Svagt tickande Polo 98 efter kamremsbyte?

Jaacke90
5 november 2011 · 122 Inlägg

Hej

Bytte tidigare idag kamrem, vattenpump, spännare osv på min Polo 1.6. markeringar i linje osv men efter återmontering och provstart så hör jag ett mycket svagt tickande ljud runt Drivrem/kamrems området. lite osäker om detta har funnits tidigare eller om det uppkom efter bytet
Vad tror ni har remmet kuggat fel vid uppstart och ventilerna låter? Dags att riva isär allt igen och kolla båda markeringarna?

Tack i förskottsväg

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"
A_Karlsson
5 november 2011 · 537 Inlägg

Jaacke90 skrev:
Hej

Bytte tidigare idag kamrem, vattenpump, spännare osv på min Polo 1.6. markeringar i linje osv men efter återmontering och provstart så hör jag ett mycket svagt tickande ljud runt Drivrem/kamrems området. lite osäker om detta har funnits tidigare eller om det uppkom efter bytet
Vad tror ni har remmet kuggat fel vid uppstart och ventilerna låter? Dags att riva isär allt igen och kolla båda markeringarna?

Tack i förskottsväg

jadu, jag skulle nog ta och kolla markeringarna en extra gång så man är hlet 100% på att det stämmer smile

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Purrre Personbils tekniker
5 november 2011 · 238 Inlägg

Kamremskåpan tar inte i nånstans?

Jaacke90
6 november 2011 · 122 Inlägg

SAAB-Karlsson skrev:
jadu, jag skulle nog ta och kolla markeringarna en extra gång så man är hlet 100% på att det stämmer smile

Får nog göra det. även fast det tar sin tid :p jäkla knepiga polos

Purrre skrev:
Kamremskåpan tar inte i nånstans?

Nejdå den passar som handsken. kan eventuellt vara den automatiska spännaren till drivremmen som för oljud med sig. ska byta den och drivremmen så det är lika bra att riva in till remmen och kontrollera.

Kan uppdatera senare med mitt fynd!

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"
Jaacke90
10 november 2011 · 122 Inlägg

Sådärja!

Markeringen på kamdrevet står perfekt mot markeringen på blocket.

Men markeringen på vevdrevet står ungefär 1/3 fel. Dvs om jag kuggar om kugg en så blir det bara mer fel.

remmen är sträckt

Hur fan ska man fixa detta?

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"
Jaacke90
11 november 2011 · 122 Inlägg

Pratade nyss med en verkstad som skulle ha vw som specialitet och det kunde vara en skadad krysskil. om det inte var det så hade han absolut ingen aning.

Kul spel!

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"
A_Karlsson
11 november 2011 · 537 Inlägg

ja det är väl bara att riva isär skiten igen då och kolla krysskilen. om det inte är nåt fel på den så får du väl sätta ihop det igen och hoppas på att det blir bra.

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Jaacke90
11 november 2011 · 122 Inlägg

SAAB-Karlsson skrev:
ja det är väl bara att riva isär skiten igen då och kolla krysskilen. om det inte är nåt fel på den så får du väl sätta ihop det igen och hoppas på att det blir bra.

jodå! problemet är dock att jag flyttar 130mil imorgon. får vål åka hem och stressmeka någon helg

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"
A_Karlsson
11 november 2011 · 537 Inlägg

Jaacke90 skrev:

SAAB-Karlsson skrev:
ja det är väl bara att riva isär skiten igen då och kolla krysskilen. om det inte är nåt fel på den så får du väl sätta ihop det igen och hoppas på att det blir bra.

jodå! problemet är dock att jag flyttar 130mil imorgon. får vål åka hem och stressmeka någon helg

jaha du, ja då är det ju inte så lätt hmm

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
dawwe ...has left the building...
11 november 2011 · 4 474 Inlägg

