3563
Sök

Dimljus, positionsljus. Är det tillåtet med halv eller helljus?

2 266 Inlägg
9 november 2011
#21
WolleJR skrev:
PMPerformance skrev:
WolleJR skrev:

Får inte köra med dim. och pos. när de är mörkt sad

Inte halv och dim haha.
En polis jag prata med förut om just nu när man ska använda halv istället dim vid skymmning var att ser man att halvljuset lyser upp vägbanan då skulle halvljuset användas. Annars kunde man ha dimljusen på för då var de ljust ute. Så ska man resonera wink

Ja men enligt lagen så är de efter skymmning man inte får använda dim. och pos. ljuse tongue

Vet de. Ja jag har själv glimmisar i alla reflektorer på 945 smile

svetsdiff !!!

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
9 november 2011
#22
PMPerformance skrev:
WolleJR skrev:
PMPerformance skrev:

Inte halv och dim haha.
En polis jag prata med förut om just nu när man ska använda halv istället dim vid skymmning var att ser man att halvljuset lyser upp vägbanan då skulle halvljuset användas. Annars kunde man ha dimljusen på för då var de ljust ute. Så ska man resonera wink

Ja men enligt lagen så är de efter skymmning man inte får använda dim. och pos. ljuse tongue

Vet de. Ja jag har själv glimmisar i alla reflektorer på 945 smile

Har man extralampor är väll de ett måste? wink


Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
9 november 2011
#23
2ooSX skrev:
WolleJR skrev:
PMPerformance skrev:

Vet de. Ja jag har själv glimmisar i alla reflektorer på 945 smile

Har man extralampor är väll de ett måste? wink

nej, man ska komma med 5 st 75w xenon i nbb, lyser upp halva sverige och sedan blända av och så kommer en liten sketen 940 med slitna halogen lampor bara wink de är roligt big_smile

Möter man en bil med dåligt helljus så ser man ju inte den tongue


2 266 Inlägg
9 november 2011
#24
WolleJR skrev:
2ooSX skrev:
WolleJR skrev:

Har man extralampor är väll de ett måste? wink

nej, man ska komma med 5 st 75w xenon i nbb, lyser upp halva sverige och sedan blända av och så kommer en liten sketen 940 med slitna halogen lampor bara wink de är roligt big_smile

Möter man en bil med dåligt helljus så ser man ju inte den tongue

Jo de har man upptäckt nu på höstkvällarna, 4st 35w xenon extraljus lyser bra wink

svetsdiff !!!

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
9 november 2011
#25
2ooSX skrev:
WolleJR skrev:
2ooSX skrev:

nej, man ska komma med 5 st 75w xenon i nbb, lyser upp halva sverige och sedan blända av och så kommer en liten sketen 940 med slitna halogen lampor bara wink de är roligt big_smile

Möter man en bil med dåligt helljus så ser man ju inte den tongue

du missupfatta mig nog.. jag har 5 nbb med 75w och dåligt halvljus.. då lär mötande bli överraskad när och funderar vad man har i fronten när de lyser som de stod 5 lastbilar på rad ;D

Jaha tongue


Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
9 november 2011
#26
PMPerformance skrev:
WolleJR skrev:
2ooSX skrev:

nej, man ska komma med 5 st 75w xenon i nbb, lyser upp halva sverige och sedan blända av och så kommer en liten sketen 940 med slitna halogen lampor bara wink de är roligt big_smile

Möter man en bil med dåligt helljus så ser man ju inte den tongue

Jo de har man upptäckt nu på höstkvällarna, 4st 35w xenon extraljus lyser bra wink

Jupp wink


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 062 Inlägg
10 november 2011
#28
PMPerformance skrev:
TLO skrev:
Tragiskt att det skall vara sånt tjafsande ang effektbelysning, när resten av EU godkänner det........men som vanligt i lilla gnällsverige

Ja de är ju bländade haha folk ser inte hur stort fordonet haha

Just ja i Sverige grinar man om sk "bländning" av Dimljus och effektljus, men inte ang bländning av Xenonljus! Imponerande.....     Lustigt att inga blir "bländade" i andra länder?

"You Go, we go!"

____________________________________
1 340 Inlägg
10 november 2011
#29
TLO skrev:
PMPerformance skrev:
TLO skrev:
Tragiskt att det skall vara sånt tjafsande ang effektbelysning, när resten av EU godkänner det........men som vanligt i lilla gnällsverige

Ja de är ju bländade haha folk ser inte hur stort fordonet haha

Just ja i Sverige grinar man om sk "bländning" av Dimljus och effektljus, men inte ang bländning av Xenonljus! Imponerande.....     Lustigt att inga blir "bländade" i andra länder?

