4435
Sök

Livslängd på basar?

51 Inlägg
23 september 2011
#101
Softis skrev:
Så hur länge håller en bas nu då?
Efter all den här diskussionen borde ni kommit fram till ett svar roll

Själv så använder jag gamla Stroker element från Cerwin-Vega som har mer än 10 år på nacken och de fungerar utmärkt fortfarande men sen så är de spelade med sunt förnuft också. Man kan spela ganska högt med en Stroker 18" utan att den ger upp smile


16 197 Inlägg
23 september 2011
#102
P1200VB skrev:
Softis skrev:
Så hur länge håller en bas nu då?
Efter all den här diskussionen borde ni kommit fram till ett svar roll

Själv så använder jag gamla Stroker element från Cerwin-Vega som har mer än 10 år på nacken och de fungerar utmärkt fortfarande men sen så är de spelade med sunt förnuft också. Man kan spela ganska högt med en Stroker 18" utan att den ger upp smile

dom va ju "värst" i mitten på 90-talet..   dock va de många som spela sönder dom.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 september 2011
#103
P1200VB skrev:
Sen var det inte dina ljudbyggen vi diskuterade utan trådskaparens.

PRECIS!! Tror du på fullaste allvar att det handlar om 50-100W i TS bil då!?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 466 Inlägg
23 september 2011
#104
VincentQvarfordt skrev:
evilaudio skrev:
jonash skrev:
Lattjo tråd smile

Jag skall vara lite udda (ovanligt..): jag håller med BÅDE Örjan/Kim OCH P1200! Vad menar jag nu då?!

Jo, om vi pratar en "normal" musiknivå, och om man har bara just 2 basar med 100W styck, istället för en bas 100W, så kommer det hamna duktigt nära vad P1200 säger. Detta har jag själv mätt massor av gpnger. Det som det ALLTID handlar om är hur du lyckas med fasen på signalen mellan elementen.

I en normal dB bil är det dock inte enbart detta som spelar roll, och i synnerhet inte en som är assymetrisk. Då försvinner allt det här gosiga som man kan finna normalt stöd för i teorin, och här har Örjan/Kim rätt, det blir inte vad man tror. Det säger erfarenheten - min med.

MEN, det finns en sak som är sannn i det 1200 skriver här med, och det är att det GÅR att simulera och räkna fram detta med. Problemet är att den teoretiska modellen inte är i närheten av komplett, så, i dagsläget är det så att det är praktiken och erfarenheten som gäller för höga ljudtryck. Visst, man kom ju tidigt på att i alla dB bilar med två eller fler element handlar det om att få in fasningen på den signal som sedan skall ge trycksensorn eller micken en rejäl knuff. Men det var inget nytt och det finns stöd i teorin för det.

Så, alla har rätt! Eller pessimisten kan ju tycka att alla har fel, men det låter så trist smile smile

fast driver du båda basarna med SAMMA steg så e de jävligt knepigt å justare fasen på dom, framförallt om de e ett monoblock wink

de GÅR säkert att spela 3db högre om man har 2 basar istället för 1 men kan inte generellt säga ATT gör de.




(bättre med EN bas å MYCKE effekt big_smile )

Beror på hur man ser det. Min invändning var mot inlägget att fler basar belastar steget hårdare när det i terorin går åt mindre effekt för samma ljudtryck med fler element, någon som man inom hemma-hifi känt till i många år. Ett exempel är när jag köpte en extra sub till min hemmabio. Inte exakt jämförbart eftersom både konarea och effekt dubblades, men trots allt. 2 subbar gav mig jämnare frekvensgång, mindre problem med stående vågor, något högre nivå, lite lägre lägstafrekvens, mindre dist eftersom jag kunde skruva ner nivån på subbarna samt då givetvis längre livslängd på dom.

