3153
Sök

Hjälp, funderar på att koppla hemmabio bas alternativt högtalare i bil, går det?

Of World
3 367 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Ja som sagt, har tänkt och koppla in bas från hemmabiosystem till bilen, alt bara högtalarna , har även lite mindre basar på 150W var, tänkte prova och koppla in på bilens original "bas" kablar, skulle det gå eller skulle det skita sig totalt och sluta med något haveri? Tacksam för hjälp! // Maz

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 335 Inlägg
28 september 2011
en bil genererar ju inte 230V

B5 #001

Of World
3 367 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
F-Tar skrev:
en bil genererar ju inte 230V

misstänkte det.. .är det nåt man kan göra? för att det ska gå?

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

1 335 Inlägg
28 september 2011
de bli isf mkt piller me transormator osv som hör till. tro du inte de e enklare att köpa de som är avsett för bilanvändning då?

B5 #001

477 Inlägg
28 september 2011
högtalren i sig har väll inte ett skit med 230V eller 12V att göra vad ja vet...

däremot så måste man kolla upp vad högtalaren klarar av för belastningar och sånt och vad stereon i bilen ger ut... vet flera som kör med vanliga högtalare från hemma stereo och bara karvat kablarna tongue

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

1 335 Inlägg
28 september 2011
nä egentligen inte, ut å testa baaaaaaaaa

B5 #001

685 Inlägg
28 september 2011
Som blink_pj sa så har inte högtalarna något med 230v alt 12v att göra.

Det som du måste kolla är hur pass låg impedans din stereo klarar av och vilken impedans du har på elementen du skall koppla in. Snabbaste sättet är att mäta ohmen på original högtalaren i bilen och ligger de nya högtalarna på samma eller högre ohm så är det lugnt.

Om de inte ligger på samma eller högre ohm tal så är det nytt slutsteg som gäller för att du inte skall riskera att bränna original slutsteget pga för mycket belastning.

Of World
3 367 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
F-Tar skrev:
de bli isf mkt piller me transormator osv som hör till. tro du inte de e enklare att köpa de som är avsett för bilanvändning då?

jo, har sådant liggandes men tänkte prova nåt annorlunda tongue

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
28 september 2011
blink_pj skrev:
högtalren i sig har väll inte ett skit med 230V eller 12V att göra vad ja vet...

däremot så måste man kolla upp vad högtalaren klarar av för belastningar och sånt och vad stereon i bilen ger ut... vet flera som kör med vanliga högtalare från hemma stereo och bara karvat kablarna tongue

Klart den har ju eftersom hemmabio subbas använder sitt slutsteg utav 230v.
Det blir väl inte ens i närheten av detsamma att häxkoppla det uttaget till 12 volt ?

Rätta mig gärna om ja har fel

C H E V R O L E T <3

Of World
3 367 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Snoogiloo skrev:
Som blink_pj sa så har inte högtalarna något med 230v alt 12v att göra.

Det som du måste kolla är hur pass låg impedans din stereo klarar av och vilken impedans du har på elementen du skall koppla in. Snabbaste sättet är att mäta ohmen på original högtalaren i bilen och ligger de nya högtalarna på samma eller högre ohm så är det lugnt.

Om de inte ligger på samma eller högre ohm tal så är det nytt slutsteg som gäller för att du inte skall riskera att bränna original slutsteget pga för mycket belastning.

har kollat vad original ligger på, dessa liggerp å 4 OHM och de jag tänker koppla in ligger på samma , då borde det gå va? har nämligen JWS TWIN 600 högtalare som jag tänkte plocka ur skiten o sätta i bilen tongue

Stereot i sig är väl en ganska bra JVC ... som duger har alla utgångar för bas och sånt sket tongue massa ut och ingångar tongue

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

27 Inlägg
28 september 2011
Beror väl på om basen HAR ett inbyggt steg i sig finns många utan ochså .....Han HAR ju inte skrivit att basen har ett steg inbyggt

21 761 Inlägg
28 september 2011
En hemmabiobas har nog 4 Ohms impedans tror jag, knappast lägre. Bilens slutsteg kommer inte att överbelastas ur impedanssynpunkt, det törs jag lova. Ljudet kanske inte blir bra eftersom en hemmasubba ofta är mycket lågt avstämd och då måste man troligen öppna en eller flera bildörrar för att det ska bli hyfsat tryck.

Har dock inte slängt in en hemmasubba i en bil så jag kan inte säga helt säkert hur det blir. smile

Of World
3 367 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
blink_pj skrev:

Det blir väl inte ens i närheten av detsamma att häxkoppla det uttaget till 12 volt ?

men jag skippar 230W basen då?

använder bara dessa runda saker? tongue

http://www.google.se/imgres?q=jws+Twin+ … 29,r:2,s:0

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

5 042 Inlägg
28 september 2011
Klart det går men brukar inte hemma högtalare vara på 8 ohm ??
Du bör ju ha ett slutsteg till dom

C H E V R O L E T <3

Of World
3 367 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:

bilen har original slutsteg, jag tänkte koppla in dom på den vägen tongue

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

5 042 Inlägg
28 september 2011
opel_vectra_gts skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Jahaaa. Testa vet ja.

C H E V R O L E T <3

Of World
3 367 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Jahaaa. Testa vet ja.

Japp det är planen tongue Hoppas det går!

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

Of World
3 367 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Tack för all hjälp alla! tongue

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

685 Inlägg
29 september 2011
Children-Of-Bodom skrev:
blink_pj skrev:

Dock så är det ju endast elementet vi snackar om här och INTE slutsteget till basen. Man kan skruva loss elementet och sätta det i en annan låda vettu wink tongue

3 466 Inlägg
29 september 2011
Snoogiloo skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
blink_pj skrev:

Dock så är det ju endast elementet vi snackar om här och INTE slutsteget till basen. Man kan skruva loss elementet och sätta det i en annan låda vettu wink tongue

Går ju att slänga ut den inbyggda förstärkaren med. Eller helt enkelt dra in en separat kabel och bara skita i att använda det inbyggda steget.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök