3698
Sök

Köpråd: BMW E39 5-serie vilken drivlina?

Trummis
404 Inlägg
20 november 2011
#81
Rquired skrev:
Peter_5565 skrev:
Rquired skrev:
varför skulle en E39 dricka så mycket mer? Är den markant tyngre, är luftmotståndet högre eller är utväxlingen annorlunda? Svaret är nej på alla frågorna.

Nu orkar jag inte googla på det också, så nu vill jag se lite länkar som stöder ditt påstående. Vikten vet jag redan att du har fel, men jag vill se nån tabell på luftmotståndet.

Vikt:
330i 1600-1650kg
530i: 1700-1750kg.
Ca 100kg skillnad alltså, jag skrev inte att de hade samma vikt utan att det inte fanns någon markant skillnad. Om du lägger 100kg last eller har en extra passagerare i din bil; Märker du då någon markant skillnad på prestanda eller förbrukning då? I en så tung och stark bil som 530i? Även utväxlingen är ungefär densamma i dessa bägge modeller, luftmotstånd orkar jag inte heller leta fram av den enkla anledningen att det inte direkt hör till den vanligaste fakta som publiceras. Det är dock knappast som så att E39 är kantig och E46 rund heller så...

Min 528i E39 väger 1520kg utan förare. Väger en 530i E39 verkligen 200 kg mer?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 november 2011
#82
Naikon skrev:
Rquired skrev:
Peter_5565 skrev:

Nu orkar jag inte googla på det också, så nu vill jag se lite länkar som stöder ditt påstående. Vikten vet jag redan att du har fel, men jag vill se nån tabell på luftmotståndet.

Vikt:
330i 1600-1650kg
530i: 1700-1750kg.
Ca 100kg skillnad alltså, jag skrev inte att de hade samma vikt utan att det inte fanns någon markant skillnad. Om du lägger 100kg last eller har en extra passagerare i din bil; Märker du då någon markant skillnad på prestanda eller förbrukning då? I en så tung och stark bil som 530i? Även utväxlingen är ungefär densamma i dessa bägge modeller, luftmotstånd orkar jag inte heller leta fram av den enkla anledningen att det inte direkt hör till den vanligaste fakta som publiceras. Det är dock knappast som så att E39 är kantig och E46 rund heller så...

Min 528i E39 väger 1520kg utan förare. Väger en 530i E39 verkligen 200 kg mer?

Ovanstående siffror anger tjänstevikt det vill säga med förare och en viss mängd bränsle, övrig skillnad kan bero på  utrustning eller skillnader mellan en bil före och efter facelift kanske?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Trummis
404 Inlägg
21 november 2011
#83
Rquired skrev:
Naikon skrev:
Rquired skrev:

Vikt:
330i 1600-1650kg
530i: 1700-1750kg.
Ca 100kg skillnad alltså, jag skrev inte att de hade samma vikt utan att det inte fanns någon markant skillnad. Om du lägger 100kg last eller har en extra passagerare i din bil; Märker du då någon markant skillnad på prestanda eller förbrukning då? I en så tung och stark bil som 530i? Även utväxlingen är ungefär densamma i dessa bägge modeller, luftmotstånd orkar jag inte heller leta fram av den enkla anledningen att det inte direkt hör till den vanligaste fakta som publiceras. Det är dock knappast som så att E39 är kantig och E46 rund heller så...

Min 528i E39 väger 1520kg utan förare. Väger en 530i E39 verkligen 200 kg mer?

Ovanstående siffror anger tjänstevikt det vill säga med förare och en viss mängd bränsle, övrig skillnad kan bero på  utrustning eller skillnader mellan en bil före och efter facelift kanske?

Oj, jag skrev fel. Jag menade att min 528i E39 väger 1520 i tjänstevikt. Tycker bara att det låter konstigt att en faceliftad 530 E39 skulle väga 200 kg mer. Men jag säger inte emot dig, bara undrade smile

Handledare
1 481 Inlägg
21 november 2011
#84
Min 540 Touring väger 1930kg


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 november 2011
#85
Naikon skrev:
Rquired skrev:
Naikon skrev:

Min 528i E39 väger 1520kg utan förare. Väger en 530i E39 verkligen 200 kg mer?

