2522
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 169 227 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#341
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Jag vet inte hur många nya borrmaskiner jag slitit ut, men denna hänger alltid med. Tillverkad nån gång på 60-talet med alla kugghjul och skal i stål smile

Använder dessa nylonslipskivor för att slipa bort färg med. Funkar fint på mindre ytor.

Jag skickade också bort två stycken Bosch-maskiner så sent som i förra veckan - de hade tjänat mig troget i över 20 års tid dock. cool

Är skivorna från 3M, eller vad använder du?

Brukar bara ta första bästa på varuhusen. De är ganska dyra och tycker inte det är någon skillnad mellan 3M:s och andra.


5 071 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#342
Skallington skrev:
Verktyg var bättre förr. Har TONVIS med verktyg som farsan köpt eller fått allt från rondeller till spärr skaft och dom är i snitt 30-40 år gamla

ALLT var bättre förr. Bilar, verktyg, musik och i synnerhet filmer, särskilt Western med en viss skådespelare wink
Senast redigerat av JohnWayne (10 februari 2012)


5 071 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#343
mr_harry skrev:
jävla fint jobb du gör med bilen smile men riktigt tråkigt med förarbete...men fan va de är värt de när de är klart och man kan börja skruva ihop bilen igen då är de värt varenda timme man lagt ner smile

Tackar och bugar smile Exakt. Och att ha nya eller renoverade bitar att skruva dit är himmelriket. Och någonting ska man ju göra på sin fritid smile


5 071 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#344
sandin_90 skrev:
Härligt projekt! fast om ja hade haft den så skulle ja inte gjort något åt de kosmetiska.. Ser ju rå ut som den ä!

Visst, 50-tals jänkare i ett rått patinerat rock ´n´ roll skick liknar urtidsdjur ur någon dålig skräckfilm big_smilebig_smilebig_smile

Men jag vill att min ska bli lika fin som den var när den rullade av bandet. Jag tycker att en 50-tals vagn kan liknas vid ett smycke, med allt krom, rostfritt och lackad plåt cool


5 071 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#345
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1cbb39cbd90e3b7cbf85bb61a8f6b582.jpg

Demonterade fästena och sprinten åt tankluckan. Väntade tills det kom en solig dag och tog ut allt och blästrade.


88 Inlägg
11 februari 2012
#346
Ser fint ut bara att jobba på.

Du har helt rätt när du säger att 50 talsbilar (och tidiga 60 talare) det är verkligen smycken ;

Ställer man sin bil jämte en ny plastbil så känns det som dom är tillverkade på olika planeter smile

Har du bara denna bilen??? eller har du nåt mer du kan cruisa i då o då för att komma ifrån garaget lite??

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge

Självlärd
3 083 Inlägg
11 februari 2012
#347
Backstriker skrev:
Ser fint ut bara att jobba på.

Du har helt rätt när du säger att 50 talsbilar (och tidiga 60 talare) det är verkligen smycken ;

Ställer man sin bil jämte en ny plastbil så känns det som dom är tillverkade på olika planeter smile

Har du bara denna bilen??? eller har du nåt mer du kan cruisa i då o då för att komma ifrån garaget lite??

Han har ju sin barracuda också smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

5 071 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#348
Volvo142_73a skrev:
Backstriker skrev:
Ser fint ut bara att jobba på.

Du har helt rätt när du säger att 50 talsbilar (och tidiga 60 talare) det är verkligen smycken ;

Ställer man sin bil jämte en ny plastbil så känns det som dom är tillverkade på olika planeter smile

Har du bara denna bilen??? eller har du nåt mer du kan cruisa i då o då för att komma ifrån garaget lite??

Han har ju sin barracuda också smile

Just det big_smile  Ska man jobba så lång tid med en bil behöver man en till för att åka ut och lufta sig med cool


100 Inlägg
12 februari 2012
#349
JohnWayne skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4a18230fd6107a82657a1401744118eb.jpg


Golvet plåtrent och alla gamla kittfogar bortskrapade.

En gammal lappning syns i golvbrunnen, annars minimalt med svetsande i golvet. Endast lite vid gaspedalen.

Hur fick du golvet så rent? yikes Exakt vad för grejer använde du för att få bort all gammal färg m.m? smile

Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp!
Kolla gärna in mitt Nissan King Cab -86 Projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236335

5 071 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#350
boykottan skrev:
JohnWayne skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4a18230fd6107a82657a1401744118eb.jpg


Golvet plåtrent och alla gamla kittfogar bortskrapade.

