4229
Sök

Mindre rostbildning i stenskott mm. Vad ska jag göra?

28 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#1
Efter att nyligen införskaffat en Civic EP3 -03 så har jag upptäckt ett par mindre stenskott med rostbildning i samt en mindre åkomma på bagageluckans slut med begynnande rost. Se bilder för mer info.
I övrigt är bilen i mycket fint skick, vilket gör att detta känns rätt tungt. Vet inte vad jag ska göra. Borde jag lämna in den hos en lackerare och vad kan det isåfall kosta? Jag vill inte börja lacka själv då jag är rädd att bara göra mer skada. Jag har också funderat på att försöka få bort rosten med citronsyra(kan citronsyra skada lack?) och därefter kanske pensla på lite klarlack så det iallfall skyddar mot ny rost. Att hålen inte blir fyllda med färg gör inte så mycket då de inte syns särskilt mycket, jag är dock rädd för att rosten ska sprida sig. Och om jag inte åtgärdar det nu, kommer det sprida sig? Och isåfall hur snabbt kommer det ta? Självklart är det svårt att säga, men ni som är duktiga på dessa saker, vad säger ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88028/88028-2dd1c455d05e29d1d95322d62c09d03d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88028/88028-7fefb8d60da26e8107561a178f86a0cc.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88028/88028-1a913c8c01856ec3182f8d976a6ad438.jpg
Senast redigerat av alexgrahn (14 november 2011)

35 Inlägg
14 november 2011
#2
Testa med rostätare, finns på biltema smile

Lånar hellre ut kärringen än mina verktyg

28 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#3
Behöver jag lacka över då?

35 Inlägg
14 november 2011
#4
Ja, annars kommer det tillbaka! du kan ta och måla på lite färg med en pensel och sen om det blir lite "färgflikar" så kan du ta 1200 sandpapper och våtslipa sen polera upp det matta!.

Lånar hellre ut kärringen än mina verktyg

28 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#5
Ok, just det jag var rädd för att göra. Lätt att det blir fel, iaf av egen erfarenhet. Jag är väl inte särskilt bra på sådant. Vad kan det kosta att lämna in? Och vad brukar de isåfall göra?

35 Inlägg
14 november 2011
#6
okej, men det är så smått så jag tror inte nån ser om det är lite halv dant, jag vet faktiskt inte hur mycket det kostar, men oftast tar dem betalt per timma det tar, och det brukar inte vara så billigt! bor du i närheten av Jönköping så känner jag en som håller på med lite allt möjligt när det gäller att laga bilar, och detta skulle han lagat jätte billigt! mvh

Lånar hellre ut kärringen än mina verktyg

28 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#7
Ok, men tack då vet jag. Jag ska höra mig för runt omkring Umeå där jag bor och se om jag hittar nån som kan fixa det. Har även hört mig för till några lackeringsfirmor. Men som sagt, det är små skador, men jag har sett vad rost kan göra med en bil efter att det fått fäste. Better safe than sorry, som man brukar säga.

35 Inlägg
14 november 2011
#8
Jajjemen!, det löser sig nog! och helt rätt "better safe than sorry" smile

Lånar hellre ut kärringen än mina verktyg

28 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#9
Jag har kollat lite närmare på detta och ska nog göra på följande sätt med stenskotten: Skrapa med nål bort rosten, lägga på lite rostätare från Biltema i hålen och följa bruksanvisningen, dutta på originalfärg från lackstift med tandpetare och låta det torka, på med klarlack. Därefter polera. Vad föredrar ni, rubbing, cleaner eller polish?
Sedan, med dessa små hål borde väl detta fungera utan slipning, så länge jag håller mig inom hålen och jag inte låter lacken "välla" ut över kanten eller skapa en bubbla ovanför? (om detta händer, har jag tid på mig att torka bort lacken med nåt eller är fastnar den direkt?)

Jag har också hittat en intressant video, tyvärr på tyska: http://www.youtube.com/watch?v=TGD9wapfEyw . Då undrar jag: vad gör han ca 2:17 in i videon, och vad är det för grå "klump"? Och vad hittar jag den?

EDIT: Insåg nu att det självklart var våtslipningen. Hur lätt är det att misslyckas med en sådan på metalliclack? Der ser ju rätt säkert ut där. Varför min oro är att jag tidigare, för några år sedan på en mycket äldre bil misslyckades med att åtgärda rost på en större fläck med blästring, rostskydd, grundfärg och lack med allt vad det innebär, så det sista jag vill just nu är att detta ska gå fel då jag gör det på en mycket nyare bil som i övrigt är mycket fin. Jag har dock kvar den andra bilen och borde nog försöka på den som testexemplar först.

Ytterliggare en fråga: behöver jag ett varmgarage under hela tiden? Det kan nämligen bli svårt att hitta.

Många frågor, men hade gärna fått detta klargjort. Tack för hjälpen!
Senast redigerat av alexgrahn (15 november 2011)


Sök