3394
Sök

När växlar ni?

196 Inlägg
16 maj 2005
Trådstartare
#1
Hej
Jag bara undrar när växlar ni vid hur många 1000 varv. Jag tar körkort nu och då vill de att man ska växla vid 3000 då kår ju bilen slött som fan så när jag övningskör hemma växlar jag vid 4000-4500 det är inte skadligt va

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

46 Inlägg
16 maj 2005
#2
hehe, beror väl på bil och vilket humör man är på. Känner man hornen i pannan så är det bara att varva ur på varje växel... kan ju bli lite piss, hinner bara upp i tvåan så är jag uppe i olagliga hastigheter *ler*

draminbil.nu
1 382 Inlägg
16 maj 2005
#3
det är ju "eco driving" man kör på körskolan.. växla vid 3000, hoppa över växlar, bara motorbromsa.. det är klart att det säkert är jätte bensinsnålt men inte sjutton är det något roligt!


49 Inlägg
16 maj 2005
#4
3000 varv..om jag inte har någon hetputte bredvid mig vid rödljusen wink

671 Inlägg
16 maj 2005
#5
Någonstans mellan 2500 och 7500 beroende på situationen.

224 Inlägg
16 maj 2005
#6
Vid 3200RPM oftast, ibland mindre - ibland mer.

Ford Focus ST-Line 2018

12 086 Inlägg
16 maj 2005
#8
asså.. kör man normalt med en 2 litersnurra så växlar man ju mellan 2-3.. men visst kan man flytta upp 1000 varv men då accar man ju på ganska bra för vanlig körning. Men beror ju på motorn oxå..

Min 3 liters automat växlar under 2000 vid vanlig körning..
ligger jag på varvstoppet 6300 på 2an så har jag 125 knyck
Senast redigerat av Fkoff (16 maj 2005)

Kadett Freak
129 Inlägg
16 maj 2005
#9
ska man bara köra lungt på vanlig landsväg/motorväg osv växlar man ju ju rätt tidigt..är det rejs lr snabb acceleration som gäller så växlar man ju så sent som det är möjligt..

Kadett GSi 16v

29 Inlägg
16 maj 2005
#10
Beror ju som sagt på humör och tillfällen, sen kanske det spelar roll cad du har för bil också.
Inte så stor idé att varva skiten ur en stackars diesel wink

"Gottfrid" Volvo 240 GLT -89 (Långtidsprojekt som äntligen kommit halvvägs)
"Stortysken" BMW 540iM/6 nr 484/797
"Lilltysken" VW 1300 -68
"Bruno" Volvo 66 Kombi (Remjohan) -77

Team Kränghäng
657 Inlägg
16 maj 2005
#11
va högt ni växlar grabbar.. v8 är grymt snåla med varven.. körde 230km/h för ett tag sen.. då varvade min strax under 4000 varv

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se

12 086 Inlägg
16 maj 2005
#12
Martin83 skrev:
ska man bara köra lungt på vanlig landsväg/motorväg osv växlar man ju ju rätt tidigt..är det rejs lr snabb acceleration som gäller så växlar man ju så sent som det är möjligt..

Det är väl visserligen inte helt sant.. man ska växla så att man kör i det registret där det finns mest effekt. Och på de flästa bilar avtar effekten vid 5-6 tusen varv

Evolution
1 627 Inlägg
16 maj 2005
#13
mellan 3-4,5 tusen varv ungefär

Fäll ner pungen och landa

343 Inlägg
16 maj 2005
#14
Daniel skrev:
Någonstans mellan 2500 och 7500 beroende på situationen.

Underbart! smile

Rallyförare
1 075 Inlägg
16 maj 2005
#15
3000-4500 varv ska du växla vid om du vill vara säker på att sota ur motorn.
Saabar är väldigt känsliga för kärringkörning och även ford sierra vad jag vet (kan börja rycka och så om man aldrig gasar...)
Likaså med bromsarna, smörj upp bromsoken genom att då och då bromsa hårt... Aktiv körstil leder till bra mycket mindre driftkostnader på bilen.


Kadett Freak
129 Inlägg
16 maj 2005
#16
Fkoff skrev:
Martin83 skrev:
ska man bara köra lungt på vanlig landsväg/motorväg osv växlar man ju ju rätt tidigt..är det rejs lr snabb acceleration som gäller så växlar man ju så sent som det är möjligt..

Det är väl visserligen inte helt sant.. man ska växla så att man kör i det registret där det finns mest effekt. Och på de flästa bilar avtar effekten vid 5-6 tusen varv

jo det är sant..men nu snackar jag min egna bil smile

Kadett GSi 16v

Raketforskare
28 Inlägg
17 maj 2005
#17
Fkoff skrev:
Martin83 skrev:
ska man bara köra lungt på vanlig landsväg/motorväg osv växlar man ju ju rätt tidigt..är det rejs lr snabb acceleration som gäller så växlar man ju så sent som det är möjligt..

Det är väl visserligen inte helt sant.. man ska växla så att man kör i det registret där det finns mest effekt. Och på de flästa bilar avtar effekten vid 5-6 tusen varv

Förhoppningsvis är varvtal och utväxling avstämda så att man "landar" på bra varvtal för nästa spett, eller hur? För att jobba kring effektpuckeln (måste titta på motorns effektkurva) brukar det innebära växling kring varvstopp!

Om inte annat så låter det alltid trevligt, och mackägarna blir glada. Mer varv åt folket! smile

(jag förutsätter förstås varm olja etc för sånt här men det är väl självklart)


50 Inlägg
18 december 2005
#18
När varstoppet går i, såklart!


Mr
267 Inlägg
18 december 2005
#19
sällan över 2500 när jag vardagskör.. kör jag snålt så växlar jag innan 2k varv..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

4 571 Inlägg
18 december 2005
#20
vardags körning runt 3500 varv om jag är lite tung i högerfoten blir det runt 7000-7500



Sök