En gammal lappning syns i golvbrunnen, annars minimalt med svetsande i golvet. Endast lite vid gaspedalen.

Hur fick du golvet så rent? yikes Exakt vad för grejer använde du för att få bort all gammal färg m.m? smile

Golvet tog jag med nylontrissan på borrmaskinen. Visst är det lite nötande tongue men det går. Utsidan på karossen och stora plana ytor kör jag med oscillerande slipmaskin och 80:ans slippapper.

Sen blästrade jag på alla ställen där jag inte slapp åt med borrmaskinen.
Senast redigerat av JohnWayne (13 februari 2012)


5 071 Inlägg
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 februari 2012
#352
JohnWayne skrev:
Och på med epoxy-grund.

Innan du svetsar?! Hur mycket skydd blir kvar när du bränt biten på plats?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 februari 2012
#353
Ursäkta Mr. John Wayne - men jag vill bara göra lite smygreklam...

Kika gärna in på min projekttråd som rullade igång i går kväll wink !

http://www.mypheromonereviews.com/wp-content/uploads/green_arrow.png

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#354
-MATS- skrev:
Ursäkta Mr. John Wayne - men jag vill bara göra lite smygreklam...

Kika gärna in på min projekttråd som rullade igång i går kväll wink !

http://www.mypheromonereviews.com/wp-co … _arrow.png

I see, I see big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile


5 071 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#355
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Och på med epoxy-grund.

Innan du svetsar?! Hur mycket skydd blir kvar när du bränt biten på plats?

Mera än utan grundning, hoppas jag smile

Men jag kan ju inte garantera hur det ser ut om tio år.


5 071 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#356
Meningen är ju att jag uppdaterar varje dag, men tyvärr har jag inte några bilder på bytet av skärmkanten, ännu. Men det kommer. Och nu skall jag bort några dar så blir det sämre med uppdateringarna.

Här kommer därför en bild på gummipackningen mellan kaross och stötfångare som jag hittade ny, via en importör i Jakobstad. Även skruvar plus fäststift medföljde.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-bc33b960cc04af81a640936636241809.jpg


1 125 Inlägg
14 februari 2012
#357
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Och på med epoxy-grund.

Innan du svetsar?! Hur mycket skydd blir kvar när du bränt biten på plats?

Mera än utan grundning, hoppas jag smile

Men jag kan ju inte garantera hur det ser ut om tio år.

Volvos svetsprimer är bra annars i svetsskarvar


2 164 Inlägg
14 februari 2012
#358
JohnWayne skrev:
Meningen är ju att jag uppdaterar varje dag, men tyvärr har jag inte några bilder på bytet av skärmkanten, ännu. Men det kommer. Och nu skall jag bort några dar så blir det sämre med uppdateringarna.

Här kommer därför en bild på gummipackningen mellan kaross och stötfångare som jag hittade ny, via en importör i Jakobstad. Även skruvar plus fäststift medföljde.

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-bc33b960cc04af81a640936636241809.jpg

Den behöver jag med! Vad var Prislappen??

"Life´s too short to drive a boring car"

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 februari 2012
#359
fadret skrev:
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:
Innan du svetsar?! Hur mycket skydd blir kvar när du bränt biten på plats?

Mera än utan grundning, hoppas jag smile

Men jag kan ju inte garantera hur det ser ut om tio år.

Volvos svetsprimer är bra annars i svetsskarvar

Okej, mkt bra tips smile - köpes hos min Volvohandlare då, eller?!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 februari 2012
#360
dadde skrev:
JohnWayne skrev:
Meningen är ju att jag uppdaterar varje dag, men tyvärr har jag inte några bilder på bytet av skärmkanten, ännu. Men det kommer. Och nu skall jag bort några dar så blir det sämre med uppdateringarna.

Här kommer därför en bild på gummipackningen mellan kaross och stötfångare som jag hittade ny, via en importör i Jakobstad. Även skruvar plus fäststift medföljde.

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-bc33b960cc04af81a640936636241809.jpg

Den behöver jag med! Vad var Prislappen??

Finns hos USA TRADING COMPANY (Tel:0521-224080, Fax:0521-22408)

Tror att prislappen för denna Ford gissningsvis ligger på 400-500 kr, men ring och kolla om du inte har fått deras katalog. Jag har fått den någon gång eftersom jag kör jänk och de brukar köra riktade massutskick ibland smile .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök