3419
Sök

Audi 100 C4 -93 Oljeläckage

Das Auto
455 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej! Har ganska nyligen köpt mig en Audi 100 Quattro 2.8 V6 och jag är rätt så ny på dessa bilar. Vet t.ex inga kända fel osv.

Har ett "stort" fel jag måste fixa, och det är en oljeläcka någonstans.
Det är olja under i princip hela motorn, runt tråget och så har det även skvätt iväg så att det hamnar på avgassystemet (första ljuddämpparen) så att det luktar bränd olja när man står still och har kört med bilen.

Körde den i en maskintvätt med underspolning i hopp om att få bort lite olja, och visst, det luktar mindre, men oljeläckan finns fortfarande kvar såklart! wink

Är det någon som vet var dessa motorer brukar läcka olja? Några övriga kända fel som är bra att veta?
Tacksam för så mkt tips och svar som möjligt.

Bilen ska besiktigas inom några månader så vill ha läckan fixad och en ren motor under tills dess!

Står jag still med bilen i ett par timmar så har det kanske droppat en 4-5 droppar under, och det är garanterat 100% motorolja, inge servo eller något sånt skit. Dropparna är ungefär precis under bakkant av tråget. Skulle ju kunna läcka antingen mellan motor och låda, runt tråget eller längre upp bakom motorn någonstans, t.ex ventilkåpan. Som sagt. Jag vet inte själv. Har inte haft upp bilen på lyft än heller, skulle troligtvis inte kunna lokalisera en läcka när det finns gott om olja att fylla upp en hel motor med UNDER! Måste tvättade den först på något vis.

Kan tilläggas att jag får fylla på olja då och då. Tror både den drar lite olja och även läcker.

/Ståhl
Senast redigerat av st4hl (17 oktober 2011)


Tvättar med diesel
146 Inlägg
17 oktober 2011
#3
Nä skämt åsido nu ska jag inte bråka med dig för att du åker bensinare roll haha
Vet att det inte är så lätt att se med tanke på plastkåpan som täcker hela din motor men är blocket bara oljigt undertill skulle jag gissa på trågpackning och möjligtvis även tätningen till olje pluggen.
Ryck dän kåpan och kolla hur topparna ser ut, där ser du ju lätt om ventilkåps-packningarna är kassa smile
Är motorn oljig i framkant med?


Das Auto
455 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#4
ChristianG skrev:
Nä skämt åsido nu ska jag inte bråka med dig för att du åker bensinare roll haha
Vet att det inte är så lätt att se med tanke på plastkåpan som täcker hela din motor men är blocket bara oljigt undertill skulle jag gissa på trågpackning och möjligtvis även tätningen till olje pluggen.
Ryck dän kåpan och kolla hur topparna ser ut, där ser du ju lätt om ventilkåps-packningarna är kassa smile
Är motorn oljig i framkant med?

Haha! wink
Jo fan, jag var faktiskt ute nyss och ryckte bort plastkåpan som satt fast lite lätt med 4 såna konstiga skruvar.. Piss lätt att ta bort iallafall.
Absolut inge olja i framkant av motorn, riktigt ren.. även vid ventilkåporna så är det rent och fint. Därimot är det lite smetigt nere vid topp-packningarna men det hör väl till, det är inte blött där iallafall.
Men under motorn vid tråget och bakom tråget är det blött och det är därifrån dropparna kommer. Kunde inte se bakom motorn då det knappt fanns utrymme för att få ner en skruvmejsel mellan torpeden och motorn där.. Men jag skulle tro att det är någonstans där bakom det läcker. smile


Das Auto
455 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#5
Ingen som vet något? smile


Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
18 oktober 2011
#6
oljetrågspackning? Bulten till tråget

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
18 oktober 2011
#7
olja har ju en förmåga av att läcka och sedan rinna ner mot tråget. Sen kan det ju vara så att oljan har runnit 
från till exempel ventilkåpan i främre del och sen rinner bakåt.

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Das Auto
455 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#8
Tackar för svaren Dixieman!
Jo, visst är det så. Men något läckage vid ventilkåporna finns inte.
Oljetrågspackning och bult har jag inte kunnat kolla än, tänkte göra det i samband med att jag ska serva bilen eller något liknande då jag ändå tömmer ur oljan.
Det är jag är ute efter nu är tips på var dessa bilar brukar läcka eller vanliga fel på dom.
Jag har inte kollat något själv så jag har inga svar alls. Kan vara i princip vad som helst..


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 oktober 2011
#9
Mmm.... Gammal Audi V6:a. Inte direkt kända för sin kvalitet.

Vanliga fel = Alla? Näe, men runt ventilkåpan och påfyllnads-locket är rätt vanligt.
Annars finns det ju bara runt tråget/filtret/pluggen.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Das Auto
455 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#10
LeafBox skrev:
Mmm.... Gammal Audi V6:a. Inte direkt kända för sin kvalitet.

Vanliga fel = Alla? Näe, men runt ventilkåpan och påfyllnads-locket är rätt vanligt.
Annars finns det ju bara runt tråget/filtret/pluggen.

Haha ääsch! wink
Okej okej. Tack för svar! Har tittat runt ventilkåporna, ser lite blött ut på underkanten av dom men inte mycket alls. Är mer blött bakom motorn.. Kan inte riktigt få upp i huvet vart det skulle kunna läcka. Måste få upp bilen på en lyft, tvätta och sen köra en bit och kolla!


Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
19 oktober 2011
#11
Det är nog det bästa du kan göra, rengöra motorn grundligt och sedan köra en sväng

Kollade runt lite på diverse forum och det som många verkar klaga på är att packboxarna är känsliga...

Kollat så det verkligen inte är ur till exempel styrservobehållaren? Det gjorde farsans 100 Avant och det märktes inte mer än läckaget då tongue
Senast redigerat av Dixieman (19 oktober 2011)

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Das Auto
455 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#12
Dixieman skrev:
Det är nog det bästa du kan göra, rengöra motorn grundligt och sedan köra en sväng

Kollade runt lite på diverse forum och det som många verkar klaga på är att packboxarna är känsliga...

Kollat så det verkligen inte är ur till exempel styrservobehållaren? Det gjorde farsans 100 Avant och det märktes inte mer än läckaget då tongue

Ja precis! Mer kan jag inte göra. Bara hoppas på att jag hittar läckan!
Okej! Vilka packboxar? smile

Jag har kollat servon. Tappar inge vätska! Stått på samma nivå i behållaren under hela min ägo.


Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
20 oktober 2011
#13
st4hl skrev:
Dixieman skrev:
Det är nog det bästa du kan göra, rengöra motorn grundligt och sedan köra en sväng

Kollade runt lite på diverse forum och det som många verkar klaga på är att packboxarna är känsliga...

Kollat så det verkligen inte är ur till exempel styrservobehållaren? Det gjorde farsans 100 Avant och det märktes inte mer än läckaget då tongue

Ja precis! Mer kan jag inte göra. Bara hoppas på att jag hittar läckan!
Okej! Vilka packboxar? smile

Jag har kollat servon. Tappar inge vätska! Stått på samma nivå i behållaren under hela min ägo.

Oj tongue Boxen mellan vev och låda hehe

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502


Sök