Ovanstående siffror anger tjänstevikt det vill säga med förare och en viss mängd bränsle, övrig skillnad kan bero på  utrustning eller skillnader mellan en bil före och efter facelift kanske?

Oj, jag skrev fel. Jag menade att min 528i E39 väger 1520 i tjänstevikt. Tycker bara att det låter konstigt att en faceliftad 530 E39 skulle väga 200 kg mer. Men jag säger inte emot dig, bara undrade smile

Ok så det är tjänstevikt till och med, lustigt med tanke på att många 328i Touring E36 inklusive min ligger kring 1500-1520kg och då är dessa ändå inga välutrustade exemplar det vill säga inga elstolar eller liknande. En E39 borde varit tyngre men låg skatt är aldrig fel... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
21 november 2011
#86
Rquired skrev:
Naikon skrev:
Rquired skrev:

Ovanstående siffror anger tjänstevikt det vill säga med förare och en viss mängd bränsle, övrig skillnad kan bero på  utrustning eller skillnader mellan en bil före och efter facelift kanske?

Oj, jag skrev fel. Jag menade att min 528i E39 väger 1520 i tjänstevikt. Tycker bara att det låter konstigt att en faceliftad 530 E39 skulle väga 200 kg mer. Men jag säger inte emot dig, bara undrade smile

Ok så det är tjänstevikt till och med, lustigt med tanke på att många 328i Touring E36 inklusive min ligger kring 1500-1520kg och då är dessa ändå inga välutrustade exemplar det vill säga inga elstolar eller liknande. En E39 borde varit tyngre men låg skatt är aldrig fel... smile

Bmw 530iAT-01

Skattevikt, kg: 1820
Tjänstevikt, kg: 1820
Totalvikt, kg: 2280


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 november 2011
#87
Mr_Beemer skrev:
Rquired skrev:
Naikon skrev:

Oj, jag skrev fel. Jag menade att min 528i E39 väger 1520 i tjänstevikt. Tycker bara att det låter konstigt att en faceliftad 530 E39 skulle väga 200 kg mer. Men jag säger inte emot dig, bara undrade smile

Ok så det är tjänstevikt till och med, lustigt med tanke på att många 328i Touring E36 inklusive min ligger kring 1500-1520kg och då är dessa ändå inga välutrustade exemplar det vill säga inga elstolar eller liknande. En E39 borde varit tyngre men låg skatt är aldrig fel... smile

Bmw 530iAT-01

Skattevikt, kg: 1820
Tjänstevikt, kg: 1820
Totalvikt, kg: 2280

Ovanstående siffror var för en manuell 530i. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 656 Inlägg
21 november 2011
#88
Rquired skrev:
Mr_Beemer skrev:
Rquired skrev:

Ok så det är tjänstevikt till och med, lustigt med tanke på att många 328i Touring E36 inklusive min ligger kring 1500-1520kg och då är dessa ändå inga välutrustade exemplar det vill säga inga elstolar eller liknande. En E39 borde varit tyngre men låg skatt är aldrig fel... smile

Bmw 530iAT-01

Skattevikt, kg: 1820
Tjänstevikt, kg: 1820
Totalvikt, kg: 2280

Ovanstående siffror var för en manuell 530i. smile

min 540 automat väger 2100 kg med mig + tjejen + halvtank på polisensvåg i fröslida


Trummis
404 Inlägg
21 november 2011
#89
Rquired skrev:
Naikon skrev:
Rquired skrev:

Ovanstående siffror anger tjänstevikt det vill säga med förare och en viss mängd bränsle, övrig skillnad kan bero på  utrustning eller skillnader mellan en bil före och efter facelift kanske?