I en bil kan man inte säkert säga hur effekten blir eftersom bilen påverkar så mycket.
Har du tex 1 st bas med en känslighet på 93 db/1 w/1 m så är det uppmätt utan rumspåverkan, dvs helt fristående utomhus. Har du ett steg på 512 watt spelar du således 120 db.
I en bil kan du spela betydligt högre om du har tur.

Så det jag menar är att du aldrig vet hur det blir i bilen utan att testa, men att större konarea ger en teoretisk högre nivå på samma effekt och alltså mindre belastning på slutsteget bibehållen nivå.

Pratar man om Hifi eller det man i billjudskretsar talar om som SQ är det viktigt med headroom, dvs en rejäl marginal för dynamik. Även att elementen ligger så långt från sin maxnivå som möjligt för att distorsion och kompression ska hållas på ett minimum.

Tror att dom flesta här förstår varandra, problemet blir ofta när dom som mest bryr sig om höga db i basen tror det dom kan är rätt väg för alla. Jag spelar helt klart hellre 120 db med lite dist, lite kompression, mycket headroom, rak frekvensgång och 2 baselement än 140 db med mycket dist, mycket kompression, inget headroom, ojämn frekvensgång och 1 baselement. Men det är ju en fråga om smak och mål, där finns inget rätt och fel utan bara subjektiva bedömningar.

Nu blir jag nyfiken.. VAR i mitt inlägg har jag ens kommenterat FLER basar?

M_icke_ skrev:
P1200VB skrev:
Om man skaffar tillräckligt kraftfulla/många basar så man slipper pressa dem till max så håller de bättre. 10 år ska inte vara några problem för en bas av bra kvalité.

Fel.

Skaffar du för kraftiga basar så måste du pressa steget till max o då kommer dom garanterat brinna snabbt.
Brända basar beror så gott som alltid på att steget pressas för hårt.

Det är 100ggr bättre o ha billiga skitbasar med ett "för stort" steg. Du kan aldrig ha för mycke effekt i steget, det handlar om hur du använder den. En bas tål ofta betydligt mer effekt än vad den är märkt med så länge det är ren och kontrollerad effekt. Förutsatt att basen sitter i rätt låda då.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
23 september 2011
#105
Tokken skrev:
evilaudio skrev:
Tokken skrev:
Snillen spekulerar på hög nivå här..

Ska fan ringa Berra och be honom slänga i ett par basar till i renutten så lär han ju höja till 183dB..
Ja jisses.

Är det inte så i teorin?

eller så kanske han får bättre dynamic vid 180 db... tongue

Tänkte inte på det.. smile

HAHAHA lol

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
23 september 2011
#106
driftking199 skrev:
att spela sönder en bas är svårt man sänker ju när det låter dåligt?:S spelar det inte rent får man ju ge sig:) även om man har 1000 dls/spl/rockford/gas/allamärken basar och steg och oändligt me ström:)

Dilemmat är att om du tex har en bandpasslåda, så har du i princip inte en chans att "höra" när basen börjar säga ifrån.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
23 september 2011
#107
Men HERREGUD.

Inser ni inte att ni snackar förbi varandra. Nån pratar om 100W per bas, nån annan snackar om Berntsson.

Det ÄR två helt olika saker. För 100W per bas och säg 110dB ljudtryck, så FUNKAR teorin. Det har jag bevisat så många gånger med både RTAn och Termlabbet att jag inte orkar göra en sån grej till.

Men, kom upp i de nivåerna, där elementets parametrar skiftas pga värme, där miljön helt plötsligt förändras drastiskt med trycket, etc etc, ja då kan vi idagsläget kasta teorin. Det finns inga modeller som funkar där till fullo.

Så, det är liksom inte relevant att jämföra.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 september 2011
#108
VincentQvarfordt> Du kan på fullaste allvar INTE sitta och jämföra med dina två separata hemmabasar med inbyggda steg (för jag ANTAR att det är aktiva basar du har) då dubblar både konarean OCH effekten. *DUH*
Klart du får bättre förutsättningar då.