Om den står "1/3 fel" (1/3 kugg?) så får du inget tickande pga att ventilerna tar i kolvarna, för att det skall ske krävs nog minst 3 kugg fel. Hur långt har du kört med tickandet? När jag bytte remmen på en annan VW så tog det ca 20 min innan den slutade ticka, ventiltryckarna hade tömts på olja så jag fick köra motorn på ca 2000-2500 till den så sakteliga började tystna efter ca 10min, efter ytterligare 10min var den lika tyst som innan...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jaacke90
11 november 2011 · 122 Inlägg

dawwe skrev:
Om den står "1/3 fel" (1/3 kugg?) så får du inget tickande pga att ventilerna tar i kolvarna, för att det skall ske krävs nog minst 3 kugg fel. Hur långt har du kört med tickandet? När jag bytte remmen på en annan VW så tog det ca 20 min innan den slutade ticka, ventiltryckarna hade tömts på olja så jag fick köra motorn på ca 2000-2500 till den så sakteliga började tystna efter ca 10min, efter ytterligare 10min var den lika tyst som innan...

Vilken motor satt i den vw:n? var får du 3 kugg ifrån? en sån motor måste ju gå som en stekpanna i skenbenet!

tar hellre det säkra före det osäkra men tror inte på tryckarna då jag ändå körde en mil eller så efter bytet. sen upptäckte jag tickandet.

Får hålla tummarna att allt klarat sig.

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"
dawwe ...has left the building...
11 november 2011 · 4 474 Inlägg

Det var en 1.8 (RP från -91), gjorde ett "experiment" med att ställa den fel avsiktligen. Gick såklart sämre men fullt körbar, utan "tick". En  bekant bommade 3 kugg på en BMW M20 motor, samma där gick sämre men gick sedan som den skulle när man ställt den rätt. Mitt svar gäller bensinare rent generellt, undantag kan finnas så klart!

Edit: När jag gjorde samma "experiment" på en Polo från 86 (1.3!) så fick jag den att gå snabbare, dvs högre toppfart med "felställd motor", jag justerade även tändningen skall det tilläggas!

Senast redigerat av dawwe (11 november 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jaacke90
11 november 2011 · 122 Inlägg

dawwe skrev:
Edit: När jag gjorde samma "experiment" på en Polo från 86 (1.3!) så fick jag den att gå snabbare, dvs högre toppfart med "felställd motor", jag justerade även tändningen skall det tilläggas!

Intressant! något gjort på motorn i övrigt? planad? eller bara taskig inställning ifrån början? 3 kugg är ju väldigt mycket!

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"
dawwe ...has left the building...
11 november 2011 · 4 474 Inlägg

Inget gjort alls, mer än "förställning" av kammen. Är ju ingen direkt hemlighet att det rent generellt kan finnas effekt att hämta med "förställd" kam, det är ju därför man kan köpa justerbara kamdrev till bland annat Volvo och BMW. Med ett justerbart drev kan du ställa mycket exakt. 3 kugg är inte väldigt mycket men tillräckligt mycket för att man skall märka det klart o tydligt. Sen skall det tilläggas att modernare motorer är nog mer optimerade i kaminställningen än en gammal -86a, men rent generellt så "räcker" det inte med 3 kugg för att det skall bli "ventilsallad".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jaacke90
11 november 2011 · 122 Inlägg

dawwe skrev:
Inget gjort alls, mer än "förställning" av kammen. Är ju ingen direkt hemlighet att det rent generellt kan finnas effekt att hämta med "förställd" kam, det är ju därför man kan köpa justerbara kamdrev till bland annat Volvo och BMW. Med ett justerbart drev kan du ställa mycket exakt. 3 kugg är inte väldigt mycket men tillräckligt mycket för att man skall märka det klart o tydligt. Sen skall det tilläggas att modernare motorer är nog mer optimerade i kaminställningen än en gammal -86a, men rent generellt så "räcker" det inte med 3 kugg för att det skall bli "ventilsallad".

okej okej men normalt skaffar man ju justerbart för att en kugg är för mycket. men om det funkar för dig så smile

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang