3673
Sök

Behöver hjälp med val av polermedel

357 Inlägg
4 april 2012
#121
Inte mer än Meguiars 105an, (jo jag har kört den en del), sen får du själv avgöra vad du tycker om det.

Det är inga som helst problem o köra en bra slutfinish med pf.

Jag har jobbat med 3M, Meguiars, Sonax, Autosmart, Menzerna mm och anser att man om man lär sig jobba med produkterna kan få bra resultat med alla, jag tror det är viktigare att köra in sig på produkter än att hela tiden jaga det senaste, även om man såklart ska vara lyhörd för marknaden, tex att Menzerna är på tapeten, att folk börjar surra om 105an osv.

MVH/


Larpa skrev:
För om jag sveper en V70 huv med power från Menzerna på 3 minuter och sen tvättar av den.. visst är det en del som kommer fram då? Eller? smile
Senast redigerat av KaptenHaddock (4 april 2012)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
4 april 2012
#122
Inte mer än.. de va det jag ville höra. Att alla medel döljer å det handlar om att köra klart dom..

5 Inlägg
7 april 2012
#123
Har nu suttit och läst igenom tråden, och flinar för mig själv när jag läser att värme tar bort repor, Jill: "kör så att lacken ryker"?? De är ju inte så att de är lättare att polera bort repor om man står i en bastu..? självklart gör alla på olika sätt, men om man tänker att man ska göra 10 bilar och man får 1000kr för varje bil. vill man göra bilarna på så kort tid som möjligt men samtidigt väldigt bra. för att få timlönen att öka eller stå 5 timmar längre och få en timlön på runt 100kr??  med rätt medel och teknik så gör man helt enkelt ett effektivare jobb. (Meguiars)

663 Inlägg
8 april 2012
#124
Spjuthenke skrev:
Har nu suttit och läst igenom tråden, och flinar för mig själv när jag läser att värme tar bort repor, Jill: "kör så att lacken ryker"?? De är ju inte så att de är lättare att polera bort repor om man står i en bastu..? självklart gör alla på olika sätt, men om man tänker att man ska göra 10 bilar och man får 1000kr för varje bil. vill man göra bilarna på så kort tid som möjligt men samtidigt väldigt bra. för att få timlönen att öka eller stå 5 timmar längre och få en timlön på runt 100kr??  med rätt medel och teknik så gör man helt enkelt ett effektivare jobb. (Meguiars)

mm och solen borde kunna smälta en svart lack så den är repfri hela tiden...


tror inte heller på det där med värme, skulle det bli så varm så lacken smälter skulle trissan ta med sig all lack och allt skulle bli skit så den teorin lägger vi på hyllan=)

arenwik
8 april 2012
#125
Freddeponken skrev:
Spjuthenke skrev:
Har nu suttit och läst igenom tråden, och flinar för mig själv när jag läser att värme tar bort repor, Jill: "kör så att lacken ryker"?? De är ju inte så att de är lättare att polera bort repor om man står i en bastu..? självklart gör alla på olika sätt, men om man tänker att man ska göra 10 bilar och man får 1000kr för varje bil. vill man göra bilarna på så kort tid som möjligt men samtidigt väldigt bra. för att få timlönen att öka eller stå 5 timmar längre och få en timlön på runt 100kr??  med rätt medel och teknik så gör man helt enkelt ett effektivare jobb. (Meguiars)

mm och solen borde kunna smälta en svart lack så den är repfri hela tiden...


tror inte heller på det där med värme, skulle det bli så varm så lacken smälter skulle trissan ta med sig all lack och allt skulle bli skit så den teorin lägger vi på hyllan=)

Fast solen skapar ju inte så mycket friktion roll Sen tror jag nog att lacken blir varmare av en polermaskin än av solen. Dock vet jag ingenting om frågan i sig så jag håller mig väl utanför cool

663 Inlägg
8 april 2012
#126
arenwik skrev:
Freddeponken skrev:
Spjuthenke skrev:
Har nu suttit och läst igenom tråden, och flinar för mig själv när jag läser att värme tar bort repor, Jill: "kör så att lacken ryker"?? De är ju inte så att de är lättare att polera bort repor om man står i en bastu..? självklart gör alla på olika sätt, men om man tänker att man ska göra 10 bilar och man får 1000kr för varje bil. vill man göra bilarna på så kort tid som möjligt men samtidigt väldigt bra. för att få timlönen att öka eller stå 5 timmar längre och få en timlön på runt 100kr??  med rätt medel och teknik så gör man helt enkelt ett effektivare jobb. (Meguiars)

mm och solen borde kunna smälta en svart lack så den är repfri hela tiden...


tror inte heller på det där med värme, skulle det bli så varm så lacken smälter skulle trissan ta med sig all lack och allt skulle bli skit så den teorin lägger vi på hyllan=)

Fast solen skapar ju inte så mycket friktion roll Sen tror jag nog att lacken blir varmare av en polermaskin än av solen. Dock vet jag ingenting om frågan i sig så jag håller mig väl utanför cool

ja friktion skapar värmen ja det har du helt rätt i men polermedlet tar bort repor...så som våtslippapper jämnar ut strukturen och då behöver man ingen värme, samma princip... men olika teknik.

