3286
Sök

När växlar ni?

65 Inlägg
21 april 2007
#101
När man vill leka så går man inte under 6000 rpm tongue

annars 1an till 3an, sen 5an o kör änna snålt..


17 Inlägg
21 april 2007
#102
va fan beror hellt på vad det är för bil man lär sig att köra snålt om man int är helt funtad


Fri fart för ett fritt folk!
14 086 Inlägg
21 april 2007
#103
växlar allt från 1500 och uppåt
det beror jhu lite på vad man syslar med

och ärligt sitter jag inte och tittar på varvmätaren oavsätt om jag drar på ordenkligt eller ej
utan kör helt på känsla

just nu när man har van att köra utan 3:ans växel så blir det rätt ofta att jag drar ur 2:an väldigt ofta då bilen inte börjar dra riktigt bra förens 4000-4500 på 4:an och då är jag uppe i 160-170 det är aningen drygt vid omkörningar då bilen bara gör 90 just innan varvstoppet på 2:an smile

Kör fort så hinner inget hända...

DFFL
9 020 Inlägg
21 april 2007
#104
broken_wings87 skrev:
Alltså guys!!! Det är ni som förstör alla bilar jag kollar på! tongue De är alla sönderkörda för att ni växlar som idioter. Många som är uppe i 6-8000 varv, sjuuuuukt onödigt. mad

Normalt växlar jag vid 2500-3000, men aldrig mer än 4500. Behövs inte! smile Ni som påstår att ni har bilar som "behöver varvas" vad kör ni för några? hmm

De som växlar vid så högt varv gör ju det för att få ut all kraften.
(Killarna i 240:s med 24hk gör det bara för at det är "najs")

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

V8 Twin Turbo
123 Inlägg
21 april 2007
#105
när växelindikatorn blinkar? tongue

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
21 april 2007
#106
typ 4-5000rpm..turbon på en 200:a laddar  ju inte förrän vid 3500-4000rpm..det är ju då kraften finns..


184 Inlägg
21 april 2007
#107
FireTraXX skrev:
broken_wings87 skrev:
Alltså guys!!! Det är ni som förstör alla bilar jag kollar på! tongue De är alla sönderkörda för att ni växlar som idioter. Många som är uppe i 6-8000 varv, sjuuuuukt onödigt. mad

Normalt växlar jag vid 2500-3000, men aldrig mer än 4500. Behövs inte! smile Ni som påstår att ni har bilar som "behöver varvas" vad kör ni för några? hmm

De som växlar vid så högt varv gör ju det för att få ut all kraften.
(Killarna i 240:s med 24hk gör det bara för at det är "najs")

Maxvrid vid låga varv så behöver man inte dra ur. Kör diesel;)

MvH: Johan

1 171 Inlägg
21 april 2007
#108
Ozoholic skrev:
...man lär sig att köra snålt om man int är helt funtad

De flesta tror ju att man kör snålt genom att gasa så lite som möjligt. Det verkar ju logiskt, men så är det absolut inte. Motorn jobbar betydligt mer effektivt med större gaspådrag under ett visst varvtal som brukar ligga runt vridmomentsmax.


648 Inlägg
21 april 2007
#109
allt mellan 3000 och 8700rpm ungefär....ligger ju på 4500 i 120 på sista växeln


227 Inlägg
21 april 2007
#110
oftast inte högre än ca 4500 för då börjar laddet dala så då tycker jag att de är bara i med nästa växel, men när man sitter o kör normalt blir de ju inte mer än 2500-3000

VVS:are Våga Vägra Saab ;)

1 231 Inlägg
21 april 2007
#111
Kollar inte direkt på varvtalsmätaren när jag gasar på tongue Växlar när det känns rätt helt enkelt.

Mitt projekt: Evo III

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
21 april 2007
#112
de är väll mellan 3000-4000rpm fast då övnings kör jag bara å morsan blir galen när man växlar snabbt å varavar mer än 3500rpm hehe

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

1 171 Inlägg
21 april 2007
#113
TurboTimpa skrev:
Mest ekonokiskt är att växla mellan 2500-3000, men de e ju inge roligt!

Man växlar ju när det behövs roll

Nej inte riktigt, tex om du inte kan accelerera så snabbt som det blir om du gasar nästan fullt och varvar till 2500-3000varv (tex om det ligger en bil framför) så är det inte mest ekonomiskt att växla där. Då behöver du växla upp tidigare. Man väljer alltså acceleration mha växeln/varvtalet och försöker att gasa kraftigt under all acceleration.


Smålänning
7 883 Inlägg
21 april 2007
#114
Founder skrev:
...en annan grundregel är att tar det emot så pressar man INTE i växeln...

Hur ska jag då få i 1an, 2an, 3an, 4an eller 5an då? 3-4 brukar gå bra, men ettan brukar vara svår att få i ibland så då får man pressa lite... oftast mellan ettan och tvåan man måste ta i. hmm

När jag ska ta ut max så växlar jag när motorn slutar dra, precis innan varvstopp på 1, 2 och 3, sen 4000 på 4 och femman.

Annars så blir det vid allt från tomgång till 3000 varv. 3:an tomgång brukar vara lagom utanför skolor t.ex. gör väll ca 20 km/h då...

På femman så ökar den med 20 km/h varje 500 rpm.2500 i 90, 3000 i 110, 3500 i 130 osv.
500 i 20 km/h också... råkade prova av misstag tongue men drog gjorde den... cool

Men brukar inte kolla på varvräknaren. Man lär sig hur motorn låter vid olika varvtal efter ett tag. Det gäller att känna maskinen wink

Aldrig över 3000 innan motorn kommit upp i temp.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

C20LET
1 041 Inlägg
21 april 2007
#115
i vanliga fall vid 3000/RPM, men vid snabbare ax så blir det mellan 4500-5500/RPM

Vi tycker olika vet jag, that's it

1 171 Inlägg
22 april 2007
#116
Jo, det är maximalt ekonomiskt att i stort sett trycka plattan i mattan och växla vid de varvtalen. Problemet är att det inte är praktiskt genomförbart. Ofta har du en bil framför som ligger och bromsar osv. Då får man nöja sig med att trycka ordentligt på gasen och istället växla tidigare.


543 Inlägg
22 april 2007
#117
runt 7200/rpm.. mest ekonomiskt rolltongue

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1


Sök