3309
Sök

Öka laddtryck saab 95aero

25 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
hej skulle vilja öka mitt ladtryck på min saab 95 aero någon som har något bra förslag på hur.
plus någon som vet någon som har ett twin pips till saab 95 aero 04 eller var jag hittar det billigast

DEVIL
1 171 Inlägg
25 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
okej kan du förklara lite mer hur det funkar med en pysventill smile

1 019 Inlägg
11 december 2011
Legosoldaten skrev:
sätt på en pysventil? big_smile

Försöker du pysa upp laddtrycket så kommer mjukvaran svara med justera effekten med gasspjället. Funkar alltså inte.

el_brodino>>Det du vill ha är högre effekt antar jag? Ny programvara "aka chip" är svaret.

DEVIL
1 171 Inlägg
11 december 2011
el_brodino skrev:

Pysventil och dumpventil är ju samma sak, det ökar laddet med hjälp av ett t-kors och ett litet munstycke på ena änden, men när du pystrimmar så måste du även justera övertrycksventilen (N75-ventilen),
annars så slår den ifrån ganska omedelbart.

bmw m power

1 019 Inlägg
11 december 2011
Legosoldaten skrev:
el_brodino skrev:

Pysventil och dumpventil är ju samma sak, det ökar laddet med hjälp av ett t-kors och ett litet munstycke på ena änden, men när du pystrimmar så måste du även justera övertrycksventilen (N75-ventilen),

Nej nej nej, pysventil och dumpventil är inte samma sak.

DEVIL
1 171 Inlägg
11 december 2011
Garfield skrev:
Legosoldaten skrev:
el_brodino skrev:

"I princip, fast med dumpventil får du dumpet" istället, vilket kan öka effekten också?

bmw m power

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 december 2011
Legosoldaten skrev:
el_brodino skrev:

Vet du inte vad du snackar om så ska du fan va tyst.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

25 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
okej då släpper vi detta med pysventill som å verkar va en dålig sak. jag har kollat på chip men för 6000 och bara få 25 hästar så är det inte värt det. då kan jag nöja mig med minna 250 om ni inte vet något annat bra

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 december 2011
el_brodino skrev:

Du lär byta programvara, kolla med nordicuhr, jag har haft det i både 900:an och 9-3:an, mycket nöjd.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

25 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
okej ska kolla upp tack för tipset

695 Inlägg
11 december 2011
Legosoldaten skrev:
Garfield skrev:
Legosoldaten skrev:

"I princip, fast med dumpventil får du dumpet" istället, vilket kan öka effekten också?

Hahaha, va röker du förnåt??...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

DEVIL
1 171 Inlägg
11 december 2011
nesum skrev:
Legosoldaten skrev:
Garfield skrev:

Hahaha, va röker du förnåt??...

förtillfället inget sad

bmw m power

7 274 Inlägg
11 december 2011
Just aeromodellen är ju ganska så stressad redan från fabrik så därav kan man inte öka på effekten så himla drastiskt bara genom att ändra lite i mjukvaran tyvärr.

Sen kan vi reda ut det här lite snabbt.
En pysventil sänker du trycket till wastegaten vilket medför att den öppnar senare och ger högre ladd.
En dumpventil, aka avlastningsventil, är en ventil som öppnar sig när man stänger gasspjället för att sakta ner/växla. Denna skickar vidare all luft antingen ut i det fria eller tillbaka före turbon så att luften inte krockar mot det stängda spjället och trycks tillbaka mot turbon.
Senast redigerat av Brains (11 december 2011)

DEVIL
1 171 Inlägg
11 december 2011
Brains skrev:
Just aeromodellen är ju ganska så stressad redan från fabrik så därav kan man inte öka på effekten så himla drastiskt bara genom att ändra lite i mjukvaran tyvärr.

Sen kan vi reda ut det här lite snabbt.
En pysventil sänker du trycket till wastegaten vilket medför att den öppnar senare och ger högre ladd.
En dumpventil, aka avlastningsventil, är en ventil som öppnar sig när man stänger gasspjället för att sakta ner/växla. Denna skickar vidare all luft antingen ut i det fria eller tillbaka före turbon så att luften inte krockar mot det stängda spjället och trycks tillbaka mot turbon.

Duktig!

bmw m power

Sök