3933
Sök

Byta fläktrem (golf III)

11 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
Hej!
Jag hade tänkt att byta fläktremmen på min golf III gti idag men så blev inte fallet. Anledningen var att jag inte kunde lista ut hur man fick bort den gamla och på den nya. För att den gamla ska av måste man även ta bort servoremmen som sitter utanför. Någon som gett sig på en liknande bil och vet hur det ska till?

"Efter regnet kommer solsken.."

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
30 augusti 2006
Kommer inte ihåg riktigt såhär på rak arm, men kolla ftp://vr6:vr6@vr6.myftp.org/ eller Haynes golf vento rep. handbok. Lycka till!

11 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
Har försökt leta i haynes rep. bok men hittar inget vettigt tycker jag.

"Efter regnet kommer solsken.."

kung
52 Inlägg
4 september 2006
man måste nog ta bort servoremmen, om det är multiribb rem (måste det vara). "spännrullen"(alltså generatorn)  är fjäderbelastad med en ap-stark fjäder så du får lossa lite på fästena till generatorn (vet du inte vilka skruvar så lossa lite på alla du hittar men glöm inte spänna dem igen) biltema har nåt som heter generatorkrok, andvänd den till att vika generatorn fram mot fronten så lossar remmen.  slå inte knogarna i bitar bara.

5 Inlägg
9 december 2006
Vet inte hur det ser ut på en GTI, men på VR6:an sitter den ena fläkten direkt på fläktmotorn, och den andra snurrar med hjälp av en liten rem som går från den ena fläkten till den andra. Remmen sitter lite illa till, men jag fick på min utan at montera bort några delar.

23 Inlägg
9 december 2006
men de finns ju fna inte nån fläktrem på en golf III de är ju el fläkt på dom! de du menar är ju generator remmen

Sök