3412
Sök

Volvo 740 kardanaxelhaveri?

72 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
Var på väg hem från jobb idag och var med om en hemsk sak med min Volvo 740.
Jag körde i ca 100 km/h och plötsligt bara small det till något fruktansvärt under bilen.
Ljudet bara fortsatte, och insåg ju ganska fort att jag måste in till sidan. På med varningsblinkers ut med varningstriangel.
Blev bogserad därifrån, ljudet fortsatte under bogseringen. Det knackar extremt högt och växelspaken hoppade jättemycket.
Bilen står nu utanför verkstan.
Vad tror ni det kan vara för något?

2 763 Inlägg
5 december 2011
Volvocalle skrev:
Var på väg hem från jobb idag och var med om en hemsk sak med min Volvo 740.
Jag körde i ca 100 km/h och plötsligt bara small det till något fruktansvärt under bilen.
Ljudet bara fortsatte, och insåg ju ganska fort att jag måste in till sidan. På med varningsblinkers ut med varningstriangel.
Blev bogserad därifrån, ljudet fortsatte under bogseringen. Det knackar extremt högt och växelspaken hoppade jättemycket.
Bilen står nu utanför verkstan.
Vad tror ni det kan vara för något?

Gissar på att ditt stödlager är riktigt slut, då slår kardanen mot golvet när bilen är i rullning!

Volvo - For Life

72 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
Ja jag har googlat lite på det, har också varit lite i dom tankarna. Det lät riktigt hemskt!
Är det svårt att fixa?
Senast redigerat av Volvocalle (5 december 2011)

2 763 Inlägg
5 december 2011
Volvocalle skrev:
Ja jag har googlat lite på det, har också varit lite i dom tankarna. Det lät riktigt hemskt!
Är det svårt att fixa?

Vet faktiskt inte om det är svårt att fixa, har aldrig bytt det på nån bil!

Volvo - For Life

42 Inlägg
5 december 2011

Övergångsställe: praktisk anordning som gör att man köra över fotgängarna i klunga i stället för en och en :)

Smålänning
7 887 Inlägg
5 december 2011
Svårt och svårt, beror lite på hur händig du är och vilka verktyg du har...

Absolut enklast är att köpa en komplett kardan (Alltså komplett, inkl. främre biten) och bara smälla dit, går på cirkus 10 minuter om du har lift.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

72 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Svårt och svårt, beror lite på hur händig du är och vilka verktyg du har...

Absolut enklast är att köpa en komplett kardan (Alltså komplett, inkl. främre biten) och bara smälla dit, går på cirkus 10 minuter om du har lift.

Ja, okej hur mycket går en komplett kardan på typ? Kan något annat ha kommit till skada när den small?

Smålänning
7 887 Inlägg
5 december 2011
Ja, kan en kardan gå på kanske en tusenlapp max... Kanske 1500.

Tror inte nått annat pajat, men känn för säkerhets skull på knutkorsen och kolla på hardyskivan smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Pim_Pim
5 december 2011
Är säkert harydskivan som "exploderat", hände mig en gång ihög hastighet.. Small till så in åt helv#te och växelspaken slog och hade sig.

Om du nu har hardyskiva vill säga smile
Senast redigerat av Pim_Pim (5 december 2011)

72 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
Är säkert harydskivan som "exploderat", hände mig en gång ihög hastighet.. Small till så in åt helv#te och växelspaken slog och hade sig.

Så kunniga ni är! smile Kan själv inte så mycket. Var sitter den här hardyskivan då?

Pim_Pim
5 december 2011
Volvocalle skrev:
Pim_Pim skrev:

Så kunniga ni är! smile Kan själv inte så mycket. Var sitter den här hardyskivan då?

Den sitter mellan växellådan och kardan, har du krypit under bilen och kollat ?
För det ser man direkt om den är trasig, det brukar hänga trådar om den. smile

72 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
Volvocalle skrev:
Pim_Pim skrev:

Den sitter mellan växellådan och kardan, har du krypit under bilen och kollat ?
För det ser man direkt om den är trasig, det brukar hänga trådar om den. smile

Låter som det mycket väl kan va den ja. Jag kollade under bilen precis när det hade hänt, men såg inget som såg onormalt ut direkt då, men var ju lite i chock så kan ha missat :p
Nu står bilen utanför verkstan iaf. Får hörs vad dom säger imorgon.
Tusen tack för eran hjälp!

Sök