3345
Sök

Saab 9-5 Aero med ett " förtidigt varvstopp" ??

43 Inlägg
2 oktober 2011
#21
Har för mig att jag läst att mätaren visar begärd luftmassa. Rätta mig gärna om jag har fel. smile

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 oktober 2011
#22
berggren91 skrev:
TBOC_Razor skrev:
micke bl skrev:
Lita inte för mycket på original mätaren då det är beräknat tryck den visar inte "äkta" tryck".

För att förtydliga det hela, originalmätaren visar inte lufttryck alls utan luftMASSA.

De va som fan! Men vad är skillnaden mellan lufttryck och luftmassa då ? När man pratar om att bilen laddar så och så många bar är det väll luft tryck man pratat om ?

Tack för svaret!

Ja man talar om laddtryck i vanliga fall och skillnaden är ju just att tryck är tryck och massa är en mängd.

Sista saaben med "riktig" tryckmätare är väl 9000.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

81 Inlägg
15 oktober 2011
#23
inget billigt internett chip?

TM racing

44 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#24
pierre9000 skrev:
inget billigt internett chip?

Nej då, its fun chip wink


562 Inlägg
16 oktober 2011
#25
berggren91 skrev:
micke bl skrev:
Har du en extern laddtrycksmätare så du kan hålla ett öga på trycket.
En tanke som slog mig var övertryck i systemet därför börjar motorn rycka, då tryckvakten slår till.

Lita inte för mycket på original mätaren då det är beräknat tryck den visar inte "äkta" tryck".

Dör motorn nästan helt för dig när den rycker eller går den bara lite ojämnt ?

tex 3 ans växel, full gas. Vid ca 3800 rpm ett hack och accelationen uppehör i ca 1 sek sen smäller det till igen och går hur bra som helst

Sådant symptom hade jag på en 9-5 T7 förut, kändes som att det högg till och motorn dog i en sekund för att sedan ånga på som vanligt... hände ibland vid häftig acceleration och ibland vid vanlig tuff-tuff körning i 110 på motorväg. Visade sig vara vevaxelgivaren.. Efter byte/test med nytt spjällhus, tändkasett och luftmassemätare.

Intressant tanke de där med övertryck... Bypassventilen fungerar som den ska? Vakuumslangar till dess magnetventil är hela?

9-5 Aero Sedan -05

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 oktober 2011
#26
byt direkt till en orginal dump, o sen testa o byt stift.


44 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#27
Lite update!

Saaben var på besiktning igår och fick så klart nedslag på motorlampan, hon läste av felkoden och det var:

P0101 Luftflödeskrets "A", massa eller volym, område/prestanda - problem.

En polare testade att lösa av med diagnosverktyg idag och vi fick fram att det var luftmassemätaren.
Vi testade med att sätta dit en "prov" luftmassemätare, men efter lite gasande nu när ja kom hem så började bilen bete sig lika dant igen, rycker och får ungefär som ett varvstopp vid 5000rpm, sen när ja trampar kopplingen och släpper gasen så dör den, finns ingen tomgång kan man säga.

Så vad gör jag? Vi ska testa byta till en annan tändkasset imorrn och kolla upp kabeln till tändkasseten som någon här tippsade om. Men eftersom alla fel koder visar på att det är luftmassemätaren så borde det ju vara nått med de och göra?

Hjälp? Tips? Någon? MVH Berggren


562 Inlägg
8 november 2011
#28
Har du bytt tillbaka till original dumpventil/bypassventil? Och luftläckage.. Är det tätt vid snorkeln/kobran?

9-5 Aero Sedan -05

44 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#29
jajemen! Nu är det bara sportluftfiltret kvar.

Hur kan ja enklast kolla upp om det är tätt runt kobran ?

Tack för svaret!


24 Inlägg
8 november 2011
#30
jag tror på vevaxelgivare jag hade liknande fel med att bilen hackade och  blödrade samt att motorlampan tändes   för att sen försvinna igen  även att turbon inte laddade som den skulle så  tror som sagt på vevaxelgivaren

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 november 2011
#31
bytt tändkasetten?


44 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#32
En till update.

Idag läste vi av dom nya felkoderna som blivit med prov luftmassemätaren. Dom visade tändningsfel på några cylindrar. Så vi testade att byta tändkassetten igen och den gick genast mycket bättre och motorlampan tändes inte.

Så jag köpte en spritt ny och slog dit.

Så när ja kom hem var det dax att piska lite på stora vägen, den gick kanon bra ett tag men sedan så kom det " förtidiga varvstoppet " igen och bilen började blöddra och motorlampan blinka, dock så släcktes den. Men den dör inte när ja trampar kopplingen som den gjorde förut och den rycker inte på låga varv.

Så bättre blev det men inte 100 än. Och eftersom jag bytte till en prov luftmassemätare och ändå fick motorlampan så verkar det ju inte som det är luftmassemätaren heller.

Men kanske lika bra att köpa en ny sån me då ?


44 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#33
ozit skrev:
jag tror på vevaxelgivare jag hade liknande fel med att bilen hackade och  blödrade samt att motorlampan tändes   för att sen försvinna igen  även att turbon inte laddade som den skulle så  tror som sagt på vevaxelgivaren

Hmm ja det låter ju faktiskt som precis samma problem som jag har!

Men polaren sa att om det är den så är bilen oftast svårstartad och felkoderna skulle berätta om den. Men vi har ju inte sätt nått om det.

Men det är absolut värt att testa med en annan för att se om det blir bättre!

Så bilen gick genast mycket bättre och du slapp hacken och blödret på direkten när du bytte den ? Bytte du bara den ?

Tack för svaret!


44 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#34
Funkiee skrev:
bytt tändkasetten?

Jo jag köpte en sprillans ny idag som ja slog dit, det blev bättre men inte helt 100. Det " förtidiga varvstoppet" fullt med blödder kvar står.

Tack för svaret!


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 november 2011
#35
Bytt tändstift nyligen ??

Kan ju vara dom med...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

44 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#36
TBOC_Razor skrev:
Bytt tändstift nyligen ??

Kan ju vara dom med...

Dom bytte jag förra våren.  Så borde inte vara dom!

Tack för svaret!


4 299 Inlägg
9 november 2011
#37
berggren91 skrev:
TBOC_Razor skrev:
Bytt tändstift nyligen ??

Kan ju vara dom med...

Dom bytte jag förra våren.  Så borde inte vara dom!

Tack för svaret!

Testa byt i alla fall. Har du haft problem med LMM eller annan del som har med bränsletillförseln att göra kan motorn ha gått fett och stiften blivit för sotiga.

Kan även vara så att du har ett stift som varit dåligt hela tiden på grund av en spricka i porslinet som ny blivit smutsig och därför kan jorda på fel ställen med försvagad/utebliven gnista som följd.


44 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#38
Rallyhalle skrev:
berggren91 skrev:
TBOC_Razor skrev:
Bytt tändstift nyligen ??

Kan ju vara dom med...

Dom bytte jag förra våren.  Så borde inte vara dom!

Tack för svaret!

Testa byt i alla fall. Har du haft problem med LMM eller annan del som har med bränsletillförseln att göra kan motorn ha gått fett och stiften blivit för sotiga.

Kan även vara så att du har ett stift som varit dåligt hela tiden på grund av en spricka i porslinet som ny blivit smutsig och därför kan jorda på fel ställen med försvagad/utebliven gnista som följd.

Okej! jo det låter som en vettig teori! Ska testa byta vevaxelgivaren först, blir det inte bättre med den så blir de nya stifft!

Tack för svaret!


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 november 2011
#39
Rallyhalle skrev:
berggren91 skrev:
TBOC_Razor skrev:
Bytt tändstift nyligen ??

Kan ju vara dom med...

Dom bytte jag förra våren.  Så borde inte vara dom!

Tack för svaret!

Testa byt i alla fall. Har du haft problem med LMM eller annan del som har med bränsletillförseln att göra kan motorn ha gått fett och stiften blivit för sotiga.

Kan även vara så att du har ett stift som varit dåligt hela tiden på grund av en spricka i porslinet som ny blivit smutsig och därför kan jorda på fel ställen med försvagad/utebliven gnista som följd.

Precis min tanke smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
9 november 2011
#40
berggren91 skrev:
TBOC_Razor skrev:
Bytt tändstift nyligen ??

Kan ju vara dom med...

Dom bytte jag förra våren.  Så borde inte vara dom!

Tack för svaret!

Vad stoppade du i för sorts tändstift?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök