2713
Sök

Likströmsgeneratortest....

64 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Hejåhallå ! Kan någon vänlig elektrisk (!) person förklara för en total-elhandikappad person (Mej själv !) hur jag ska kontrollera en likströmgenerator ? Från en volvo pv,losskruvad från fordonet i fråga,på bänken ?

Sitter ju tre "anslutningar" på den : DF  D+ och D-  Tänkte köra den med hjälp av en borrmaskin. Alla svar tas tacksamt emot !

Elektriker
718 Inlägg
23 oktober 2011
Håll ena mätpinnen mot höljet och den andra på nån av polerna, antar D+? Men testa hålla på alla så ser du ju vart den ger utslag.

Har inte hel koll men mäter du så borde du ju få 12V på någon anslutning om allt är rätt antar jag:P Händer ju inget om du gör fel direkt=)

Dåligt svar kanske men i väntan på bättre svar så;) Tänk på å ha instrumentet inställt på Likspänning bara:)

Som att kasta vatten i sjön.

64 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Tack för svaret ! Ska kolla med instrument,men jag har provat med en lampa å får inget utslag ? Spelar det nån roll vilket håll den snurrar ? Kan köra den som en motor med plusskabel från batteriet å jord på D-

Elektriker
718 Inlägg
25 oktober 2011
Haha ja du bra fråga, likström är ju inte riktigt min starka sida:P

Men du ska nog helst köra åt rätt håll.

Ja kan du köra den som motor tycker jag nog du ska kunna få ut spänning på samma vis om du kör den med borrmaskin=)

Testa PMa han som är moderator över el delen här. Glömt vad han heter men va nå avancerat namn, han är en jävel på bil el har jag iaf fått för mig.

Tillägg: Egentligen tycker jag att de enda som borde hända om du kör åt fel håll är att polerna blir omvända.. men på tok för osäker om jag ska va ärlig. Är lur på att de kan vara nå special med likströms generatorer.. Tex att du måste skicka ström på magneten/kärnan för att den skall funka.
Senast redigerat av monno (25 oktober 2011)

5 198 Inlägg
25 oktober 2011
Senast redigerat av gamlingen (25 oktober 2011)

Elektriker
718 Inlägg
25 oktober 2011
Ja men se där har vi ju svaret!smile

672 Inlägg
25 oktober 2011
kör med generatorn i pilens riktning,om du har nån pil.
koppla ihop lilla stiftet med det lite grövre med en kabel, t:a mellan och dra fram en snutt kabel
som du skalar i ena änden, kör generatorn, dutta till lite kort mot generatorns chassie på nån blank yta
(bara nån 10 dels sekund) så att det gnistrar till, gör det det, får du en liten indikation om att den laddar, vill du testa mera ingående får du nog tillkalla din lokala likströmsexpert,
så får experten köra den i bänk......
detta var ett gammalt bonntrix vi körde med på det glada 70 talet......smile

"Väx inte upp! det är en fälla"

64 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Oj ! Tackar för alla svaren ! Mycket informativt......"Testkörning" imorgon......

Sök