Det var då ett jävla gnäll från dig

Vad grundar du påståendet på att inga andra blir bländade, förutom svenskar? Lika så ditt påstående att effektbelysning är lagligt i övriga EU?

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

5 198 Inlägg
10 november 2011
#30
RightFront skrev:
TLO skrev:
PMPerformance skrev:

Ja de är ju bländade haha folk ser inte hur stort fordonet haha

Just ja i Sverige grinar man om sk "bländning" av Dimljus och effektljus, men inte ang bländning av Xenonljus! Imponerande.....     Lustigt att inga blir "bländade" i andra länder?

Det var då ett jävla gnäll från dig

Vad grundar du påståendet på att inga andra blir bländade, förutom svenskar? Lika så ditt påstående att effektbelysning är lagligt i övriga EU?

han kanske läser utländska forum där de skriver att dom inte blir bländad. roll

____________________________________
1 340 Inlägg
10 november 2011
#31
gamlingen skrev:
RightFront skrev:
TLO skrev:

Just ja i Sverige grinar man om sk "bländning" av Dimljus och effektljus, men inte ang bländning av Xenonljus! Imponerande.....     Lustigt att inga blir "bländade" i andra länder?

Det var då ett jävla gnäll från dig

Vad grundar du påståendet på att inga andra blir bländade, förutom svenskar? Lika så ditt påstående att effektbelysning är lagligt i övriga EU?

han kanske läser utländska forum där de skriver att dom inte blir bländad. roll

Hahaha tongue Ja det måste vara något sådant han gör, tillbringar hela sin fritid på utländska bilforum för att ta reda på om dem bländas av dimljus eller inte lol

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

1 062 Inlägg
10 november 2011
#32
Mogna inlägg. Antar att du begrep exakt vad jag menade, men tyckte du var rolig på något sätt

"You Go, we go!"

1 062 Inlägg
10 november 2011
#33
PMPerformance skrev:
Jo enligt våra styrande så blir vi bilister bländade av allt ljus förutom halvljus haha.
Ja vi är med i eu men de verkar inte hjälpa mot vissa besiktningspersonal och poliser

Tack!

"You Go, we go!"

grön aktivist
846 Inlägg
10 november 2011
#34
För att återgå till att prata om dimljus, positionsljus och sådant istället för att hacka på om man är gnällig eller gör sig rolig på andras bekostnad så kan man ju tänka som så här :

4 ljuskällor ger dubbelt så stor bländningsrisk som 2, det säger logiken och det kan vi väl alla vara överens om?
Att dimljusets reflektor är utformad på ett annat sätt jämfört med ett halvljus gör det inte bättre heller.
Ytterligare en anledning till att folket nere i södra Europa inte klagar på ljuset är kanske för att det inte är mörkt lika många timmar om dagen.
Lägg till att i dom flesta länderna så brukar man inte ens använda HALVLJUS om dagarna för att förare ibland uppfattar det som bländande (vilket även jag kan uppfatta om jag sitter i min Hyundai Coupé och får möte med en Volkswagen Transport / Dodge Ram eller annat fordon med ljusen högt upp).


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 november 2011
#35
TLO skrev:
PMPerformance skrev:
TLO skrev:
Tragiskt att det skall vara sånt tjafsande ang effektbelysning, när resten av EU godkänner det........men som vanligt i lilla gnällsverige

Ja de är ju bländade haha folk ser inte hur stort fordonet haha

Just ja i Sverige grinar man om sk "bländning" av Dimljus och effektljus, men inte ang bländning av Xenonljus! Imponerande.....     Lustigt att inga blir "bländade" i andra länder?

Du har inte varit i tyskland och åkt lastbil du inte.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 062 Inlägg
10 november 2011
#36
Glömde att vi var på garaget.org, man får INTE prata dimljus/pljus här!  Det är ujujuj, men prata olagligheter som streetrace går bra det....

Lämnar ämnet.....

"You Go, we go!"