Oj, jag skrev fel. Jag menade att min 528i E39 väger 1520 i tjänstevikt. Tycker bara att det låter konstigt att en faceliftad 530 E39 skulle väga 200 kg mer. Men jag säger inte emot dig, bara undrade smile

Ok så det är tjänstevikt till och med, lustigt med tanke på att många 328i Touring E36 inklusive min ligger kring 1500-1520kg och då är dessa ändå inga välutrustade exemplar det vill säga inga elstolar eller liknande. En E39 borde varit tyngre men låg skatt är aldrig fel... smile

Så här står det på Vägverkets hemsida i alla fall angående min bil:

Kod:
BMW 528 I
Skattevikt, kg: 1520
Tjänstevikt, kg: 1520

Men jag är väl bara glad att den väger så lite för att vara en så stor och skön bil smile Men nej, jag har inte så värst mycket extrautrustning.


Handledare
1 481 Inlägg
21 november 2011
#90
Naikon skrev:
Rquired skrev:
Naikon skrev:

Oj, jag skrev fel. Jag menade att min 528i E39 väger 1520 i tjänstevikt. Tycker bara att det låter konstigt att en faceliftad 530 E39 skulle väga 200 kg mer. Men jag säger inte emot dig, bara undrade smile

Ok så det är tjänstevikt till och med, lustigt med tanke på att många 328i Touring E36 inklusive min ligger kring 1500-1520kg och då är dessa ändå inga välutrustade exemplar det vill säga inga elstolar eller liknande. En E39 borde varit tyngre men låg skatt är aldrig fel... smile

Så här står det på Vägverkets hemsida i alla fall angående min bil:

Kod:
BMW 528 I
Skattevikt, kg: 1520
Tjänstevikt, kg: 1520

Men jag är väl bara glad att den väger så lite för att vara en så stor och skön bil smile Men nej, jag har inte så värst mycket extrautrustning.


Min 320 touring E46 väger 1520 Tjänstevikt.....


12 086 Inlägg
21 november 2011
#91
Polarens E36 M3 har en tjänstevikt på 1600kg.

Jag tror utan problem att man kan plussa på 100-150kg i extrautrustning. Elstolar, dragkrok, taklucka mm.
Sen skiljer det mycket i drivlinan/hjulupphängning, en 540 har mycket grövre av allting.

huh?
10 427 Inlägg
21 november 2011
#92
När ni ändå är inne på ämnet så är det förvånansvärt "snarlika" prestanda på BMW E46 / E39 med lika drivlina.
Tex 523i vs 323i: http://www.zeperfs.com/duel2770-595.htm eller 528i vs 328i: http://www.zeperfs.com/duel2011-452.htm


2 656 Inlägg
21 november 2011
#93
steifan skrev:
När ni ändå är inne på ämnet så är det förvånansvärt "snarlika" prestanda på BMW E46 / E39 med lika drivlina.
Tex 523i vs 323i: http://www.zeperfs.com/duel2770-595.htm eller 528i vs 328i: http://www.zeperfs.com/duel2011-452.htm

betydligt jämnare än jag kunde tro


huh?
10 427 Inlägg
21 november 2011
#94
ekelund88 skrev:
steifan skrev:
När ni ändå är inne på ämnet så är det förvånansvärt "snarlika" prestanda på BMW E46 / E39 med lika drivlina.
Tex 523i vs 323i: http://www.zeperfs.com/duel2770-595.htm eller 528i vs 328i: http://www.zeperfs.com/duel2011-452.htm

betydligt jämnare än jag kunde tro

Jepp. Men det kanske inte är 100% jämförbara siffror pga olika förhållanden osv osv men
borde vara ganska lika i praktiken smile Tittar man på testade bilarnas vikter så skiljer det ungefär
90kg mellan 323/523 och 30kg mellan 328/528 tongue (med reservation för grov felräkning).


Byggare Behm
562 Inlägg
25 november 2011
#95
TS : Du ställer en omöjlig fråga : " En bil med komfort och där jag vet att kraften finns ,  men var går gränsen för vad som är rimligt kostnadsmässigt kontra prestanda " typ så iaf..
Vi kan inte svara på det , för endast Du själv kan avgöra vad Du tycker är rimligt.

Komfort men inte helt slö = 528i ,  Ok prestanda men det finns bättre.Troligen lite mer ekonomisk.
Komfort, prestanda och attityd = 540   Komfort, men det går att åka som f-n om du skulle vilja.  ( Och tro mig, du vill  tongue )

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.


Sök