2342
Sök

Funderingar kring 80-talets F1 Turbo Motorer.

Roboo
15 september 2011
#1
Hej!

Det började med att jag läste om att de ska tillåta turbo igen i F1 inom de närmsta åren, sen kom jag in på 80 talets 1.5 liters turbomatade F1 motorer med 1400hk och över 5 bars laddtryck.

Hur står sig tekniken i de motorerna jämfört med idag?

Finns det några liknande motorer idag?

Hur fick de allt att hålla?

Och om man bortser på begränsningar de hade då, alltså laddtryck och varvtal osv. Hur mycket skulle de kunnat få ur en 1.5 liter motor egentligen? Jag menar, det måste ju ha funnits experimentmotorer där utvecklarna verkligen gjorde allt de bara kunde..

Jag behöver inga snabba "1, 2, 3," svar på frågorna utan jag tycker det vore kul med en liten diskussion angående tekniken, utvecklingen osv.

Jag vet att det är en lite "konstig" tråd men jag tycker tekniken inom de motorerna är väldigt intressant och jag hoppas det är fler som är intresserade.

Folk får gärna ställa egna frågor och funderingar inom ämnet:)

Lägger till lite bilder:
http://www.gurneyflap.com/Resources/DSC03763.jpg
http://www.gurneyflap.com/Resources/DSC03974.jpg
http://www.gurneyflap.com/Resources/JAN1923.jpg
http://www.gurneyflap.com/Resources/V2713.jpg
http://www.gurneyflap.com/Resources/DSCN4175b.jpg

Fler bilder på dessa motorer finns på http://www.gurneyflap.com/

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
15 september 2011
#2
F1 maskiner e så fränt... Bara en sådan sak att tolleransena är så snäva att man måste köra upp motorerna i driftstemp med utvändiga aggregat innan de ens kan startas. För att inte prata om att varje gång kolven befinner sig i övre dödläge så tar den hjälp av toppen för att inte staken skall slitas av. Kolven "dunkar" alltså i toppen varje gång den är i toppläge och vänder....

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 758 Inlägg
15 september 2011
#3
Finns en intressant dokumentär som ligger uppe på Youtube - "Turbo F1 engines - How they started":
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=xbB1qwhKaaE
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=gqfVAGOaGEc
Totalt 104 minuter!

Roboo
15 september 2011
#4
schnauz skrev:
Finns en intressant dokumentär som ligger uppe på Youtube - "Turbo F1 engines - How they started":
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=xbB1qwhKaaE
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=gqfVAGOaGEc
Totalt 104 minuter!

Tackar:) Mycket intressant. Dock så hann jag bara kolla på part 1 nu. Får kolla på part 2 ikväll..

Lite kul hur de behandlar den första motorn när de lyfte topplocket efter raset, som om det vore en gammal b20:P

4 001 Inlägg
15 september 2011
#5
Helt klart en tråd som kan bli värd att följa.

Om jag inte minns helt fel så var BMW:s motor baserad på 1502-blocket

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Roboo
16 september 2011
#6
Roboo skrev:
schnauz skrev:
Finns en intressant dokumentär som ligger uppe på Youtube - "Turbo F1 engines - How they started":
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=xbB1qwhKaaE
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=gqfVAGOaGEc
Totalt 104 minuter!

Tackar:) Mycket intressant. Dock så hann jag bara kolla på part 1 nu. Får kolla på part 2 ikväll..

Lite kul hur de behandlar den första motorn när de lyfte topplocket efter raset, som om det vore en gammal b20:P

Nu har jag kollat på på hela, och jag måste säga att det var mycket sevärt! Rekommenderar andra att kolla om ni inte har sett det.

Men hur fick de allt att hålla när de körde utan wastegate och 5 bars laddtryck?

Och vad är det som egentligen stoppar en vanlig svensson från att bygga en sån motor som Bmw hade? Block finns det väl att få tag i om det är från en serietillverkad bil, resten är väl special. Men är det ens möjligt?

