3893
Sök

B230 Turbo, vilken motor skall man leta efter?

103 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#1
tjena.

tänkte man skulle skaffa sig en 740/940 me turbo,

är det B230ET (182hk?) som jag skall söka efter då? eller finns det någon annan modell som man  borde leta efter?
Senast redigerat av X-Force (25 oktober 2011)


1 915 Inlägg
25 oktober 2011
#2
Tips: dåligt skriven rubrik, byt till en bättre.

B230et sitter i äldre 740 turbo, de nyare med katalysator har B230ft(156hk).

940 har B230FT(165hk) & B230FK(135hk).

Jag tycker bättre om 940 än 740, så skulle jag skaffa en bakhjulsdriven volvo turbo skulle det bli en 940 LTT (B230fk) 95-98. LTT är billigare i försäkring än FT, men lätta att göra om till ft eller ännu mer effekt om man vill det.
Senast redigerat av Louksor (25 oktober 2011)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

103 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#3
jo rubriken blev lite konstig.

ja tycker bättre om 740.

men 182hk turbo är väll roligare än 165hk :S


1 915 Inlägg
25 oktober 2011
#4
Jo, fler häst är väl roligare.
Men med ett chip och uppställd laddtryck så har man 200+ i motorn på 940.

B230et sägs inte vara lika hållbara att trimma, som de nyare motorerna.

Men sköter man service osv så brukar de flesta motorer funka bra en längre tid.
Är det 740 du gillar bäst, så köp en sån. Försök att hitta någon med en motor som inte är slutkörd av någon ungdom.

Söker du i forumet hittar du lite köpråd på både 740 och 940 och även massa trimtips.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

103 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#5
okej, då förstår jag smile

Tack för hjälpen big_smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 oktober 2011
#6
Louksor skrev:
Jo, fler häst är väl roligare.
Men med ett chip och uppställd laddtryck så har man 200+ i motorn på 940.

B230et sägs inte vara lika hållbara att trimma, som de nyare motorerna.

Men sköter man service osv så brukar de flesta motorer funka bra en längre tid.
Är det 740 du gillar bäst, så köp en sån. Försök att hitta någon med en motor som inte är slutkörd av någon ungdom.

Söker du i forumet hittar du lite köpråd på både 740 och 940 och även massa trimtips.

Exakt. et har skitklena stakar och klenaste veven.

Köper man en FK motor får man garanterat den grövre veven och starkare stakar. Vissa ft har likadana stakar som et


Industritekniker
433 Inlägg
25 oktober 2011
#7
Bör även tilläggas att ETmotorn är sämre då den har 55mm ramlager på senare årsmodeller. (iaf om man ska trimma vidare) Köp en 940 istället. mycket skönare bil. M90 lådan istället för den äckliga m46 med OD. osv. Ser bara fördelar med 940.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

103 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#8
såfall 945 smile

gillar inte bakänden på 940in smile

men då letar jag nog efter en 945 med FT motor då big_smile


1 915 Inlägg
25 oktober 2011
#9
Eller en LTT tongue
Då får du lite billigare försäkring och göra om till ft är gjort på nån minut genom att byta tryckklockan, eller pysa upp laddtrycket.

X-Force skrev:
men då letar jag nog efter en 945 med FT motor då big_smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

103 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#10
vi får se vad som dyker upp big_smile


1 298 Inlägg
25 oktober 2011
#11
Ska du hitta en fin 740 Turbo som inte är slutkörd så får du säkert ge mer än du får ge för en 945 LTT eftersom LTT-motorn är väldigt vanlig när det gäller 940. FTT är exakt samma maskin fast med ett annat wastegatestag som gör att motorn laddar något mer. Enkelt att ordna på en LTT.

Lycka till!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

103 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#12
jo har läst något om detta tidigare smile



Sök