Du talade om impendans....vad händer med ett steg i bil när man halverar impendansen tror du?

Förresten.........vad menar du med jämn frekvensgång?
Linjär efter örat eller rak enligt en RTA-kurva?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
23 september 2011
#109
Tokken skrev:
P1200VB skrev:
Fungerar utmärkt i fallet jag beskrev.

Nu är det så att 100W räcker i MIN bil knappt att driva diskanter med..

Så, HUR bra tror du teorin fungerar i det långa loppet?

Men Tokken, det funkar för VÄLDIGT många. Jag skulle säga att 100W per element i bil klarar sig 99% av befolkningen med. För att få detta bekräftat kan du ringa vilken valfri bilstereohandlare som helst och fråga hur ofta de säljer mer än 100W per element i slutstegseffekt...

Eller så kan jag svara, för jag vet wink

Edit: Såg nu att du i en post just sa det jag skrev; dvs 100W gäller inte dig, och vi vet ju vad DU gillar smile smile
Senast redigerat av jonash (23 september 2011)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

152 Inlägg
23 september 2011
#110
M_icke_ skrev:
VincentQvarfordt skrev:
evilaudio skrev:

fast driver du båda basarna med SAMMA steg så e de jävligt knepigt å justare fasen på dom, framförallt om de e ett monoblock wink

de GÅR säkert att spela 3db högre om man har 2 basar istället för 1 men kan inte generellt säga ATT gör de.




(bättre med EN bas å MYCKE effekt big_smile )

Beror på hur man ser det. Min invändning var mot inlägget att fler basar belastar steget hårdare när det i terorin går åt mindre effekt för samma ljudtryck med fler element, någon som man inom hemma-hifi känt till i många år. Ett exempel är när jag köpte en extra sub till min hemmabio. Inte exakt jämförbart eftersom både konarea och effekt dubblades, men trots allt. 2 subbar gav mig jämnare frekvensgång, mindre problem med stående vågor, något högre nivå, lite lägre lägstafrekvens, mindre dist eftersom jag kunde skruva ner nivån på subbarna samt då givetvis längre livslängd på dom.

I en bil kan man inte säkert säga hur effekten blir eftersom bilen påverkar så mycket.
Har du tex 1 st bas med en känslighet på 93 db/1 w/1 m så är det uppmätt utan rumspåverkan, dvs helt fristående utomhus. Har du ett steg på 512 watt spelar du således 120 db.
I en bil kan du spela betydligt högre om du har tur.

Så det jag menar är att du aldrig vet hur det blir i bilen utan att testa, men att större konarea ger en teoretisk högre nivå på samma effekt och alltså mindre belastning på slutsteget bibehållen nivå.

Pratar man om Hifi eller det man i billjudskretsar talar om som SQ är det viktigt med headroom, dvs en rejäl marginal för dynamik. Även att elementen ligger så långt från sin maxnivå som möjligt för att distorsion och kompression ska hållas på ett minimum.

Tror att dom flesta här förstår varandra, problemet blir ofta när dom som mest bryr sig om höga db i basen tror det dom kan är rätt väg för alla. Jag spelar helt klart hellre 120 db med lite dist, lite kompression, mycket headroom, rak frekvensgång och 2 baselement än 140 db med mycket dist, mycket kompression, inget headroom, ojämn frekvensgång och 1 baselement. Men det är ju en fråga om smak och mål, där finns inget rätt och fel utan bara subjektiva bedömningar.

Nu blir jag nyfiken.. VAR i mitt inlägg har jag ens kommenterat FLER basar?

M_icke_ skrev:
P1200VB skrev:
Om man skaffar tillräckligt kraftfulla/många basar så man slipper pressa dem till max så håller de bättre. 10 år ska inte vara några problem för en bas av bra kvalité.

Fel.