arenwik
8 april 2012
#127
Freddeponken skrev:
arenwik skrev:
Freddeponken skrev:

mm och solen borde kunna smälta en svart lack så den är repfri hela tiden...


tror inte heller på det där med värme, skulle det bli så varm så lacken smälter skulle trissan ta med sig all lack och allt skulle bli skit så den teorin lägger vi på hyllan=)

Fast solen skapar ju inte så mycket friktion roll Sen tror jag nog att lacken blir varmare av en polermaskin än av solen. Dock vet jag ingenting om frågan i sig så jag håller mig väl utanför cool

ja friktion skapar värmen ja det har du helt rätt i men polermedlet tar bort repor...så som våtslippapper jämnar ut strukturen och då behöver man ingen värme, samma princip... men olika teknik.

Men varför får man bort så mycket mer med maskin än för hand då ? hmm

357 Inlägg
8 april 2012
#128
Lacken blir mjukare av värme, och med vissa metodet avverkas det mer då, vilket kan vara en för o en nackdel.

Kör en lack riktigt varm så känner nu ju att den blir mjukare, precis som med i princip all annan plast.

Men det är ju absolut inget måste att lacken ska vara varm för att avverkas.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

arenwik
8 april 2012
#129
KaptenHaddock skrev:
Lacken blir mjukare av värme, och med vissa metodet avverkas det mer då, vilket kan vara en för o en nackdel.

Kör en lack riktigt varm så känner nu ju att den blir mjukare, precis som med i princip all annan plast.

Men det är ju absolut inget måste att lacken ska vara varm för att avverkas.

MVH/

Men hur vet ni att lacken inte måste vara varm för att ta bort repor ? Hur går man tillväga för att polera utan värme och testa den teorin ?

663 Inlägg
8 april 2012
#130
arenwik skrev:
KaptenHaddock skrev:
Lacken blir mjukare av värme, och med vissa metodet avverkas det mer då, vilket kan vara en för o en nackdel.

Kör en lack riktigt varm så känner nu ju att den blir mjukare, precis som med i princip all annan plast.

Men det är ju absolut inget måste att lacken ska vara varm för att avverkas.

MVH/

Men hur vet ni att lacken inte måste vara varm för att ta bort repor ? Hur går man tillväga för att polera utan värme och testa den teorin ?

polermedlet sköter ju det jobbet, därför det finns polermedel med olika grad /grovheter och olika trissor, en hårdare trissa slipar mera än en mjuk som är mer följsam=)

arenwik
8 april 2012
#131
Freddeponken skrev:
arenwik skrev:
KaptenHaddock skrev:
Lacken blir mjukare av värme, och med vissa metodet avverkas det mer då, vilket kan vara en för o en nackdel.

Kör en lack riktigt varm så känner nu ju att den blir mjukare, precis som med i princip all annan plast.

Men det är ju absolut inget måste att lacken ska vara varm för att avverkas.

MVH/

Men hur vet ni att lacken inte måste vara varm för att ta bort repor ? Hur går man tillväga för att polera utan värme och testa den teorin ?

polermedlet sköter ju det jobbet, därför det finns polermedel med olika grad /grovheter och olika trissor, en hårdare trissa slipar mera än en mjuk som är mer följsam=)

Ursäkta om jag är jobbig, men då borde man ju kunna uppnå samma resultat för hand ?

663 Inlägg
8 april 2012
#132
arenwik skrev:
Freddeponken skrev:
arenwik skrev:

Men hur vet ni att lacken inte måste vara varm för att ta bort repor ? Hur går man tillväga för att polera utan värme och testa den teorin ?

polermedlet sköter ju det jobbet, därför det finns polermedel med olika grad /grovheter och olika trissor, en hårdare trissa slipar mera än en mjuk som är mer följsam=)

Ursäkta om jag är jobbig, men då borde man ju kunna uppnå samma resultat för hand ?

en polermaskin har ju ett varvtal på ca 400-2000varv per minut och hjälper dig avverka och är din vän, därför det går fortare med maskin och resultatet blir jämnare än för hand...din handled kommer bli fuckt=) Läs lite om oscillerande maskiner, behöver heller ingen värme för att skapa bra resultat...

arenwik
8 april 2012
#133
Freddeponken skrev:
arenwik skrev:
Freddeponken skrev:

polermedlet sköter ju det jobbet, därför det finns polermedel med olika grad /grovheter och olika trissor, en hårdare trissa slipar mera än en mjuk som är mer följsam=)

Ursäkta om jag är jobbig, men då borde man ju kunna uppnå samma resultat för hand ?

en polermaskin har ju ett varvtal på ca 400-2000varv per minut och hjälper dig avverka och är din vän, därför det går fortare med maskin och resultatet blir jämnare än för hand...din handled kommer bli fuckt=) Läs lite om oscillerande maskiner, behöver heller ingen värme för att skapa bra resultat...

Men då får man alltså bort lika mycket med maskin som för hand ? Bara att det tar längre tid.

