4331
Sök

Volvo 740 -88 går ojämt när den blir varm

462 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!
Införskaffade mig en 740 -88 i veckan med drygt 37 tusen mil på mätaren. Bilen är helt original i motorn.
Problemet är att den går lite skumt när den blir varm.
första symtomen är konstigast, den börjar hacka när man gasar i rondell (vänstersväng) men högersväng är inga problem,  sen efter ett tag börjar den hacka när man släpper på gasen och varvmätarn fladdrar, sen går den hackaigare och värre tills den knappt går alls.
Har bytt lmm o tändspole med min andra 740 -90 men inget resultat, men efter att jag har läst på lite tror jag det är  hallgivaren som inte fungerar som den ska, ganska troligt med tanke på att varvmätaren inte är helt frisk när den hoppar som om den var på ett disco.

Det jag undrar nu är om det är smidigare att byta hela fördelaren och om det är samma på 740 -90  och -88.
Motorn på -88an är en b230f med det gamla sprutet och b230f på 90an med det nyare.
Så undrar även om det är samma sorts fördelare eller om dom är olika.

Sen funderar jag även på om det kan vara lambdan?

Vad tror ni? Har ni någon annan gissning på vad problemet kan vara så säg gärna det! smile

Vill ju gärna ha en fungerande 740 när första vintern med körkort närmar sig hehe

MVH Anton
Senast redigerat av grillchips (11 oktober 2011)


331 Inlägg
11 oktober 2011
#2
Kan vara lmm eller läckage vid t.ex insug slangar osv..


462 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#3
david850 skrev:
Kan vara lmm eller läckage vid t.ex insug slangar osv..

Nja LMM har jag redan provat en annan och det blev inget bättre.
Insugspackningen ska bytas men tror inte att det är det men vem vet! smile


462 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#4
EDIT: Var ute och tog en tur nu ikväll och då gick den KLOCKRENT, och detta var första gången jag körde den på torrt! Så nu lutar teorierna på någon läcka någonstans och att det kommer in vatten där, typ insugspackning? ska även kolla om det kan vara luftfiltret.

Eller vart skulle det annars kunna läcka?

MVH Anton


331 Inlägg
11 oktober 2011
#5
Kolla fördelarlock tändkablar o sånt smile


13 Inlägg
16 oktober 2011
#6
-89 har hallgivare i fördelaren  90- har trigger givare på svänghjuet så nej du kan inte ta en fördelare från en 90 till en 88  eller tvärtom

En motor utan Överladdning Suger. O_O

462 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#7
Triz1988 skrev:
-89 har hallgivare i fördelaren  90- har trigger givare på svänghjuet så nej du kan inte ta en fördelare från en 90 till en 88  eller tvärtom

Aah okej! smile



Sök