Skaffar du för kraftiga basar så måste du pressa steget till max o då kommer dom garanterat brinna snabbt.
Brända basar beror så gott som alltid på att steget pressas för hårt.

Det är 100ggr bättre o ha billiga skitbasar med ett "för stort" steg. Du kan aldrig ha för mycke effekt i steget, det handlar om hur du använder den. En bas tål ofta betydligt mer effekt än vad den är märkt med så länge det är ren och kontrollerad effekt. Förutsatt att basen sitter i rätt låda då.


Ingenstans, fel av mig. Ser att du kommenterat kraftfulla, inte antalet.
Ber om ursäkt och lovar att läsa mer noga nästa gång.

152 Inlägg
23 september 2011
#111
Lonefox skrev:
VincentQvarfordt> Du kan på fullaste allvar INTE sitta och jämföra med dina två separata hemmabasar med inbyggda steg (för jag ANTAR att det är aktiva basar du har) då dubblar både konarean OCH effekten. *DUH*
Klart du får bättre förutsättningar då.

Du talade om impendans....vad händer med ett steg i bil när man halverar impendansen tror du?

Förresten.........vad menar du med jämn frekvensgång?
Linjär efter örat eller rak enligt en RTA-kurva?

Jo, men jag skrev att eftersom även effekten dubblades så går det inte att jämföra med att endast öka konarea men mitt exempel handlade mer om olika sätt att utnyttja mer konarea. Högre volym eller bättre ljud.

Jag har inte talat om impedans, utan om att öka konarean. Om man inte kan göre det med bibehållen impedans kan det vara en fördel eller en nackdel. Det beror på personliga preferenser och vad man sitter på för utrustning.

Rak efter hörseln blir alltid fel eftersom verkligheten är referensen och våran då individuella hörsel har ingen betydelse. Har man en högtalare som spelar hela registret med exakt samma nivå kan man återge allt ljud precis som det är tänkt att låta, men alla föredrar inte ett sånt ljud. Själv hissar jag gärna basen lite i bilen, men inte så mycket.

4 693 Inlägg
23 september 2011
#112
VincentQvarfordt skrev:
Lonefox skrev:
VincentQvarfordt> Du kan på fullaste allvar INTE sitta och jämföra med dina två separata hemmabasar med inbyggda steg (för jag ANTAR att det är aktiva basar du har) då dubblar både konarean OCH effekten. *DUH*
Klart du får bättre förutsättningar då.

Du talade om impendans....vad händer med ett steg i bil när man halverar impendansen tror du?

Förresten.........vad menar du med jämn frekvensgång?
Linjär efter örat eller rak enligt en RTA-kurva?

Jo, men jag skrev att eftersom även effekten dubblades så går det inte att jämföra med att endast öka konarea men mitt exempel handlade mer om olika sätt att utnyttja mer konarea. Högre volym eller bättre ljud.

Jag har inte talat om impedans, utan om att öka konarean. Om man inte kan göre det med bibehållen impedans kan det vara en fördel eller en nackdel. Det beror på personliga preferenser och vad man sitter på för utrustning.

Rak efter hörseln blir alltid fel eftersom verkligheten är referensen och våran då individuella hörsel har ingen betydelse. Har man en högtalare som spelar hela registret med exakt samma nivå kan man återge allt ljud precis som det är tänkt att låta, men alla föredrar inte ett sånt ljud. Själv hissar jag gärna basen lite i bilen, men inte så mycket.

Hur mycket erfarenhet har du av billjud?
Tänkte eftersom att du bara pratar om hemmastereo (vilket det finns andra forum för)

Nyfiken bara

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 september 2011
#113
VincentQvarfordt skrev:
Rak efter hörseln blir alltid fel eftersom verkligheten är referensen och våran då individuella hörsel har ingen betydelse. Har man en högtalare som spelar hela registret med exakt samma nivå kan man återge allt ljud precis som det är tänkt att låta, men alla föredrar inte ett sånt ljud. Själv hissar jag gärna basen lite i bilen, men inte så mycket.

