3867
Sök

Ska jag göra bytet? Audi 80 mot en 740

853 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Jag äger en 740, den i min profil.

20 000 mil på mätaren.
Skinnsäten
Taklucka

5 ägare

S/V däck

Min bil ska besiktigas nu.

Mot denna:

http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_80 … =6&w=2

Jag får ljudet med exklusive slutsteget och lådan samt 500kr emellan.

Vad säger ni?

Hade ni gjort det?

StenkrossTomte
359 Inlägg
18 september 2011
#2
Inte en chans i helvetet! Om det så är för jag är Volvobög eller bara för jag har provat och skruva både Volvo 740 och Audi 80 vet jag inte... Men jag personligen tycker inte Audi 80 är någon speciellt bra bil, varken komfort eller körglädje... Reservdelar finns inte i den uppsjö som det finns till 740. Volvon är dessutom mycket mer lättskruvad....

No turbo shit! Just Real Power!

853 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
#3
Joppe_Johndeere skrev:
Inte en chans i helvetet! Om det så är för jag är Volvobög eller bara för jag har provat och skruva både Volvo 740 och Audi 80 vet jag inte... Men jag personligen tycker inte Audi 80 är någon speciellt bra bil, varken komfort eller körglädje... Reservdelar finns inte i den uppsjö som det finns till 740. Volvon är dessutom mycket mer lättskruvad....

Okej, då skippar jag det. smile

Thanks

StenkrossTomte
359 Inlägg
18 september 2011
#4
Johanness skrev:
Joppe_Johndeere skrev:
Inte en chans i helvetet! Om det så är för jag är Volvobög eller bara för jag har provat och skruva både Volvo 740 och Audi 80 vet jag inte... Men jag personligen tycker inte Audi 80 är någon speciellt bra bil, varken komfort eller körglädje... Reservdelar finns inte i den uppsjö som det finns till 740. Volvon är dessutom mycket mer lättskruvad....

Okej, då skippar jag det. smile

Thanks

jag säger bara vad jag hade gjort, sen om den är rätt vet inte jag?

No turbo shit! Just Real Power!

811 Inlägg
18 september 2011
#5
Säger samma sak, jag sålde min 740 och köpte en Audi 80 sen en till Audi för att den första skulle rulla.... skitbilar

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
18 september 2011
#6
en svensk sko låda mot tysk kvalitets bil  vad är det att fundera på ?

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

German Engineering
9 083 Inlägg
18 september 2011
#7
dieselkungen1 skrev:
en svensk sko låda mot tysk kvalitets bil  vad är det att fundera på ?

lollollol

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

6 655 Inlägg
18 september 2011
#8
Inte för jag gillar Audi så mycket, mest pga jag tycker det är kostymbilar som ska ligga i ytterfil och köra för fort men Audin är nyare.

Audin lär vara snålare också..mindre bil, mindre motor. Bättre rostskydd; Galvade karosser

De/Dem

4 190 Inlägg
18 september 2011
#9
Malheus skrev:
Inte för jag gillar Audi så mycket, mest pga jag tycker det är kostymbilar som ska ligga i ytterfil och köra för fort men Audin är nyare.

Audin lär vara snålare också..mindre bil, mindre motor. Bättre rostskydd; Galvade karosser

740 har riktigt bra rostskydd så det tror jag inte är något som audin har speciellt mkt bättre.  Men den är nog snålare.

Men varför skulle du vilja byta till framhjulsdrift nu när vintern snart är här? och audi 80 är ingen fin kvalitetsbil, iaf inte dom jag har åkt med. tom fulare och sämre inredning än 740....

Dessutom hade ju den audin gått 30 k mil, en 740 med dom milen är inga problem men jag vet inte hur det är för en audi.
Senast redigerat av zemet (18 september 2011)


458 Inlägg
18 september 2011
#10
Jag skulle inte gjort bytet om det så vart en audi från 00, bilar med våtare gång på gatan får man leta efter, iaf av de exemplar jag själv åkt/kört, pizzabil men inget mer.


huh?
10 427 Inlägg
18 september 2011
#11
Om du inte är jättefäst vid 740n så kan det ju vara trevligare med en lite modernare bil.

Annars kan du ju ställa av 740n (finns nog inte så många 84:or fortfarande i livet!) om du har plats och bruksköra Audin cool


6 655 Inlägg
18 september 2011
#12
zemet skrev:
740 har riktigt bra rostskydd så det tror jag inte är något som audin har speciellt mkt bättre.  Men den är nog snålare.

Men varför skulle du vilja byta till framhjulsdrift nu när vintern snart är här? och audi 80 är ingen fin kvalitetsbil, iaf inte dom jag har åkt med. tom fulare och sämre inredning än 740....

Dessutom hade ju den audin gått 30 k mil, en 740 med dom milen är inga problem men jag vet inte hur det är för en audi.

Har bara betydelse om bilen är skött eller inte..min Alfa har klarat sig 21k mil utan att få ens bra att veta på rost eller motorras ;>

Men jag har för mig att finns ett bryt år hos 740s där de börjar galva, 85 och uppåt eller något.

