Uppdatering ”Bättre sent än aldrig”: Förberedelser del 2 (bildsnål) + första motorstart (video)Börjar att inleda med en förklaring varför motorstarten blev lite senarelagd:
Senast jag var i garaget och skruva så var så gott som allt fastmonterad och redo för att startas.
Innan första start så kollades de att motorn drevs runt av startmotorn, samt att bränslepumpen gick, och det kom fram bränsle till bränslespridarna.
Efter de så skulle bara gnistan kollas..
som inte fanns...
__________________________________________________________________________
(Tidigare)Den nya tändfördelaren hade kommit som ett helt kitt tillsammans med tändspole och motstånd.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-30b845e5d31f58bea8fe173c7628f703.jpg]()
Samtliga originalkablar hade noga kontrollerats mot verkstadshandbokens kopplingsscheman. Även den gamla tändspolen hade kopplats in lite snabbt för att bara kontrollera hur kablarna tidigare hade satt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bf616f7b3f2ff241fa9afc50255e6716.jpg]()
Efter noggranna jämförelser mot det nya kopplingsschemat som följt med den nya tändfördelaren så kopplades allting på som angivet.
Samtliga tändkablar fick sin resistans uppmät så att ingen tändkabel skulle vara bristfälligt ihopsatt.
__________________________________________________________________________
Då det vid senare kontroll av gnista inte fanns någon så började samtliga kablar felsökas för klapp, skada, eller felkoppling.
Den gamla tändspolen kopplades på för att se om det va något fel på den nya.
Då det inte fungerade så felsöktes tändsystem med hjälp av en felsöknings guide som hittades i en verkstadsmanual från en Range Rover Classic
(Har bland annat samma tändssytem som Discovery 3.5 v8)
Länk till el-felsökningen(sida 20 - 22): http://www.landroverweb.com/Pdf-files/M … ctrics.pdf
Länk till samlingssida för Land/Range Rover manualer: http://www.landroverweb.com/landrover/p … r-manuals/
Efter att ha följt de steg som skulle göras och kontrollerat samtliga punkter som angavs med hjälp av en multimeter så kunde problemet ringas in hos tändfördelaren.
Efter att ha plockat bort den nya tändfördelaren så fick de bli en liten resa till närmaste företag med möjligheten att kontrollmäta ”pulserna”/brytarpulserna.
Väl fastsatt i kontrollbänken och ett oscilloskop påkopplat så kunde de ganska snabbt bekräftas att något inte var helt rätt... Med andra ord så gav inte tändfördelaren en enda puls.

Utan de pulser som skapas vid rotation hos tändfördelaren så laddar aldrig tändspolen upp någon ström från 12 till de X antal tusen volt och därav blir det inget gnista.
Då tändfördelaren är brytarlös så skulle felet kanske kunna ligga hos optiken
(där en ljusstråle bryts och fungerar som ”brytare”) eller kanske hos ”förstärkaren” som sitter i den lilla svarta bananformade låda som syns på bilden under.
Tillsvidare kommer därav den nya tändfördelaren att få ligga och vila lite på hyllan tills att tillverkaren förhoppningsvis kan svara på vad som behövs bytas ut för att fixa till de.
Och huruvida jag utan och vetat om de tagit sönder nått eller om det vart ett måndas ex redan från början spelar just nu inte så stor roll då bland annat garantin gått ut. Men som tur så finns iallafall samtliga komponenter som sitter i denna tändfördelare att köpa löst, för inte allt för stora pengar
(Ger inte upp, den ska på tillslut)__________________________________________________________________________
Men för att nu inte dra ut på första uppstart så blev valet att istället montera fast den gamla tändfördelaren. (bara för första uppstart)Fast först så får det fortsätta där det sist sluta
Och då vart de slangarna som saknades sen sist som fick åka på.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d3737906c58e89b78adb958611d2ea36.jpg]()
Vart efter remhjulet på generatorn byttes från det nya mot det gamla. Detta för att diametern på den nya remhjulet vart något större och på så sätt fått varvräknaren i bilen att visa ganska fel
(då den räknar pulser hos generatorn)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1c5f2021d9173f267339e2b8460ad964.jpg]()
Då den gamla generatorn vart på 40 ampere och den nya på 115 så var den gamla strömkabeln därifrån ganska för klen för att kunna transportera all den ström till batteri/kupé osv.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-29cb9acaeb4f507d3e8365cc08b81ca5.jpg]()
Där den gamla kabeln vart typ
14 mm2 så byttes det ut mot
50 mm2 istället
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fb7b3b21eb698a8e8ed94d021e9d7e8e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9e2e09ca8ab7f4964f0073f667afef6f.jpg]()
Till stora kablar behövs det stora kabelskor, samt kabelklämmor, här i form av en hammarvariant.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-98c5bdc9e672c768e057a8bd9b1f32f4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e6f6147cefe70251445368219bdc08ac.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5a2dc0c0d7309444e0be7f3b3b1eef59.jpg]()
Med kabelskon faststämplad så träddes det över en liten bit krympslang som fick krympas ihop med hjälp av en värmepistol.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8b304b89e05913e8bb4b904907eaea26.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5c1f3cb025c6de7518886bd935c7a828.jpg]()
Och sedan skruvas på plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b4fd57dfed16eeea74bbae0f4860bfb8.jpg]()
Andra änden fick samma behandling vart efter den skruvades fast på en liten kopplingsplint
(eller vad man kan kalla de) Plinten ser ut som en jordpunkt men runt gängan finns en tjock plast isolering som skyddar metallen från chassit. Till denna plint kopplas startmotorn, som på sin kopplingsplint även har kabeln till batteriet. På andra sidan av kopplingsplinten som syns på bilden under så går de flesta
(+) kablarna som sitter inne i kupén.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-43dc9fdb78c19acb5ef88eac0453899d.jpg]()
Med generator kabeln klar så gjordes
(+) kabeln till batterier.