Då säger att verkligheten är referensen samtidigt som du säger att alla har olika hörsel... Borde inte detta innebära att verkligheten låter OLIKT för ALLA ?

M.a.o man kan inte tävla i SQ på ett rättvist sätt big_smile


P.S Nu får vi snart fart på Jonas tongue

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

152 Inlägg
23 september 2011
#114
Softis skrev:
VincentQvarfordt skrev:
Lonefox skrev:
VincentQvarfordt> Du kan på fullaste allvar INTE sitta och jämföra med dina två separata hemmabasar med inbyggda steg (för jag ANTAR att det är aktiva basar du har) då dubblar både konarean OCH effekten. *DUH*
Klart du får bättre förutsättningar då.

Du talade om impendans....vad händer med ett steg i bil när man halverar impendansen tror du?

Förresten.........vad menar du med jämn frekvensgång?
Linjär efter örat eller rak enligt en RTA-kurva?

Jo, men jag skrev att eftersom även effekten dubblades så går det inte att jämföra med att endast öka konarea men mitt exempel handlade mer om olika sätt att utnyttja mer konarea. Högre volym eller bättre ljud.

Jag har inte talat om impedans, utan om att öka konarean. Om man inte kan göre det med bibehållen impedans kan det vara en fördel eller en nackdel. Det beror på personliga preferenser och vad man sitter på för utrustning.

Rak efter hörseln blir alltid fel eftersom verkligheten är referensen och våran då individuella hörsel har ingen betydelse. Har man en högtalare som spelar hela registret med exakt samma nivå kan man återge allt ljud precis som det är tänkt att låta, men alla föredrar inte ett sånt ljud. Själv hissar jag gärna basen lite i bilen, men inte så mycket.

Hur mycket erfarenhet har du av billjud?
Tänkte eftersom att du bara pratar om hemmastereo (vilket det finns andra forum för)

Nyfiken bara

Ljud som ljud, skillnaden är bara att bilen är en ännu knepigare akustisk miljö jämfört med ett vanligt rum. Anser inte att jag pratar bara hemmastereo, men tar in det då det är just det jag pysslat med dom senaste 10 åren. Men just nu ligger personlig fokus på billjudet och jag håller på med mitt bygge för fullt.

Det tråkiga med just trådarna om billjud är att nästa alla fokus läggs på SPL, var en tråd där jag postade ett inlägg om B&W Nautilus 801. Deras matrixstagning avfärdades som skit eftersom man får bäst(mest?) bas i en tom låda? Vi som lyssnat på många högtalare och högtalare som kostar hutlösa summor vet att högtalarlådan och dess stagning är extremt viktig för ett bra ljud.

Jag gillar SPL-byggen och som tävlingsform är det klockrent då det bara mäts och högst vinner, men mitt bygge handlar inte om att brumma högt med en mic i bilen utan om att ha så bra ljud som möjligt med mina begränsningar till all musik.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 september 2011
#115
VincentQvarfordt skrev:
Beror på hur man ser det. Min invändning var mot inlägget att fler basar belastar steget hårdare när det i terorin går åt mindre effekt för samma ljudtryck med fler element, någon som man inom hemma-hifi känt till i många år.

VincentQvarfordt skrev:
ExtraKim skrev:
Men två PARALLELLKOPPLADE basar belastar steget MER än en bas, lägre impedans = högre ström genom steget. Detta gäller ÄVEN om du fortfarande plockar ut lika mycket effekt t.ex 100W.

Ja, självklart. Men det såg jag inte som en del av inlägget jag besvarade, impedansen har ju inte med antalet basar utan vilken ohm man hamnar på.

Så nu ska vi ha friheten att ändra både basar och impedans?