Ge ett riktigt bra argument till varför man ska se bakhjulsdrift positivare på vintern, 740n är lite väl lätt

edit: add quote
Senast redigerat av Malheus (18 september 2011)

De/Dem

huh?
10 427 Inlägg
18 september 2011
#13
Malheus skrev:
Ge ett riktigt bra argument till varför man ska se bakhjulsdrift positivare på vintern, 740n är lite väl lätt

Viktfördelningen brukar ligga kring 55/45 på 7/900-bilar så det är knappast "lätt" det handlar om, snarare stel bakaxel wink


Evildan
18 september 2011
#14
Beror helt på skicket på bilarna.
Är du villig att släppa iväg 740 som du på din sida skriver att du ska ha tills du dör (antar att den är riktigt fin) till någon som söker en bakhjulsdriven bil att sladda med i vinter.
Jag hade antagligen ställt undan 740, som ngn skriver ovan, det är inte gott om -84 kvar och köpt ngt annat att plåga över vintern och finåkt 740 under den varma perioden på året.
80 är en trevlig bil fast inte med så mkt premiumkänsla som en nyare OOOO har utan är en rätt snäll bruksig bil som även den är lättmekad då tekniken är av enklaste VWsort.

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
18 september 2011
#15
mitt tips är att ta dej en funderare på om du vill åka en tråkig volvo som slukar såppa o vänta på att din volvo skall 740 sjukan vilcket alla 740 får....


jag har haft både 740 och audi 80 och jag skulle då helldre ta den mememe....

och dom som vill ha 740 för att dett går att slada på vintern dom bode skaffa sej en bmw
för dom är jävulst roliga att slada med. medans volvo är en slug sko låda

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

1 298 Inlägg
18 september 2011
#16
Min röst går till att behålla 740n. Den verkar vara fin, dessutom med skinnklädsel så där har du en klockren 740. Jag må vara lite Volvokorrupt men har inget emot tyska kvalitetsbilar. Dock anser jag inte att Audi 80 är en modell som kan representera tysk kvalitet särskilt bra. Har dock ingen egen erfarenhet av Audin så mitt utlåtande bygger mest på sånt jag hört.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 september 2011
#17
Evildan skrev:
Beror helt på skicket på bilarna.
Är du villig att släppa iväg 740 som du på din sida skriver att du ska ha tills du dör (antar att den är riktigt fin) till någon som söker en bakhjulsdriven bil att sladda med i vinter.
Jag hade antagligen ställt undan 740, som ngn skriver ovan, det är inte gott om -84 kvar och köpt ngt annat att plåga över vintern och finåkt 740 under den varma perioden på året.
80 är en trevlig bil fast inte med så mkt premiumkänsla som en nyare OOOO har utan är en rätt snäll bruksig bil som även den är lättmekad då tekniken är av enklaste VWsort.

Haha, ja jävlar, det står det ju. Antar att han är livrädd för att besiktningen blir dyr, och då var det inte lika viktigt att behålla bilen längre. Gör han bytet sitter den väl i en lyktstolpe när första snön kommer.


4 190 Inlägg
18 september 2011
#18
Malheus skrev:
zemet skrev:
740 har riktigt bra rostskydd så det tror jag inte är något som audin har speciellt mkt bättre.  Men den är nog snålare.

Men varför skulle du vilja byta till framhjulsdrift nu när vintern snart är här? och audi 80 är ingen fin kvalitetsbil, iaf inte dom jag har åkt med. tom fulare och sämre inredning än 740....

Dessutom hade ju den audin gått 30 k mil, en 740 med dom milen är inga problem men jag vet inte hur det är för en audi.

Har bara betydelse om bilen är skött eller inte..min Alfa har klarat sig 21k mil utan att få ens bra att veta på rost eller motorras ;>

Men jag har för mig att finns ett bryt år hos 740s där de börjar galva, 85 och uppåt eller något.

Ge ett riktigt bra argument till varför man ska se bakhjulsdrift positivare på vintern, 740n är lite väl lätt

edit: add quote

För att även den slöaste 740 gl är bakhjulsdriven med stel bakaxel och då är det sjukt roligt att köra bil i snön eller om det ens är lite blött.

FWD med 115 hk tror jag aldrig kan bli roligt såvida man inte kör och hoppar med den i skogen lr ngt....


671 Inlägg
18 september 2011
#19
Vad ska du med en bil som har mekaniskt sprut o e framhjulsdriven.
Stolar o interiör med elhissar och annan el håller absolut inte volvoklass.
Det är sämre kvalite på denna tyska skapelse jämfört med svensken..

Behåll 740n ställ av den äg denna Audi tills du tröttnat på Tyskkälken.
Därefter sälj Audin till någon Audinörd som har intalat sig att tyskt är bäst.

plankan
18 september 2011
#20
hade inte tvekat en stund -
Audi'n är både snålare samt mycket piggare att köra


Sök