3952
Sök

Nissan Primera P12 - Kassa stötdämpare fram?

1 624 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Hej!

Har länge försökt luska ut vad det kan vara för fel när jag bromsar mellanhårt i ganska låga farter.
Det har börjat komma ett "klonkande" ljud liknande "glugjglugklonkglug" när jag bromsar i låga farter lagom hårt som sagt tills det att bilen står still.

Bromsskivor + belägg är nytt runt om hela bilen.

Jag tog tillfället i akt och testade en grej, jag körde rakt fram i kanske 10-15km/h och bromsade ner till 0, då lät det "glugjglugklonkglug".
Jag testade att göra det baklänges, alltså backa i 15km/h och bromsa likadant, och då lät det ingenting..

Kör jag fram och bromsar så åker ju nosen ner, backar jag och bromsar så åker väl inte nosen ner, eller har jag fel? Kanske jag har smile Bara en teori.

Så, vad tror ni? Kan det vara stötdämparna fram? Vad jag sett så tror jag att jag sett olja på höger framdämpare där jag tror att ljudet kommer ifrån.

Tacksam för seriösa svar,
Senast redigerat av careau (4 november 2011)

2 230 Inlägg
4 november 2011
jag skulle ju då tippa på bussningar jag.. men läcker det olja från en dämpare så bör ju du byta den vilket fall.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 624 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Rojpen skrev:
jag skulle ju då tippa på bussningar jag.. men läcker det olja från en dämpare så bör ju du byta den vilket fall.

Dom där bussningarna har jag inte en aning om vart jag kan hitta dem, men ni tror det har nått med stötdämparna att göra iaf? Så jag kan utesluta bromsarna?

2 230 Inlägg
4 november 2011
careau skrev:
Rojpen skrev:

Dom där bussningarna har jag inte en aning om vart jag kan hitta dem, men ni tror det har nått med stötdämparna att göra iaf? Så jag kan utesluta bromsarna?

dom sitter lite här å var ^^ exakt vilka det kan vara vet jag inte till 100% men låter som bussning iaf..
ja bromsarna är jag då ytterst tveksam till så länge dom inte är lösa då dvs å det tror jag väll då inte?? ^^
ja läcker det olja på dämparen så börja med det för den måste du ju byta vilket fall.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 122 Inlägg
4 november 2011
klonkandet kan bero på fjäderbenslagret så byt d i samma veva som dämparna

gasa nu foer faen!

1 624 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Är det något man kan göra själv eller skall man lämna det till en verkstad? Och isåfall vad kan det kosta?

140 Inlägg
4 november 2011
careau skrev:
Är det något man kan göra själv eller skall man lämna det till en verkstad? Och isåfall vad kan det kosta?

beror ju på vilka kunskaper du besitter, är ju inte jättesvårt, men om man inte riktigt vet så kan det vara farligt att hålla på med fjädrar och fjäderspännare m.m.. säg till någon dag så kan jag säkert hjälpa dig.

Allt som rör bilen, och lite till.

1 624 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
S70-T5 skrev:
careau skrev:

beror ju på vilka kunskaper du besitter, är ju inte jättesvårt, men om man inte riktigt vet så kan det vara farligt att hålla på med fjädrar och fjäderspännare m.m.. säg till någon dag så kan jag säkert hjälpa dig.

tack som fan peter smile jag ringer då så kanske vi kan kika på det?

1 624 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
S70-T5 skrev:
careau skrev:

pma ditt nr så skall jag se om jag har samma smile

Sök