Jag har kollat lite närmare på detta och ska nog göra på följande sätt med stenskotten: Skrapa med nål bort rosten, lägga på lite rostätare från Biltema i hålen och följa bruksanvisningen, dutta på originalfärg från lackstift med tandpetare och låta det torka, på med klarlack. Därefter polera. Vad föredrar ni, rubbing, cleaner eller polish?
Sedan, med dessa små hål borde väl detta fungera utan slipning, så länge jag håller mig inom hålen och jag inte låter lacken "välla" ut över kanten eller skapa en bubbla ovanför? (om detta händer, har jag tid på mig att torka bort lacken med nåt eller är fastnar den direkt?)
Jag har också hittat en intressant video, tyvärr på tyska:
http://www.youtube.com/watch?v=TGD9wapfEyw . Då undrar jag: vad gör han ca 2:17 in i videon, och vad är det för grå "klump"? Och vad hittar jag den?
EDIT: Insåg nu att det självklart var våtslipningen. Hur lätt är det att misslyckas med en sådan på metalliclack? Der ser ju rätt säkert ut där. Varför min oro är att jag tidigare, för några år sedan på en mycket äldre bil misslyckades med att åtgärda rost på en större fläck med blästring, rostskydd, grundfärg och lack med allt vad det innebär, så det sista jag vill just nu är att detta ska gå fel då jag gör det på en mycket nyare bil som i övrigt är mycket fin. Jag har dock kvar den andra bilen och borde nog försöka på den som testexemplar först.
Ytterliggare en fråga: behöver jag ett varmgarage under hela tiden? Det kan nämligen bli svårt att hitta.
Många frågor, men hade gärna fått detta klargjort. Tack för hjälpen!