska vara på slutbilden. Då syns inte kvalitetsförsämringen som blir när man förändrar perspektiv och vinklar..
även jag försöker för ofta med bilder som inte är samma vinkel och 99% av gångerna slutar det skit. har du något exempel på chop du gjort med annan vinkel på fälgarna?
Använder mig i stort sett aldrig av fälgar som där finns gott om bildmaterial till,
och enligt mig behöver du inte det heller.
Den måste inte vara i samma vinkel, använd dig av perspektiv/förvrängning under omforma menyn.
Det går att få till en bra passform. Det är relativt enkelt om man är kunnig...

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av
facebook.se/breakinnecksdaily

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
7 december 2011
#14
Stoner_fuzz skrev:
matteeee skrev:
Nej, det MÅSTE INTE vara exakt samma vinkel. Man kan ju förändra perspektivet på fälgen man tar. Bra är dock om man tar en bild som har högre upplösning så att fälgen är större än den ska vara på slutbilden. Då syns inte kvalitetsförsämringen som blir när man förändrar perspektiv och vinklar..
även jag försöker för ofta med bilder som inte är samma vinkel och 99% av gångerna slutar det skit. har du något exempel på chop du gjort med annan vinkel på fälgarna?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/5475/262999_z5fbpq.jpg
Ett exempel. Har dock inte kvar var jag hittade fälgarna, men dom passade inte "rakt av". Som fonziebear också skriver så är det fullt möjligt att tweaka till ändå smile
Här är en bra beskrivning med fälgar som inte är helt rätt (speciellt bakhjulet): http://www.photoshopjunkie.com/tutorials/rim/index.htm

/Mattias

2 140 Inlägg
7 december 2011
#15
matteeee skrev:
Stoner_fuzz skrev:
matteeee skrev:
Nej, det MÅSTE INTE vara exakt samma vinkel. Man kan ju förändra perspektivet på fälgen man tar. Bra är dock om man tar en bild som har högre upplösning så att fälgen är större än den ska vara på slutbilden. Då syns inte kvalitetsförsämringen som blir när man förändrar perspektiv och vinklar..
även jag försöker för ofta med bilder som inte är samma vinkel och 99% av gångerna slutar det skit. har du något exempel på chop du gjort med annan vinkel på fälgarna?
http://www1.garaget.org/gallery/archive … z5fbpq.jpg
Ett exempel. Har dock inte kvar var jag hittade fälgarna, men dom passade inte "rakt av". Som fonziebear också skriver så är det fullt möjligt att tweaka till ändå smile
Här är en bra beskrivning med fälgar som inte är helt rätt (speciellt bakhjulet): http://www.photoshopjunkie.com/tutorials/rim/index.htm
visa bilden på fälgarna du använde? smile
Senast redigerat av AntrE (7 december 2011)

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
7 december 2011
#16
AntrE skrev:
matteeee skrev:
Stoner_fuzz skrev:
även jag försöker för ofta med bilder som inte är samma vinkel och 99% av gångerna slutar det skit. har du något exempel på chop du gjort med annan vinkel på fälgarna?
http://www1.garaget.org/gallery/archive … z5fbpq.jpg
Ett exempel. Har dock inte kvar var jag hittade fälgarna, men dom passade inte "rakt av". Som fonziebear också skriver så är det fullt möjligt att tweaka till ändå smile
Här är en bra beskrivning med fälgar som inte är helt rätt (speciellt bakhjulet): http://www.photoshopjunkie.com/tutorials/rim/index.htm
visa bilden på fälgarna du använde? smile
Läs det fetstilta... men vad är problemet? Det går att tweaka (inom rimliga gränser såklart), jag länkar till en guide som gör just detta. Jag kan, fonziebear kan och killen bakom photoshopjunkie kan. Räcker inte det som "bevis" så får du väl fortsätta leta bilar med rätt vinkel tills du ger upp?!

Så, jag säger alltså inte att du kan ta en bild på en bil rakt från sidan och tweaka till så att du kan lägga dom hjulen på en bil man ser mer framifrån än från sidan, men helt rätt vinkel är absolut inget krav.