164 Inlägg
16 september 2011
#7
den största anledningen var toulene, en tillsats i bränslet som var extremt detonations tålig.

"the fuels contained around 80% toluene and were poisonous and enormously expensive, costing up to USD $300 per litre at the time"

detta gjorde att dem kunde ladda 5,4bar som mest, vet inte om det är absolut tryck eller "bara" 4,4bar


926 Inlägg
16 september 2011
#8
kolvas skrev:
Helt klart en tråd som kan bli värd att följa.

Om jag inte minns helt fel så var BMW:s motor baserad på 1502-blocket

Det var nog 2 literblocket som användes, samma som 1,8 för den delen.
Däremot var slaglängden reduserad till 60 mm för att få ner volymen till 1,5 liter. Rykten säger att begagnade block användes. Men det påstås också att så var inte fallet.... ja ja..

Motorerna var designade för att klara ett kvalvarv med max effekt. I racingutförande var effekten Inte alls så hög som +1300hk eller vad det nu var under kval. Kanske till och med 1500hk ?

Det finns "Driftsäkra" Hayabusa på ca 700hk med lite drygt 1,3 liters volym. Det är många som går och drömmer om att knäcka 1000hk gränsen med dessa motorer. Kommer nog snart. Men då blir det nog motorer enbar för bromsbänk.

Att det överhuvudtaget gick att klämma ur så mycket på -80talet är helt och hållet bränslets förtjänst. Det var ganska långt ifrån den bensin som finns i dag.

Mats

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
16 september 2011
#9
I kvar utförande ska vissa ha legat runt 1500hk men det var inte hållbart så därför dom inte körde med den effekten under race, var nog inte alla motorer som klarade sig hela racet med nedskruvad effekt heller.

Körbarheten måste ha varit begränsad mot dagens motorer är en gissning men kan man köra en sån F1 bil finns det nog inget man inte kan köra big_smile .

- Time Attack -

1 422 Inlägg
16 september 2011
#10
Börjar de med turbo igen kommer begränsningarna för varvtal med all säkerhet sänkas. Effekterna blir nog inte så mycket mer än vad de är nu utan det är nog för att få ner förbrukningen som de ska börja med turboteknik igen. Lite tråkigt tycker jag faktiskt. Mycket mer ingenjörskonst med en sjukt vass sugmotor smile


Bäst
250 Inlägg
16 september 2011
#11
Fan att man ska iväg annars hade jag sett filmerna direkt, tycker det är läckert som fan att klämma ut 1400 hk 1.5 liters motor.
Denna tråd kommer följas! big_smile

Burna bör man annars dör man!

Roboo
16 september 2011
#12
Det hade varit bättre om de gick ner till 1 liters motorvolym(eller mindre) utan restriktioner för då hade de blivit mer som förr när ingenjörskonsten låg på topp. Alltså att det var helt fritt med varvtal, laddtryck, antal cylindrar, bränsletryck osv.
Då tror jag att vi hade sett lite mer variation mot dagens motorer.

En spännande sak vore Diesel:)

Roboo
16 september 2011
#13
cheffer skrev:
Börjar de med turbo igen kommer begränsningarna för varvtal med all säkerhet sänkas. Effekterna blir nog inte så mycket mer än vad de är nu utan det är nog för att få ner förbrukningen som de ska börja med turboteknik igen. Lite tråkigt tycker jag faktiskt. Mycket mer ingenjörskonst med en sjukt vass sugmotor smile

Vad jag läste så ville de först ha 1.6 liters rad fyror med varvstopp på 12000rpm men det ville inte racingteamen så då vart det 1.6 liters v6or med ett varvstopp på 15000rpm.

