Confide skrev:
Pendulum skrev:
Confide skrev:
För att återgå till att prata om dimljus, positionsljus och sådant istället för att hacka på om man är gnällig eller gör sig rolig på andras bekostnad så kan man ju tänka som så här :
4 ljuskällor ger dubbelt så stor bländningsrisk som 2, det säger logiken och det kan vi väl alla vara överens om?
Att dimljusets reflektor är utformad på ett annat sätt jämfört med ett halvljus gör det inte bättre heller.
Ytterligare en anledning till att folket nere i södra Europa inte klagar på ljuset är kanske för att det inte är mörkt lika många timmar om dagen.
Lägg till att i dom flesta länderna så brukar man inte ens använda HALVLJUS om dagarna för att förare ibland uppfattar det som bländande (vilket även jag kan uppfatta om jag sitter i min Hyundai Coupé och får möte med en Volkswagen Transport / Dodge Ram eller annat fordon med ljusen högt upp).
Ett dimljus med vanlig standard 55W lampa är inte bländande. Med korrekt ljusinställning ska ljusbilden vara ett tunt horisontalt streck. Att det kan vara bländande förstår jag inte?
Alla lampor är inte korrekt inställda (långt ifrån).
Och om man har lastat lite bak så hissar man ju oftast upp fronten en bit och dom lamporna finns det ingen justering på.
Sedan så har vi dom som kör med xenon i dimljusen, dom är riktigt (o)roliga
.
Nej där håller jag med dig, trots att besiktningen ska kolla både dimljus och halvljus vid besiktning så är det förvånansvärt många som kör runt med skumma ljusinställningar. Xenon blir ju sällan bra eftermonterat överhuvudtaget så länge det inte rör sig om projektorlins eller i vissa fall att man tejpat/täckt för vissa delar undertill i reflektorn.
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.