(även denna 50 mm2) – (orginal 32 mm2.. typ)
Kabeln går raka vägen från batteriet till startmotorn.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cbd5682744b764f9fa077508b374cd4b.jpg]()
Efter att stora delar av elsystem vart modifierat och inkopplat så börjades det med att pysslas ihop ett provisoriskt avgassystem.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3d12903ef07622953bbc347dd5315c69.jpg]()
Som fick se ut något såhär med två universalkatalysatorer inkopplade.
(katalysatorerna kanske sitter lite långt bak, men de duger bra för att bara testa) ![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-016dd6b69d79ed806b32ada3d049af11.jpg]()
Innan det glömdes bort fick även den gamla motorvärmaren skruvas på plats, här under lite smått blästrad med ett nytt fäste samt o-ring.
Till nått nyttDå hela motorn och kylsystemet varit helt tomt och rengjort på vatten (även vattentillförsen till värmefläkten) så passade det ganska bra att prova på något nytt till kylsystemet.
Och till de togs de hem lite vattenfri kylarvätska.
Som jag förstått
(propaganda matad) så ska denna lösning bland annat ha följande fördelar:
- Högre kokpunkt 180 grader Celciuc
= ingen risk för att det blidas ånga kring förbränningsrummet i kylarsystemet- Fryspunkt: minus (-) 40 grader Celcius
= funkar bra i våra klimat - 0% vatten
= 0% rostbildning- Trycklöst kylarsystem
= mindre risk för läckage p.g.a. av övertryck, samt att man inte bränner handen när korken öppnas på en överhettad motor- Behöver aldrig bytas ut...
(går att diskutera)
Fast man vet väll först efter man provat huruvida detta stämmer + att de klart finns nackdelar också, så som:
- Lösningen leder värme pytte lite sämre än vatten.
- Får man en läcka en varm sommardag och måste fylla på så bör/får man inte fylla på vatten.
- ...dyr
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1454a7c1c547c3ee991cb0e6a6efdd98.jpg]()
Men ibland så måste man prova lite nya lösningar så varför inte... nu fick de bli vattenlöst.
Kan tillägga att om man vill byta sin vattenbaserade kylarvätska mot ett vattenlöst som detta så behövs först en tillhörande produkt användas för att spola ut allt det gamla vattnet.
En annan viktig vätska som fick fyllas på var styrservooljan, inte för att det skulle styras någonstans, men för att styrservopumpen inte skulle köras torr.
Efter att vid detta tillfälle genomgått de test samt den felsökning som nämnts tidigare (längre upp), så gjordes nu bytet tillbaka till den gamla tändfördelare + tändspole. ![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8a16eb14b8827e8136a433ecf1e7b70a.jpg]()
Innan den gamla tändfördelaren kunde sänkas ner så monterades oljepumpdrivningen som tidigare tagits till primer staven
(för att driva oljepumpen med skruvdragare – sida 7 i tråden)
Även samma procedur för att hitta TDS
(Top Dead Center) gjordes om, samt att tändfördelaren ställdes in så att tändningen stod på 3 graders Advance igen.
(se sida 7 i tråden för bättre förklaring)Till den gamla tändfördelaren så fick tyvärr de gamla tändkablarna användas då de nya hade en annan
”kontakt” och inte passade med de gamla fördelarlocket.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1dffd6ebecf0c844a767a6758e549eb0.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-45c2de7b068508f9dc08a608c9e3b4ce.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2aaec704403ebad6a625e792a7804b02.jpg]()
Med Rover V8:ans tändföljd på:
1-8-4-3-6-5-7-2Och tändfördelarens rotationsrikting:
Medurs Så kopplades samtliga tändkablar in på följande sätt:
Mer kring inkoppling av tändspole och resterande tänd-el kommer när den andra tändfördelaren fungerar och ska kopplas inVäl på plats så passade det bra att börja rulla ut bilen mot utgången då det närmade sig för motorstart

![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8ec97489be36745a79e36109a09dde57.jpg]()
Vid utgången så kopplades några mätare in för att kunna hålla lite koll på vad som händer i motorn
(”Lambdasond” kanske blir mer rätt om de står ”Bredbandslamda”)Då det funnits såpass mycket tid över till att fundera över luftfiltret så togs de hem ett par silikonslangar för att få bort det gamla insugsröret och tejpbiten.