1 298 Inlägg
10 november 2011
#37
Confide skrev:
För att återgå till att prata om dimljus, positionsljus och sådant istället för att hacka på om man är gnällig eller gör sig rolig på andras bekostnad så kan man ju tänka som så här :

4 ljuskällor ger dubbelt så stor bländningsrisk som 2, det säger logiken och det kan vi väl alla vara överens om?
Att dimljusets reflektor är utformad på ett annat sätt jämfört med ett halvljus gör det inte bättre heller.
Ytterligare en anledning till att folket nere i södra Europa inte klagar på ljuset är kanske för att det inte är mörkt lika många timmar om dagen.
Lägg till att i dom flesta länderna så brukar man inte ens använda HALVLJUS om dagarna för att förare ibland uppfattar det som bländande (vilket även jag kan uppfatta om jag sitter i min Hyundai Coupé och får möte med en Volkswagen Transport / Dodge Ram eller annat fordon med ljusen högt upp).

Ett dimljus med vanlig standard 55W lampa är inte bländande. Med korrekt ljusinställning ska ljusbilden vara ett tunt horisontalt streck. Att det kan vara bländande förstår jag inte?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

grön aktivist
846 Inlägg
10 november 2011
#38
Pendulum skrev:
Confide skrev:
För att återgå till att prata om dimljus, positionsljus och sådant istället för att hacka på om man är gnällig eller gör sig rolig på andras bekostnad så kan man ju tänka som så här :

4 ljuskällor ger dubbelt så stor bländningsrisk som 2, det säger logiken och det kan vi väl alla vara överens om?
Att dimljusets reflektor är utformad på ett annat sätt jämfört med ett halvljus gör det inte bättre heller.
Ytterligare en anledning till att folket nere i södra Europa inte klagar på ljuset är kanske för att det inte är mörkt lika många timmar om dagen.
Lägg till att i dom flesta länderna så brukar man inte ens använda HALVLJUS om dagarna för att förare ibland uppfattar det som bländande (vilket även jag kan uppfatta om jag sitter i min Hyundai Coupé och får möte med en Volkswagen Transport / Dodge Ram eller annat fordon med ljusen högt upp).

Ett dimljus med vanlig standard 55W lampa är inte bländande. Med korrekt ljusinställning ska ljusbilden vara ett tunt horisontalt streck. Att det kan vara bländande förstår jag inte?

Alla lampor är inte korrekt inställda (långt ifrån).
Och om man har lastat lite bak så hissar man ju oftast upp fronten en bit och dom lamporna finns det ingen justering på.
Sedan så har vi dom som kör med xenon i dimljusen, dom är riktigt (o)roliga hmm.


1 298 Inlägg
10 november 2011
#39
Confide skrev:
Pendulum skrev:
Confide skrev:
För att återgå till att prata om dimljus, positionsljus och sådant istället för att hacka på om man är gnällig eller gör sig rolig på andras bekostnad så kan man ju tänka som så här :

4 ljuskällor ger dubbelt så stor bländningsrisk som 2, det säger logiken och det kan vi väl alla vara överens om?
Att dimljusets reflektor är utformad på ett annat sätt jämfört med ett halvljus gör det inte bättre heller.
Ytterligare en anledning till att folket nere i södra Europa inte klagar på ljuset är kanske för att det inte är mörkt lika många timmar om dagen.
Lägg till att i dom flesta länderna så brukar man inte ens använda HALVLJUS om dagarna för att förare ibland uppfattar det som bländande (vilket även jag kan uppfatta om jag sitter i min Hyundai Coupé och får möte med en Volkswagen Transport / Dodge Ram eller annat fordon med ljusen högt upp).

Ett dimljus med vanlig standard 55W lampa är inte bländande. Med korrekt ljusinställning ska ljusbilden vara ett tunt horisontalt streck. Att det kan vara bländande förstår jag inte?

Alla lampor är inte korrekt inställda (långt ifrån).
Och om man har lastat lite bak så hissar man ju oftast upp fronten en bit och dom lamporna finns det ingen justering på.
Sedan så har vi dom som kör med xenon i dimljusen, dom är riktigt (o)roliga hmm.

Nej där håller jag med dig, trots att besiktningen ska kolla både dimljus och halvljus vid besiktning så är det förvånansvärt många som kör runt med skumma ljusinställningar. Xenon blir ju sällan bra eftermonterat överhuvudtaget så länge det inte rör sig om projektorlins eller i vissa fall att man tejpat/täckt för vissa delar undertill i reflektorn.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2011
#40
Tycker det är väldigt märkligt att lastbilarna får åka runt med en massa ljuspunkter fram, medans jag i min bil inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt! Körde förut dimljus + halvljus ett tag och INGEN blinkade åt mig, mötte och åkte bakom kompisar som inte tyckte att det var bländande. Så ställer man in det rätt funkar det bra. Värre då med dom som xenonkoverterar och ställer lyset uppåt månen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök