3342
Sök

Köp råd Dodge Magnum?

2 035 Inlägg
27 september 2011
#21
OT: vad säger sbp om cutouts? Är ju nästan bud på att köpa. Borde ju bli gott ljud till en m62 bmw:s V8.
Och hur blir det med effekten med cutout? Jag menar en sugis vil ju ha mottryck.

Biljudsveteran sen 1984!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
27 september 2011
#22
bosabengt skrev:
OT: vad säger sbp om cutouts? Är ju nästan bud på att köpa. Borde ju bli gott ljud till en m62 bmw:s V8.
Och hur blir det med effekten med cutout? Jag menar en sugis vil ju ha mottryck.

Man får med täckplåtar till cutoutsen, så du byter ut motorn mot en plåt bara, för att vara säker (dom borde dock inte klaga men man vet ju aldrig).
Effekten är oförändrad så länge du inte byggt avgassystemet så att avgaserna får det lättare att ta sig ut om du kör med dom öppna, plus att du måste mappa bilen efter det då.
Mottryck vill man aldrig ha egentligen, men det du tänker på säkert är skillnaden mellan att köra en motor med eller utan grenrör. Det man tjänar på då är inte motståndet i grenröret utan att avgaspulserna hjälper varandra att suga ut avgaserna ur cylindrarna.


Finraggare
2 381 Inlägg
28 september 2011
#23
Spb sa nada om mina... Ryck säkringen och kör med dold knapp. Ringde deras support och frågade, och de sa så länge de inte går att öppna är det ok om motorn sitter kvar..

Mer ot, QTP gör grymma lågprofil, skall skaffa sådana iställqet för de jag kört sönder nu...

I love being a nobody - because nobody is perfect.

2 035 Inlägg
28 september 2011
#24
FL3JM skrev:
bosabengt skrev:
OT: vad säger sbp om cutouts? Är ju nästan bud på att köpa. Borde ju bli gott ljud till en m62 bmw:s V8.
Och hur blir det med effekten med cutout? Jag menar en sugis vil ju ha mottryck.

Man får med täckplåtar till cutoutsen, så du byter ut motorn mot en plåt bara, för att vara säker (dom borde dock inte klaga men man vet ju aldrig).
Effekten är oförändrad så länge du inte byggt avgassystemet så att avgaserna får det lättare att ta sig ut om du kör med dom öppna, plus att du måste mappa bilen efter det då.
Mottryck vill man aldrig ha egentligen, men det du tänker på säkert är skillnaden mellan att köra en motor med eller utan grenrör. Det man tjänar på då är inte motståndet i grenröret utan att avgaspulserna hjälper varandra att suga ut avgaserna ur cylindrarna.

Nej men lite mottryck ska väl en sugis ha?
Det är ju på en turbomotor som det inte spelar någon roll.
Jaja.
Finns det olika cutouts/fabrikat? Bra dåliga? Sidor på nätet?

Biljudsveteran sen 1984!

51 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#25
Stefan Varberg skrev:
Börja med att fråga dig själv hur mkt pengar vill du lägga på bränslet.
Vi e uppe på 14 kr litern nu och den du e ute efter drar lätt över de vid blandad körning.

Bilar med hög bränsleförbrukning tappar andrahandsvärde snabbare än snåla så e de bara.

Så må vara fallet. Men jag sätter faktiskt körkänslan och komforten framför bränsleförbrukningen.

51 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#26
Dieselsmurfen skrev:
KrilleM skrev:
Tja.

Börjar bli dags för en ny familjebil! Mina funderingar går till en Dodge Magnum.
Har ni nån åsikt om denna bil? Bränsleförbrukning? Servicekostnader? Körkänsla... etc.

Vore tacksam för svar!

Ha de gött / Krille

Jag har en Chrysler 300C vilket är samma bil fast lite yttre skillnader. Den är stor och tung och har sina rötter i en Mercedes. Absolut ingen racerbil på småvägar! Stadig som tåget och sätta farthållaren på 200 km/h gör att man utan problem kan prata med folk i baksätet utan att höja rösten. Magnum är lite ovanlig. Kanske en 300C istället? Samma bil fast lättare om något händer. Främre bromsskivor käkar dessa om du funderar på en begagnad. Fick mina bytta på nybilsgarantin. Åttan är törstig som fan. Bara att inse. Finns de med samma 2.7-liters mopedmotor som jag har kör du lätt på under litern!

Tjena!...

Får ta en kika på dessa bilar med. Tack för informationen!

Ha det gott/ Krille

Finraggare
2 381 Inlägg
28 september 2011
#27
300c är inte lika rå orginal... Klart du skall köra Magnum!

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 september 2011
#28
kameramannen skrev:
300c är inte lika rå orginal... Klart du skall köra Magnum!

Jag får representera motparten här och tycka precis tvärt om, det är 300c med sina fyrkantiga former och stora platta front som ser bra ut. Dodge Magnum ser nästan ut som vilken stor modern bil som helst i mina ögon, jag tror det är Nissan som säljer en modell i staterna som ser lite liknande ut.

Jag har aldrig gillat Dodge-varianten i alla fall tyvärr. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Finraggare
2 381 Inlägg
28 september 2011
#29
Tur att jag byter Magnum mot 300c nu då om allt går i lås

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 september 2011
#30
kameramannen skrev:
Tur att jag byter Magnum mot 300c nu då om allt går i lås

Det var ett lustigt byte med tanke på tidigare inlägg?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Finraggare
2 381 Inlägg
29 september 2011
#31
Nja, är mer ute efter motorn . Vill ha en strokad srt8 sen om det är 300, Magnum, charger eller challenger spelar mindre roll.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
30 september 2011
#32
bosabengt skrev:
FL3JM skrev:
bosabengt skrev:
OT: vad säger sbp om cutouts? Är ju nästan bud på att köpa. Borde ju bli gott ljud till en m62 bmw:s V8.
Och hur blir det med effekten med cutout? Jag menar en sugis vil ju ha mottryck.

Man får med täckplåtar till cutoutsen, så du byter ut motorn mot en plåt bara, för att vara säker (dom borde dock inte klaga men man vet ju aldrig).
Effekten är oförändrad så länge du inte byggt avgassystemet så att avgaserna får det lättare att ta sig ut om du kör med dom öppna, plus att du måste mappa bilen efter det då.
Mottryck vill man aldrig ha egentligen, men det du tänker på säkert är skillnaden mellan att köra en motor med eller utan grenrör. Det man tjänar på då är inte motståndet i grenröret utan att avgaspulserna hjälper varandra att suga ut avgaserna ur cylindrarna.

Nej men lite mottryck ska väl en sugis ha?
Det är ju på en turbomotor som det inte spelar någon roll.
Jaja.
Finns det olika cutouts/fabrikat? Bra dåliga? Sidor på nätet?

Hehe, nej smile
Det spelar roll även på en turbomotor (dock bara vid låglast, då turbon inte laddar, för när turbon laddar så hjälper övertrycket att trycka ut avgaserna ur förbränningsrummet då man alltid kör med lite overlap på kammarna), för att motverka att pulserna förstör för varandra (dvs trycker in avgaser i förbränningsrummet igen) så finns det turboaggregat med två portar på avgassidan. Då separerar man tryckpulserna så länge det går, dvs precis innan dom når turbinbladet.
Här har du en bild på en sådan: http://assets.in.gr/dGenesis/assets/Con … 017850.jpg

Samma gäller encylindriga 2-taktsmotorer, man vill inte ha motstånd men man vill att avgaspulserna ska hjälpa suga ut avgaserna ur förbränningsrummet, det gör man med hjälp av en expansionskammare där pulserna studsar tillbaka. Dock stämmer det bara överens vid ett visst varvtal och multipler av det, så man får se till att expansionskammaren är avstämd med det varvtal man vill ha mest mos vid.


