Hej! Har ganska nyligen köpt mig en Audi 100 Quattro 2.8 V6 och jag är rätt så ny på dessa bilar. Vet t.ex inga kända fel osv.
Har ett "stort" fel jag måste fixa, och det är en oljeläcka någonstans.
Det är olja under i princip hela motorn, runt tråget och så har det även skvätt iväg så att det hamnar på avgassystemet (första ljuddämpparen) så att det luktar bränd olja när man står still och har kört med bilen.
Körde den i en maskintvätt med underspolning i hopp om att få bort lite olja, och visst, det luktar mindre, men oljeläckan finns fortfarande kvar såklart!
![wink](img/smilies/wink.png)
Är det någon som vet var dessa motorer brukar läcka olja? Några övriga kända fel som är bra att veta?
Tacksam för så mkt tips och svar som möjligt.
Bilen ska besiktigas inom några månader så vill ha läckan fixad och en ren motor under tills dess!
Står jag still med bilen i ett par timmar så har det kanske droppat en 4-5 droppar under, och det är garanterat 100% motorolja, inge servo eller något sånt skit. Dropparna är ungefär precis under bakkant av tråget. Skulle ju kunna läcka antingen mellan motor och låda, runt tråget eller längre upp bakom motorn någonstans, t.ex ventilkåpan. Som sagt. Jag vet inte själv. Har inte haft upp bilen på lyft än heller, skulle troligtvis inte kunna lokalisera en läcka när det finns gott om olja att fylla upp en hel motor med UNDER! Måste tvättade den först på något vis.
Kan tilläggas att jag får fylla på olja då och då. Tror både den drar lite olja och även läcker.
/Ståhl