3752
Sök

Vw Passat Syncro, frågor.

Golfen89
11 oktober 2011
Trådstartare
Det är så att pojkvännen kanske ska köpa en VW passat Syncro. vi vill gärna veta om det är en bra bil eller om det är en bil man kan helt enkelt skita i och ens kolla på.
Och sedan en fråga, vad är lättaste sättet att kolla upp om syncron fungerar och vad man kan så fall kolla efter för fel.

1 335 Inlägg
1 335 Inlägg
12 oktober 2011
Okej, jag vet inte just hur de ser ut på 4hjulsdriften, ifall de e vanligt me defekter och strul. Iallafall jag är mkt nöjd och på min gör den det den ska smile Mkt väldigt stark och bra grepp. Enda nackedelen som ja kmr på är att nedre/undre, bakre länkarm kan lätt bli glapp. Nyss bytt min, iofs 27000 mil. Samma på polarens passat. Helt klart en bra bil i mitt tyckte

B5 #001

2 656 Inlägg
12 oktober 2011
Golfen89 skrev:
Det är så att pojkvännen kanske ska köpa en VW passat Syncro. vi vill gärna veta om det är en bra bil eller om det är en bil man kan helt enkelt skita i och ens kolla på.
Och sedan en fråga, vad är lättaste sättet att kolla upp om syncron fungerar och vad man kan så fall kolla efter för fel.

syncron har en 4wd av visco typ samma som min vr6 det är en mycket hållbar konstruktion aldrig hört nån som haft krångel med detta systemet mycket styrktåligt finns ett par på vr6.nu som kör turboladdat med helt orginal drivlina.. enklaste sättet att kolla den måste vara o hissa upp den så alla 4 hjul är i luften alla hjul ska röra sig då! smile

2 656 Inlägg
12 oktober 2011
F-Tar skrev:
Okej, jag vet inte just hur de ser ut på 4hjulsdriften, ifall de e vanligt me defekter och strul. Iallafall jag är mkt nöjd och på min gör den det den ska smile Mkt väldigt stark och bra grepp. Enda nackedelen som ja kmr på är att nedre/undre, bakre länkarm kan lätt bli glapp. Nyss bytt min, iofs 27000 mil. Samma på polarens passat. Helt klart en bra bil i mitt tyckte

har du en 4 motion e de ju inte samma 4wd system som en syncro

Golfen89
12 oktober 2011
Trådstartare
tack för för alla svar och tips.tyvärr kan vi inte hissar upp bilen. så får hoppas att allt e ok

2 656 Inlägg
12 oktober 2011
Golfen89 skrev:
tack för för alla svar och tips.tyvärr kan vi inte hissar upp bilen. så får hoppas att allt e ok

dra den på en test runda dumpa kopplingen på 3000-3500 rpm spinner de massa så funka de inte smile

1 335 Inlägg
12 oktober 2011
ekelund88 skrev:
F-Tar skrev:

Ja just, trodde de bara bytt namn. Men då ska man väl va nöjd över att man har den uppgraderade 4-hjulsdriften då wink

B5 #001

2 656 Inlägg
12 oktober 2011
F-Tar skrev:
ekelund88 skrev:
F-Tar skrev:

Ja just, trodde de bara bytt namn. Men då ska man väl va nöjd över att man har den uppgraderade 4-hjulsdriften då wink

ja den e lite smartare om den e bättre vet jga inte :p men smartare iaf :p

1 335 Inlägg
12 oktober 2011
sounds good to me smile

B5 #001

Fartdåre!
592 Inlägg
12 oktober 2011
De som kan vara problem e låskistorna i dörrarna. Där går löddningaran ofta sönder vilket kan bidra till lite problem med inerbelysning o eventuella fjärrstyrda lås. Sen kan de vara problem med konfortstyrdonen då de ligger på golvet under förarstolen. Om man drar in mycket fukt, snö o is i bilen kan kontakter o annat vid styrdonet bli vattenskadat vilken inte e så roligt o kan blir en dyr reperation.

Angående syncro systemet så har inte jag haft några som helst problem med de. E en riktigt rolig bil på vintern då man kan leka en hel del. smile

Om du har fler frågor kan du alltid kolla på VWPC.se smile

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

Golfen89
12 oktober 2011
Trådstartare
nu har vi andra problem med den xD vi köpte den och sedan kan man säga så här.. Länkarmen e pajj så in i helv.. ja.. sedan så xD HAHA! går de inte o blinka, spola något med spolarvätskan och inte ens använda torkarna. Allt är dött i hela den spaken FÖRUTOM färddatorns knapp haha. Och det funkade INNAN vi köpte bilen men självklart lägger av efter. Det låter som världskrig nu i högersidan tongue men det ska fixas!

Men annars är den grymt skön o köra o rolig så.

1 335 Inlägg
13 oktober 2011
Sa ju de, länkarmen är en svag punkt. Förvånar mig inte om höger skulle flyta nu me tongue Kolla säkringar osv. Säkert inget allvarligt med tanke på att den funkerade i förrgår smile

B5 #001

Golfen89
13 oktober 2011
Trådstartare
höger är det haha tongue XD Ska titta på säkringarna mera men har både min bil nu stående utan fjäderben och allt xD (ny drivknut på och ska ha fjädrar nytt fram och även stötdämpare) samtidigt hjälpa killen med Passaten och samtidigt fixa mammas Audi a4 xD man blir sådär... får ta viktiga saker först men hoppas på säkringar! smile

1 335 Inlägg
14 oktober 2011
Ja lycka till iallafall! Jobbigt då de strular, men klart de hör till.

B5 #001

Golfen89
15 oktober 2011
Trådstartare
tack tack tongue ( bildemo trodde inte att det var säkringar förresten utan självaste klimatanläggningen sad )

1 335 Inlägg
15 oktober 2011
ajaj sad ja då äre ju kanske lite jobbigare =/

B5 #001

293 Inlägg
19 november 2011
Som vanligt råder det lite förvirringar om VAG:s 4WD system. Quattro, Syncro o 4-motion är bara varumärken.

Passat 3B/G  (1997-2005) med längsmonterad motor har samtliga Audi:s Torsen system oavsett om det står Syncro eller 4-motion på bakluckan (samma system som i syskonen A4/A6)

Äldre Passat med tvärställd motor -1996 har Visco koppling, nyare från 2006- har Haldex

Golf 2-3 har viscokoppling, Golf 4- har Haldex.
Audi A4 o A6 har Torsen, A3 har Haldex (trots att alla kallas Quattro)

http://vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?f=8&t=3800

1 335 Inlägg
19 november 2011
Så du menar att quattro, syncro, 4mot är samma typ av 4-hjulsdrift? Av vad ja vet så är det faktiskt skillnad på typ av 4-hjulsdrift syncro och 4mot har.

B5 #001

Sök