VincentQvarfordt skrev:
evilaudio skrev:
jonash skrev:
Lattjo tråd
Jag skall vara lite udda (ovanligt..): jag håller med BÅDE Örjan/Kim OCH P1200! Vad menar jag nu då?!
Jo, om vi pratar en "normal" musiknivå, och om man har bara just 2 basar med 100W styck, istället för en bas 100W, så kommer det hamna duktigt nära vad P1200 säger. Detta har jag själv mätt massor av gpnger. Det som det ALLTID handlar om är hur du lyckas med fasen på signalen mellan elementen.
I en normal dB bil är det dock inte enbart detta som spelar roll, och i synnerhet inte en som är assymetrisk. Då försvinner allt det här gosiga som man kan finna normalt stöd för i teorin, och här har Örjan/Kim rätt, det blir inte vad man tror. Det säger erfarenheten - min med.
MEN, det finns en sak som är sannn i det 1200 skriver här med, och det är att det GÅR att simulera och räkna fram detta med. Problemet är att den teoretiska modellen inte är i närheten av komplett, så, i dagsläget är det så att det är praktiken och erfarenheten som gäller för höga ljudtryck. Visst, man kom ju tidigt på att i alla dB bilar med två eller fler element handlar det om att få in fasningen på den signal som sedan skall ge trycksensorn eller micken en rejäl knuff. Men det var inget nytt och det finns stöd i teorin för det.
Så, alla har rätt! Eller pessimisten kan ju tycka att alla har fel, men det låter så trist
fast driver du båda basarna med SAMMA steg så e de jävligt knepigt å justare fasen på dom, framförallt om de e ett monoblock
de GÅR säkert att spela 3db högre om man har 2 basar istället för 1 men kan inte generellt säga ATT gör de.
(bättre med EN bas å MYCKE effekt
)
Beror på hur man ser det. Min invändning var mot inlägget att fler basar belastar steget hårdare när det i terorin går åt mindre effekt för samma ljudtryck med fler element, någon som man inom hemma-hifi känt till i många år. Ett exempel är när jag köpte en extra sub till min hemmabio. Inte exakt jämförbart eftersom både konarea och effekt dubblades, men trots allt. 2 subbar gav mig jämnare frekvensgång, mindre problem med stående vågor, något högre nivå, lite lägre lägstafrekvens, mindre dist eftersom jag kunde skruva ner nivån på subbarna samt då givetvis längre livslängd på dom.
I en bil kan man inte säkert säga hur effekten blir eftersom bilen påverkar så mycket.
Har du tex 1 st bas med en känslighet på 93 db/1 w/1 m så är det uppmätt utan rumspåverkan, dvs helt fristående utomhus. Har du ett steg på 512 watt spelar du således 120 db.
I en bil kan du spela betydligt högre om du har tur.
Så det jag menar är att du aldrig vet hur det blir i bilen utan att testa, men att större konarea ger en teoretisk högre nivå på samma effekt och alltså mindre belastning på slutsteget bibehållen nivå.
Pratar man om Hifi eller det man i billjudskretsar talar om som SQ är det viktigt med headroom, dvs en rejäl marginal för dynamik. Även att elementen ligger så långt från sin maxnivå som möjligt för att distorsion och kompression ska hållas på ett minimum.
Tror att dom flesta här förstår varandra, problemet blir ofta när dom som mest bryr sig om höga db i basen tror det dom kan är rätt väg för alla. Jag spelar helt klart hellre 120 db med lite dist, lite kompression, mycket headroom, rak frekvensgång och 2 baselement än 140 db med mycket dist, mycket kompression, inget headroom, ojämn frekvensgång och 1 baselement. Men det är ju en fråga om smak och mål, där finns inget rätt och fel utan bara subjektiva bedömningar.