Edit: Här är en kille som förutom att göra ett skitkasst jobb med att ta en fälg (välj med fördel en som sitter på en bil för då får man med bromsskiva, ok osv bakom...) ändå, trots detta, lyckas tweaka en fälg på plats.

http://www.youtube.com/watch?v=v_ZlFWokiFI

Behövs mer än detta? Sen blir resultatet bättre ju mindre man måste ändra, och ju högre upplösning i originalet du hittar, såklart.
Senast redigerat av matteeee (7 december 2011)

/Mattias

2 140 Inlägg
7 december 2011
#17
matteeee skrev:
babbel
plattare fälgar får man ju leta efter i både photoshopjunkie skiten och youtube videon tongue och som "bevis" räcker inte en bild du gjort och inte kan visa donatorn tongue visst kan man väl använda skew, distort osv men resultatet kommer aldrig bli lika bra som om dom varit i rätt vinkel från början smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Grafisk Designer
220 Inlägg
7 december 2011
#18
matteeee skrev:
AntrE skrev:
matteeee skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … z5fbpq.jpg
Ett exempel. Har dock inte kvar var jag hittade fälgarna, men dom passade inte "rakt av". Som fonziebear också skriver så är det fullt möjligt att tweaka till ändå smile
Här är en bra beskrivning med fälgar som inte är helt rätt (speciellt bakhjulet): http://www.photoshopjunkie.com/tutorials/rim/index.htm
visa bilden på fälgarna du använde? smile
Läs det fetstilta... men vad är problemet? Det går att tweaka (inom rimliga gränser såklart), jag länkar till en guide som gör just detta. Jag kan, fonziebear kan och killen bakom photoshopjunkie kan. Räcker inte det som "bevis" så får du väl fortsätta leta bilar med rätt vinkel tills du ger upp?!

Så, jag säger alltså inte att du kan ta en bild på en bil rakt från sidan och tweaka till så att du kan lägga dom hjulen på en bil man ser mer framifrån än från sidan, men helt rätt vinkel är absolut inget krav.

Edit: Här är en kille som förutom att göra ett skitkasst jobb med att ta en fälg (välj med fördel en som sitter på en bil för då får man med bromsskiva, ok osv bakom...) ändå, trots detta, lyckas tweaka en fälg på plats.

http://www.youtube.com/watch?v=v_ZlFWokiFI

Behövs mer än detta? Sen blir resultatet bättre ju mindre man måste ändra, och ju högre upplösning i originalet du hittar, såklart.
Förstår inte heller problemet riktigt..
Vad är det som gör att du inte får bra resultat?
Skicka ditt bildmaterial och ditt resultat så kan jag göra vid den och visa mitt.

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av
facebook.se/breakinnecksdaily

Grafisk Designer
220 Inlägg
7 december 2011
#19
AntrE skrev:
matteeee skrev:
babbel
plattare fälgar får man ju leta efter i både photoshopjunkie skiten och youtube videon tongue och som "bevis" räcker inte en bild du gjort och inte kan visa donatorn tongue visst kan man väl använda skew, distort osv men resultatet kommer aldrig bli lika bra som om dom varit i rätt vinkel från början smile
Då får du hålla dig till bilder på bilen tagna exakt från sidan så är problemet löst!

Emil Svensson
V70R -04
Grundare av
facebook.se/breakinnecksdaily

2 140 Inlägg
7 december 2011
#20
fonziebear skrev:
AntrE skrev:
matteeee skrev:
babbel
plattare fälgar får man ju leta efter i både photoshopjunkie skiten och youtube videon tongue och som "bevis" räcker inte en bild du gjort och inte kan visa donatorn tongue visst kan man väl använda skew, distort osv men resultatet kommer aldrig bli lika bra som om dom varit i rätt vinkel från början smile
Då får du hålla dig till bilder på bilen tagna exakt från sidan så är problemet löst!
hahahahahaha.... hållt på i 2 år så jag vet hur man byter fälgar på en bil och vilka man ska använda för ett bra resultat.. tongue

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.


Sök