(får va såhär tillsvidare)
Ja... sen vare dags
Första uppstart Genomförande:”Första uppstart” går till största del ut på att ”köra in” den nya kamaxeln. Dvs alla kamnockar ska typ göra sina första riktiga skrap mot de nya lyftarna, och de är här som de
”första 20 minuterna” kommer in.
Dessa 20 minuter kommer tillsammans med den nya kamaxeln och är en av instruktionerna som tillverkaren säger skall genomföras.
För att detta ska fungera så ska motorn startas, vart efter den lugnt varvas upp till 2000 varv/min
(inte så exakt, bara ett riktvärde), och därefter köras på i cirka 20 minuter.
Varvtalet behövs då kamaxeln på äldre v8:or till största del är stänksmord. Dvs. då denna v8:a som många andra är av typen OHV
(Over Head Valve), så befinner sig kamaxeln i mitten av motorblocket, där kam-nockarna smörjs av olja som rinner ner förbi lyftarna, samt den olja som vevaxeln stänker upp från oljetråget.
Ett för högt varvtal skulle kunna resultera i för hög stress på de nya slitytorna mellan kam-nock och lyftare så slitaget drastiskt skulle öka.
Olja: Som tidigare sagt så har de hällts i en ganska
tjock, billig mineralolja. I det här fallet,
10w-30Detta gjordes efter rekommendationer från motorverkstan
(samt en del andra källor)Och om ja förstått detta rätt så handlar de bland annat om att mineralolja jämfört med syntetolja har en lite fetare oljefilm som lämpar sig bra då alla nya delar ska göra sina första skrap mot varandra.
(Rätta mig om jag har fel)Samt att den är billigare och på så sätt inte svider lika mycket när man precis efter första start tappar ur den igen..
Övrigt:Om motorn slocknar eller man snabbt ser att t.ex. tändningen är helt off och behöver ändras så är det ingen större fara att avbryta en stund. Bättre att stanna och åtgärda problemet än att stenhård hålla på tiden och köra sönder nått
Aja, nu ska de startas
Filmen visar en
liten sammanfattning av hur de såg ut under de första 20 - 25 minuterna den var igång.
Den kraftiga rökutvecklingen i början av klippet är från glasfiberväven på grenrören som härdar. Högre bildkvalité finns i mina "videoklipp" eller direkt på youtube
(P.S. Då jag varken har gjort detta förut eller har öron för hur en v8 ska låta så fick jag lite starthjälp av två äldre herrar, tackar jag riktigt mycket för!)[video]http://www.garaget.org/video/136587[/video]
Yeheej... 
och med de klart så va det bara byta olja och filter.
Den som kollat noga kanske la märke till att oljetrycket inte går så mycket högre än till strax över två bar när motorn senare blir varm, och detta då det normalt sätt inte gör de heller.
Rover v8:an så som många andra äldre v8:or jobbar
mer efter olje kvantitet än
olje tryck.
Enligt verkstadshandboken skall oljetrycket för en
varm motor ligga mellan 2 till 2,75 bar vid 2400 rpm.
Efter första uppstart:Vissa väljer att köra en liten bit på landsväg innan de gör ett första oljebyte.
Men då kolvar, lager, knockar osv. nu slipat upp en hel del av samtliga metallytor i motorn så är det ofta starkt rekommenderat att redan nu göra ett olje - och filter byte så man får ut de största delarna av allt spån, sot, lager och kamfetter som flyter runt där inne.
Är bättre att göra ett oljebyte för mycke än ett för lite...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-89e20b2db6f9433cf53c52f9e80d9237.jpg]()
Den olja som åkte i denna gång vart en
Delsyntet 15w50Nu brukar man köra några lunga 100 mil i varierande fart
(har jag hört) med lugna gaspådrag, vart efter man kan säga att det mesta satt sig
(till en början dvs, varvstoppet dagen efter är inte att rekommendera)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c9664068c586b11b811333589f1858ac.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1a2356561036e0ca0ec41ca8467f0921.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c899578448001149be92476895bcc8e9.jpg]()
Efter första oljebytet kan de passa bra att starta upp den en snabbis bara för att se så oljetryck och liknande ser bra ut.
Men nu får de va för den här gången... Fortsättning följer, fast då med fler och bättre bilder än denna 