Bjornn skrev:
Just nu beror det förmodligen pga att den är bakhjulsdriven och i den prisklassen så ungdommar kan köpa och misshandla dem. bilmodellen har övertagit rollen som Volvo 240 tidigare hade, å nu är de flesta 240 utskrotade.
I framtiden så kommer entusiaster vårda de överlevande praktexemplar som finns kvar.
Sen är de tåliga och ganska lättmekade och lättskötta.
Från och med 1988 förbättrades rostskyddet fantastiskt bra med helgalvaniserade karosser, och 760 fick även vissa karossdelar i aluminium.
Varmgalvaniseringen gör att om du får ett stenskott ner i plåten. eller en repa så läker galvet över den öppna plåtytan och det kommer ej börja rosta.
Utan galvet så rostar det efter en sån skada om man ej fyller i med färg och har lite tur.
Sköter man om dessa bilar så rostar de aldrig.
Finns med mängder olika utrustning, motorer och inredning, färgkombinationer, den vanligaste modellen är 740GL eftersom den var det billigaste alternativet då de såldes nya.
Volvo 740 kom som ett billigare alternativ till 760 1984.
Den dyraste, mest säregna modellen var 760/780 GLE.
Volvo 760 var Volvos flaggskepp under 80talet och alla av denna modell är tillverkade i Kalmar, på den tiden då Volvo hade 2st gigantiska bilfabriker i Sverige.
Kalmarfabriken var den modernaste bilfabriken i världen på den tiden då man ej använde löpande bandtillverkning utan alla chassin kördes runt på stora motoriserade monteringsvagnar mellan stationerna och alla bilar ifrån Kalmarverken är handtillverkade.
Därav uttrycket att bilar ifrån Kalmarverken håller mycket bättre än de ifrån Torslandaverken.
Efter 1988 fick Volvo 760 modern utrustning som låg före dess tid och helt egen inredning, helt ny front, ny hjulupphängning, ECC, laminerad bakruta, bättre krockskydd, ljudisolering, körkänsla mm som 740 aldrig utrustades med.
En ny sådan kostade minst en kvarts miljon kronor att köpa, en vanlig 740 GL kostade ca 130 000kr.
1982 och några år framåt var Volvo 760 TD världens snabbaste Dieselbil.
I en tid då dieslare mest var trötta stånkande Mercedes som tog en halv dag att acclerarera upp till 100km/h.
Den mest speciella prototypen i 700 serien måste ändå vara Volvo 760 V6 INTERCOOLER.
Den hade en V6 motor med dubbla turbo.
Finns endast ett ex kvar i världen och den ägs av en privatperson.
Modellen började aldrig tillverkas pga problem med motorbrand pga värmen ifrån turboaggregaten, de andra prototyperna som tillverkades började brinna.
760 konstruktion andvänds fortfarande av Volvo, bland annat har AWD modeller samma bakaxel, dock förlängda stag och aluminium bär-ram konstruktionen är den samma.
Volvo V70 AWD har samma bromsok och bromsskivor bak som Volvo 760.