Om man får ändra förutsättningar precis som man vill så kan jag se till att alla mina utsagor alltid stämmer, är svaret fel så ändrar jag bara frågan.... roll

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 september 2011
#116
VincentQvarfordt skrev:
Det tråkiga med just trådarna om billjud är att nästa alla fokus läggs på SPL, var en tråd där jag postade ett inlägg om B&W Nautilus 801. Deras matrixstagning avfärdades som skit eftersom man får bäst(mest?) bas i en tom låda? Vi som lyssnat på många högtalare och högtalare som kostar hutlösa summor vet att högtalarlådan och dess stagning är extremt viktig för ett bra ljud.

Eftersom det är mig du pratar om så kanske det kan vara på sin plats att förtydliga lite vad jag egentligen skrev...
Jag menar på att den typen av stagning är ytterst oeffektiv. En baslådan har till uppgift att förstärka elementets ljudvågor, om man då gör en stagning som motverkar detta så innebär det att man får ösa på mer effekt för att uppnå samma ljudnivå.. Att använda mer effekt än nödvändigt inom SPL är långt ifrån det man strävar efter. Mer effekt borde ju inte vara önskvärt inom SQ heller för den delen då det innebär mer värme och större påfrästning på elementet.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

297 Inlägg
23 september 2011
#117
påfrestning* kim wink

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 september 2011
#118
omegaman1 skrev:
påfrestning* kim wink

Jag stavar som jag vill, har precis ändrat förutsättningarna så att dem passar mitt svar tongue

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

297 Inlägg
23 september 2011
#119
ExtraKim skrev:
omegaman1 skrev:
påfrestning* kim wink

Jag stavar som jag vill, har precis ändrat förutsättningarna så att dem passar mitt svar tongue

hahaha ...

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

152 Inlägg
23 september 2011
#120
ExtraKim skrev:
VincentQvarfordt skrev:
Det tråkiga med just trådarna om billjud är att nästa alla fokus läggs på SPL, var en tråd där jag postade ett inlägg om B&W Nautilus 801. Deras matrixstagning avfärdades som skit eftersom man får bäst(mest?) bas i en tom låda? Vi som lyssnat på många högtalare och högtalare som kostar hutlösa summor vet att högtalarlådan och dess stagning är extremt viktig för ett bra ljud.

Eftersom det är mig du pratar om så kanske det kan vara på sin plats att förtydliga lite vad jag egentligen skrev...
Jag menar på att den typen av stagning är ytterst oeffektiv. En baslådan har till uppgift att förstärka elementets ljudvågor, om man då gör en stagning som motverkar detta så innebär det att man får ösa på mer effekt för att uppnå samma ljudnivå.. Att använda mer effekt än nödvändigt inom SPL är långt ifrån det man strävar efter. Mer effekt borde ju inte vara önskvärt inom SQ heller för den delen då det innebär mer värme och större påfrästning på elementet.

Jag förstår vad du menar, men B&W har trots allt konstruerat en högtalare som levererar bra ljud i samtliga register och en grym bas som klarar sig bra med 200 stabila watt. Dom har lagt ner ansenlig tid på forskning för just matrixstagningen, det är ju knappast något dom lägger in i lådan på en högtalare av den prisklassen för att det är roligt. Stående vågor är ett problem både i och utanför högtalaren, en stor fyrkantig låda är det sämsta man kan ha ur den synpunkten. En låda med ojämn form, dvs rund, välvd, avsmalnande samt en inre stagning avhjälper detta. Detta är givetvis en orsakt till att High-Endhögtalare oftast är svårare att driva jämfört med högtalare för rimligare pengar, men dom låter ju oxå bättre. Man köper inte en högtalare för 250000 kr för att koppla den på en stärkare för 5000 kr och poppa Mp3. Givetvis är alla högtalare och ljudbyggen kompromisser, det går ju inte att få allt. Men att det är rätt stor skillnad på max SPL och välljud lär väl ingen tala mot, du spelar ju inte över 160 db i din bil för att du gillar att sitta och lyssna på det.


Sök