Maskin i all ära! Jobbar sen långt tillbaka med bilvård och skulle aldrig ställa mig för hand.
Men jag är väldigt nyfiken på hur ni kommit fram till att värmen inte hjälper till.
Det ändrar hela min polersyn lite.

357 Inlägg
8 april 2012
#134
Jag har arbetat med utveckling av både polermedel och polertrissor och har på så vis skapat mig en ganska bra uppfattning om hur det fungerar.

Med vissa metoder/polermedel fungerar det bättre med värme andra inte.
Värme uppkommer såklart alltid när man maskinpolerar men mer eller mindre alltså.

Men att polera för hand har inga fördelar eller poänger idag när det finns så smidiga och bra maskiner för småpengar.

MVH/

arenwik skrev:
Men hur vet ni att lacken inte måste vara varm för att ta bort repor ? Hur går man tillväga för att polera utan värme och testa den teorin ?
Senast redigerat av KaptenHaddock (8 april 2012)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

arenwik
8 april 2012
#135
KaptenHaddock skrev:
Jag har arbetat med utveckling av både polermedel och polertrissor och har på så vis skapat mig en ganska bra uppfattning om hur det fungerar.

Med vissa metoder/polermedel fungerar det bättre med värme andra inte.
Värme uppkommer såklart alltid när man maskinpolerar men mer eller mindre alltså.

Men att polera för hand har inga fördelar eller poänger idag när det finns så smidiga och bra maskiner för småpengar.

MVH/

arenwik skrev:
Men hur vet ni att lacken inte måste vara varm för att ta bort repor ? Hur går man tillväga för att polera utan värme och testa den teorin ?


Okej, men jag tycker fortfarande inte att det ger någon direkt klarhet i hur det funkar.

Vilken metod/medel går det att polera utan värme ? Alltså likaväl för hand.

Vill poängtera att jag inte försöker tjafsa emot, utan mer i utbildningssyfte lära mig.
Senast redigerat av arenwik (8 april 2012)

357 Inlägg
8 april 2012
#136
Alltså man kan ju inte simulera en maskins rörelse, hastighet och tryck för hand.
Och om så är fallet är jag inte den som testar, hur många cirkelrörelser med högt tryck måste man göra för att motsvara en minuts körande med polermaskin?smile

Men det är klart det går att polera för hand så det tar bra, i dörrhandtagens pressningar etc men inte en hel bil..

Filmade förra v när ja körde lite classe maskin på en bmw x3, detta går väldigt svalt:)



arenwik skrev:
Men hur vet ni att lacken inte måste vara varm för att ta bort repor ? Hur går man tillväga för att polera utan värme och testa den teorin ?

Okej, men jag tycker fortfarande inte att det ger någon direkt klarhet i hur det funkar.

Vilken metod/medel går det att polera utan värme ? Alltså likaväl för hand.

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

arenwik
8 april 2012
#137
KaptenHaddock skrev:
Alltså man kan ju inte simulera en maskins rörelse, hastighet och tryck för hand.
Och om så är fallet är jag inte den som testar, hur många cirkelrörelser med högt tryck måste man göra för att motsvara en minuts körande med polermaskin?smile

Men det är klart det går att polera för hand så det tar bra, i dörrhandtagens pressningar etc men inte en hel bil..

Filmade förra v när ja körde lite classe maskin på en bmw x3, detta går väldigt svalt:)



arenwik skrev:
Men hur vet ni att lacken inte måste vara varm för att ta bort repor ? Hur går man tillväga för att polera utan värme och testa den teorin ?

Okej, men jag tycker fortfarande inte att det ger någon direkt klarhet i hur det funkar.

Vilken metod/medel går det att polera utan värme ? Alltså likaväl för hand.


Okej, ah jag förstår hur du tänker och menar smile

663 Inlägg
9 april 2012
#138
kaptenen, dom trissorna du kör med, vad är det för några och hur är dom jämförelse med skumgummi?

357 Inlägg
9 april 2012
#139
optipad, propad eller nordicpad twisted wool beroende på vart du handlar.

De är typ garntrissor, ull och syntet blandat.
Avverkar grymt bra utan att lämna mkt efterarbete om du kör med tex Menzerna PF, Jag föredrar att köra dom med oscillerande (normalt Toptool) men det funkar även bra med roterande.

MVH/

Freddeponken skrev:
kaptenen, dom trissorna du kör med, vad är det för några och hur är dom jämförelse med skumgummi?

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

663 Inlägg
9 april 2012
#140
aha tack för svaret, såg väldigt trevliga ut. Menzerna ska jag beställa men Pf är det deras finaste medel, Power finish? Kör du enbart det som ett steg eller fläskar du på med grövre medel först?
KaptenHaddock skrev:
optipad, propad eller nordicpad twisted wool beroende på vart du handlar.

De är typ garntrissor, ull och syntet blandat.
Avverkar grymt bra utan att lämna mkt efterarbete om du kör med tex Menzerna PF, Jag föredrar att köra dom med oscillerande (normalt Toptool) men det funkar även bra med roterande.

MVH/

Freddeponken skrev:
kaptenen, dom trissorna du kör med, vad är det för några och hur är dom jämförelse med skumgummi?



Sök