1 422 Inlägg
16 september 2011
#14
Roboo skrev:
cheffer skrev:
Börjar de med turbo igen kommer begränsningarna för varvtal med all säkerhet sänkas. Effekterna blir nog inte så mycket mer än vad de är nu utan det är nog för att få ner förbrukningen som de ska börja med turboteknik igen. Lite tråkigt tycker jag faktiskt. Mycket mer ingenjörskonst med en sjukt vass sugmotor smile

Vad jag läste så ville de först ha 1.6 liters rad fyror med varvstopp på 12000rpm men det ville inte racingteamen så då vart det 1.6 liters v6or med ett varvstopp på 15000rpm.

Som jag misstänkte då smile Det är ju roligt med turbo också men tycker det är häftigare med en riktigt vass sugis. Vet du något om laddtrycksbegränsningar?


Roboo
16 september 2011
#15
cheffer skrev:
Roboo skrev:
cheffer skrev:
Börjar de med turbo igen kommer begränsningarna för varvtal med all säkerhet sänkas. Effekterna blir nog inte så mycket mer än vad de är nu utan det är nog för att få ner förbrukningen som de ska börja med turboteknik igen. Lite tråkigt tycker jag faktiskt. Mycket mer ingenjörskonst med en sjukt vass sugmotor smile

Vad jag läste så ville de först ha 1.6 liters rad fyror med varvstopp på 12000rpm men det ville inte racingteamen så då vart det 1.6 liters v6or med ett varvstopp på 15000rpm.

Som jag misstänkte då smile Det är ju roligt med turbo också men tycker det är häftigare med en riktigt vass sugis. Vet du något om laddtrycksbegränsningar?

Näe du, det verkar som att de inte har gått ut med det än.. Men på en sida läste jag att de tillåter max 1st turbo.

Om det stämmer blir det lite annorlunda med v6 och singelturbo..

1 422 Inlägg
17 september 2011
#16
Aa det blir lite annorlunda. Kommer det vara tillåtet med både sug (med större cylindervolym och andra restriktioner givetvis) och turbo motorer?


Roboo
17 september 2011
#17
cheffer skrev:
Aa det blir lite annorlunda. Kommer det vara tillåtet med både sug (med större cylindervolym och andra restriktioner givetvis) och turbo motorer?

Nope, det jag har läst är V6. 1.6 liter. singel turbo och begränsat soppatryck, KERS, samt att man inte får tanka.

Det verkar som att de ska vara fritt laddtryck enligt det senaste jag har hittat nu.


Edit: Och att man inte får använda magnesiumblandningar någonstans i motorn.
Senast redigerat av Roboo (17 september 2011)

1 422 Inlägg
17 september 2011
#18
Låter tråkigt måste jag faktiskt säga.. Ett kliv nedåt. Depåstoppen men tankning är ju en del av f1! Man vill ju se teamet jobba


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
17 september 2011
#19
Motorerna byggdes för att hålla i cirka 2 tim. De hade tom spec motorer de bara användes för kval. Dock osäker hur det var med det med 1.5T. Så bygger du en motor som bara måste hålla ihop i max 2 tim så går det att kräma ur en del! big_smile

Annat nu "spara pengar och natur" melodin, då motorerna måste hålla tre tävlingshelger! Tror det blir 4 helger då 1.6T introduceras igen...
Senast redigerat av FordRSC (17 september 2011)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

12 086 Inlägg
17 september 2011
#20
Roboo skrev:
cheffer skrev:
Börjar de med turbo igen kommer begränsningarna för varvtal med all säkerhet sänkas. Effekterna blir nog inte så mycket mer än vad de är nu utan det är nog för att få ner förbrukningen som de ska börja med turboteknik igen. Lite tråkigt tycker jag faktiskt. Mycket mer ingenjörskonst med en sjukt vass sugmotor smile

Vad jag läste så ville de först ha 1.6 liters rad fyror med varvstopp på 12000rpm men det ville inte racingteamen så då vart det 1.6 liters v6or med ett varvstopp på 15000rpm.

Frågar man racingteamen kör dom nog det som ger mest kräm.

Anledningen att dom måste sätta moppemotorer i racemaskiner är för att några miljömuppar tror att de spelar roll för naturen.


Sök