Nån får gärna rätta mig om jag har helt fel :]


2 035 Inlägg
30 september 2011
#33
FL3JM skrev:
bosabengt skrev:
FL3JM skrev:

Man får med täckplåtar till cutoutsen, så du byter ut motorn mot en plåt bara, för att vara säker (dom borde dock inte klaga men man vet ju aldrig).
Effekten är oförändrad så länge du inte byggt avgassystemet så att avgaserna får det lättare att ta sig ut om du kör med dom öppna, plus att du måste mappa bilen efter det då.
Mottryck vill man aldrig ha egentligen, men det du tänker på säkert är skillnaden mellan att köra en motor med eller utan grenrör. Det man tjänar på då är inte motståndet i grenröret utan att avgaspulserna hjälper varandra att suga ut avgaserna ur cylindrarna.

Nej men lite mottryck ska väl en sugis ha?
Det är ju på en turbomotor som det inte spelar någon roll.
Jaja.
Finns det olika cutouts/fabrikat? Bra dåliga? Sidor på nätet?

Hehe, nej smile
Det spelar roll även på en turbomotor (dock bara vid låglast, då turbon inte laddar, för när turbon laddar så hjälper övertrycket att trycka ut avgaserna ur förbränningsrummet då man alltid kör med lite overlap på kammarna), för att motverka att pulserna förstör för varandra (dvs trycker in avgaser i förbränningsrummet igen) så finns det turboaggregat med två portar på avgassidan. Då separerar man tryckpulserna så länge det går, dvs precis innan dom når turbinbladet.
Här har du en bild på en sådan: http://assets.in.gr/dGenesis/assets/Con … 017850.jpg

Samma gäller encylindriga 2-taktsmotorer, man vill inte ha motstånd men man vill att avgaspulserna ska hjälpa suga ut avgaserna ur förbränningsrummet, det gör man med hjälp av en expansionskammare där pulserna studsar tillbaka. Dock stämmer det bara överens vid ett visst varvtal och multipler av det, så man får se till att expansionskammaren är avstämd med det varvtal man vill ha mest mos vid.


Nån får gärna rätta mig om jag har helt fel :]

Detta är ju lite överkurs för mig men jag förstår väl hyffsat.  Man ser ju ofta feta turbobilar med utblås i framskärmen, dvs rätt ut från grenröret. Men dem vill bara att allt bara ska ut så jävla fort som möjligt.
Letar nu Cut out och har kollat på QTC, billigt men krångligt eftersom man själv måste fixa frakten.

Sorry för OT

Biljudsveteran sen 1984!

Finraggare
2 381 Inlägg
1 oktober 2011
#34
Jag är i USA nu och kan mot en penning lägga i bakluckan på nya bilen om jag slår till

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Forummoderator
18 038 Inlägg
1 oktober 2011
#35
kameramannen skrev:
Jag är i USA nu och kan mot en penning lägga i bakluckan på nya bilen om jag slår till

Och vädret i Kansas är?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Finraggare
2 381 Inlägg
1 oktober 2011
#36
Vet inte om det var en pik, men jag tänkte bara vara snäll wink menndagens väder i Florida är 33 grader och sol. wink

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
1 oktober 2011
#37
bosabengt skrev:
Detta är ju lite överkurs för mig men jag förstår väl hyffsat.  Man ser ju ofta feta turbobilar med utblås i framskärmen, dvs rätt ut från grenröret. Men dem vill bara att allt bara ska ut så jävla fort som möjligt.

Ja men det är EFTER turbon eller/och rakt ut från wastegaten. wink


51 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#38
Nån som känner till 300C med Mercedes V6 disel motorn är? Är det nåt å ha?

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
4 oktober 2011
#39
Jag har bara hört bra grejer om den, finns en anledning till att taxibilar kör 300C med den dieseln. Mercedes gör ju riktigt bra dieselmotorer. Det jag skulle vilja veta är om nån försökt skrämma upp effekten på en sån. smile


Finraggare
2 381 Inlägg
4 oktober 2011
#40
tyvärr är det enligt vad jag hört inte speciellt mycket överlapp för vad växellådan till dieseln klarar så du är rätt torsk redan där.Annars är motorn riktigt driftsäker men inte sådär jätte, hur skall man säga, sportig smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.


Sök