2784
Sök

mäta lambda med multimeter?

30 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#1
Hej jag har nyligen turbokonverterat min bmw 318i och allt verkar funka som det ska, allt är orginal i motorn jag har bara slängt i en turbo.

Nu är det så att jag skulle behöva veta om den går magert eller inte och om jag iöverhuvudtaget kan ställa upp laddet något

Jag har googlat lite på hur man kan mäta lambda värdet med en multimeter på lambdasonden och när jag ligger på 0,4 bar i ladd så får jag ut mellan 0.5V - 0.7V från lambdasonden, men jag är osäker på att det är fetblandning eller inte det står så många olika siffror på google vissa säger att över 0.45V så går bilen fet medans andra säger att det minst ska vara 0.7V

Någon som har erfarenhet med hur jag kan lista ut hur mycket jag kan ladda innan jag måste fixa större spridare eller extra sprut?

mvh
Senast redigerat av GustavssonB (7 november 2011)


allätare
193 Inlägg
7 november 2011
#2
köp en bredbandslambda med mätare. när du har laddtryck får den inte tunna ut över 0.80 i lambda eller 11,8 i afr. går den för snålt spikar du sönder motorn direkt.

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

30 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#3
är inte så sugen på att spendera så mycket mer på detta turbo bygget, finns det inget simplare (billigare) sätt att veta om den går snålt eller inte


612 Inlägg
7 november 2011
#4
Skulle väl möjligen vara att kolla tändstiftsfärg efter en rejäl hårdgasning en bra bit... men OM den går magert finns ju risken att man dödar nått innan stiften fått färg.

926 Inlägg
7 november 2011
#5
Hyr, låna, eller köp en bredbandslambda. En smalbandare har helt fel register vid turbotryck. Den fungerar bara upp till halva maxvarvtalet och halvgas. Sedan är det andra lambdavärden som gäller.

Fullgasrepa med Turbo och fel/magerblandning kör du sönder motorn på några sekunder. Så det är inte ett alternativ att läsa tändstift. Om du inte är en väldig chanstagare.

Alternativ.... Nä egentligen inte. Möjligtvis om man är 100% säker på att den går fett, sedan försiktigt magrar ut och läser stiften. Men risken är otroligt stor.
Bredbandare... billigt alternativ!

Mats

30 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#6
hmm, får väl ta och ragga upp en bredbandslambda. Måst man fixa en till anslutning för bredbandslambdan i downpipen eller eller kan man mäta i avgasröret?


allätare
193 Inlägg
7 november 2011
#7
GustavssonB skrev:
hmm, får väl ta och ragga upp en bredbandslambda. Måst man fixa en till anslutning för bredbandslambdan i downpipen eller eller kan man mäta i avgasröret?

montera den en meter ifrån turbon. hur länge har du kört efter turbo konverteringen och med vilket laddtryck? måste ju gått snålt somfan:P

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
7 november 2011
#8
Har mätt lambda med multimeter på min turbokonverterade 740'i å tkr de funkat bra. visar den 0.8 volt e de fett sen mer ladd sjunker det till 0.2 å de spikade så billigt å bra smile

...........Team T-Röd Racing.............

allätare
193 Inlägg
7 november 2011
#9
StlpMK skrev:
Har mätt lambda med multimeter på min turbokonverterade 740'i å tkr de funkat bra. visar den 0.8 volt e de fett sen mer ladd sjunker det till 0.2 å de spikade så billigt å bra smile

ts vill mäta på original smalbands lambda som sitter i bilen. menar du att det funkar:O? isf har jag en bredbandslambda till salu^^

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

30 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#10
persson-89 skrev:
GustavssonB skrev:
hmm, får väl ta och ragga upp en bredbandslambda. Måst man fixa en till anslutning för bredbandslambdan i downpipen eller eller kan man mäta i avgasröret?

montera den en meter ifrån turbon. hur länge har du kört efter turbo konverteringen och med vilket laddtryck? måste ju gått snålt somfan:P

Har kört fram och tillbaks till skolan i 3 dagar med 0.4bar i ladd men nu har jag ställt ner det till 0.2 tills jag får tag på en bredbandslambda:)


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
8 november 2011
#11
GustavssonB skrev:
persson-89 skrev:
GustavssonB skrev:
hmm, får väl ta och ragga upp en bredbandslambda. Måst man fixa en till anslutning för bredbandslambdan i downpipen eller eller kan man mäta i avgasröret?

montera den en meter ifrån turbon. hur länge har du kört efter turbo konverteringen och med vilket laddtryck? måste ju gått snålt somfan:P

Har kört fram och tillbaks till skolan i 3 dagar med 0.4bar i ladd men nu har jag ställt ner det till 0.2 tills jag får tag på en bredbandslambda:)

Bredbandslambda e överskattat om man inte har ett ställbart sprut som man kan mappa

Hur har du gjort nu med soppan?

...........Team T-Röd Racing.............

30 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#12
StlpMK skrev:
GustavssonB skrev:
persson-89 skrev:

montera den en meter ifrån turbon. hur länge har du kört efter turbo konverteringen och med vilket laddtryck? måste ju gått snålt somfan:P

Har kört fram och tillbaks till skolan i 3 dagar med 0.4bar i ladd men nu har jag ställt ner det till 0.2 tills jag får tag på en bredbandslambda:)

Bredbandslambda e överskattat om man inte har ett ställbart sprut som man kan mappa

Hur har du gjort nu med soppan?

Allt är orginal men har planer på att skaffa extra sprut eller större spridare, jag vill upp till typ 0.6-0.7 i ladd. Vill bara läsa ut hur soppa blandningen är, vill absolut inte att den ska spika bara


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
8 november 2011
#13
GustavssonB skrev:
StlpMK skrev:
GustavssonB skrev:

Har kört fram och tillbaks till skolan i 3 dagar med 0.4bar i ladd men nu har jag ställt ner det till 0.2 tills jag får tag på en bredbandslambda:)

Bredbandslambda e överskattat om man inte har ett ställbart sprut som man kan mappa

Hur har du gjort nu med soppan?

Allt är orginal men har planer på att skaffa extra sprut eller större spridare, jag vill upp till typ 0.6-0.7 i ladd. Vill bara läsa ut hur soppa blandningen är, vill absolut inte att den ska spika bara

Tror inte de blir värst mkt spik på så lågt ladd. men lite mer soppa får du nog ge han om du ska ladda på. å spika de kan du ju backa tändningen ist.

...........Team T-Röd Racing.............

Motborgare
1 099 Inlägg
8 november 2011
#14
StlpMK skrev:
Har mätt lambda med multimeter på min turbokonverterade 740'i å tkr de funkat bra. visar den 0.8 volt e de fett sen mer ladd sjunker det till 0.2 å de spikade så billigt å bra smile

Om man ser att det pendlar upp och ner med jämna intervall, så är man i rätt område. Dock kan pendlingen gå såpass snabbt att det är svårt att läsa ut med en vanlig multimeter.

-- K

181 Inlägg
12 november 2011
#15
Eftersom bredbandslambda är så billiga nuförtiden är det bara att skaffa en direkt. Finns ingen anledning att inte lägga pengar på det.

Du kommer kunna ladda ca 0,4-0,5 bar innan nästa problem uppstår och det är spikningar pga att tändningen är ställd som en sugmotor. För vasst helt enkelt.

Ska du ladda mer kommer du behöva backa tändningen. Har du äldre 318 med mekaniskt tändning så kan du fixa det själv annars behöver du tex ett Turbochip med anpassad tändning eller ett eftermarknadssprut som du mappar själv. Jag programmerar turbochip så går bra skicka mig PM för mer info om det.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.


Sök