3587
Sök

StåhlgrenDesign's Evo 8, Widebody TimeAttack

Efter att hela mitt liv strävat efter att köpa mig en Mitsubishi Lancer Evolution så blev jag äntligen ägare till en svart Evo 8:a den 10/12 2011. Och sedan dess har bilen gått igenom diverse modifikationer. Det har varit en resa... Visa mer

Virtuell Designer
383 519 Visningar
Uppdaterades senast 3 maj 2016
Fixare
284 Inlägg
8 juli 2013
#681
ÄNTLIGEN!!!! Jag hade rätt, PLASTIDIP!!! Haha... Blev ju läckert som fan!
Men jag tyckte om dina fälgar mer i original färg...!
Fina bilder!!!!
Grattis till bucklan oxå!

Vill ha en lite längre recension av däcken...!
Senast redigerat av Softishman (8 juli 2013)

---<Softishman>----

27 Inlägg
8 juli 2013
#682
Var inte speciellt impad av fälgarna i originalfärgen, men i vitt blev det hur bra som helst smile

Skönt stuk med Evo 6 TME -> Evo 8. Ovanligt, men nice!

Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ300 '03

Virtuell Designer
545 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#683
Supra_robin skrev:
otroligt snyggt big_smile  kul att helgen var lyckad big_smile

Tack! big_smile Ja det var verkligen en helg värd att minnas! big_smile

Malish skrev:
ja, snyggt är det, men jag kan inte sluta störa mig på att fälgarna ser för små ut för bilen nu hmm
skulle behövas större för att passa in tycker jag...
kan inte svara på varför, men det känns oproportionerligt på nåt sätt...

Haha nja, större än 18" ser bara konstigt ut, det satt 19":are på den när jag köpte den, och det är på tok för stort tongue 18" är det absolut mest optimala att köra med på evo's om man vill ha utseende och maximal körbarhet enligt mig! smile

dani87 skrev:
Blev kanon med alla ändringar du gjort! Den e ju bara för grym!

Tack så mycket! Fruktansvärt kul att höra!! smile

Way skrev:
ja antar att det är för att de är så mörka, hade t.ex inte sett lika "magert" ut på min bil smile

Nej, eftersom att bilen är svart så smälte de verkligen in, som du säger hade det upplevts helt annorlunda på din gula! smile

Lampan skrev:
Blev ju kalas!
Kul med egna ideer som bli så bra! smile

Tack!! smile Ja jag är riktigt nöjd för tillfället! smile


Softishman skrev:
ÄNTLIGEN!!!! Jag hade rätt, PLASTIDIP!!! Haha... Blev ju läckert som fan!
Men jag tyckte om dina fälgar mer i original färg...!
Fina bilder!!!!
Grattis till bucklan oxå!

Vill ha en lite längre recension av däcken...!

Hahaha!! big_smile Grattis Fredrik! wink
Tack så mycket!! smile
Ja, vad ska jag skriva som längre recension då tro tongue
Det var ju bara två försök/gång på konbanan, och jag använde alltid första varvet till att värma däcken så mycket som möjligt, och de kom upp i temp rätt fort när man våldade lite. Sen vet jag inte hur snabbt de blir överhettade, för de hann de aldrig bli.
Vägljudet är högt på dem, speciellt vid 100+
De är inte på något sätt optimala vid spöregn, det upplevs, väldigt halt.. De funkar absolut inte på snö/is (testade i påskas..)
Slitaget är väldigt minimalt faktiskt för denna typen av däck!

Så jag måste väll säga att de än så länge levt upp mina förväntningar! smile

rasssta skrev:
Var inte speciellt impad av fälgarna i originalfärgen, men i vitt blev det hur bra som helst smile

Skönt stuk med Evo 6 TME -> Evo 8. Ovanligt, men nice!

Ja det blev betydligt mer "race" nu och de markerar hörnen på bilen mycket bättre och den upplevs som sagt bredare nu än innan också! smile Sen att de blir skitiga fort får man väll leva med.. wink
Ja jag har inte sett någon som gjort något liknande direkt! Så det var kul att hitta på lite nytt! smile


27 Inlägg
9 juli 2013
#684
Tips från coachen är att bara dra på ett extra tunt lager på fälgarna när de blivit skitiga, funkar kanon. Om du vill köra med dem vita säsongen ut dvs smile

Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ300 '03

Virtuell Designer
545 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#685
rasssta skrev:
Tips från coachen är att bara dra på ett extra tunt lager på fälgarna när de blivit skitiga, funkar kanon. Om du vill köra med dem vita säsongen ut dvs smile

Tack för tipset! smile
Men vet inte om man orkar maskera och hålla på, plus köpa mer färg. Bättre att lägga den energin/pengarna på att få dem riktigt lackade i vinter! smile


We All Have A Story To Tell
269 Inlägg
10 juli 2013
#686
Blev ju riktigt go ! Du har lyckats,igen wink

Ha'de

*Never Say Never
*Believe
*Dream
*Inspire

Virtuell Designer
545 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#687
Railow skrev:
Blev ju riktigt go ! Du har lyckats,igen wink

Ha'de

Tack så mycket! Kul att höra! smile

---------------------

Då ska vi se, inte en lika rolig uppdatering denna gång.
Alla lampor till AYC:n har börjat lysa nu, och det betyder att det är dags att börja spara pengar och leta efter riktiga diffar, alternativt RS prylar!
Detta var ju bara en tidsfråga egentligen.
Att köpa en helt ny pump hos mitsu sverige kommer inte ens på frågan då det går på strax över 40 lök. Bättre att göra det ordentligt med en gång!

De som har erfarenhet av andra eftermarknads-diffar får gärna komma med tips på vad man skall satsa på för prylar!

Cuscos diffar skall ju vara bra prylar har man hört.. smile

//Anton
Senast redigerat av StahlgrenDesign (30 juli 2013)


27 Inlägg
30 juli 2013
#688
Om jag var du så skulle jag köpa en beggad pump från MLR (lancerregister.com) istället (om du är säker på att det är pumpen som är paj). Går på ~3-4k. Ofta är de refurbade också.

Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ300 '03

27 Inlägg
30 juli 2013
#689
Reservdelar till AYC är sviiiiinbilliga medan RS är svindyra och svåra att få tag på. Ser ingen som helst anledning till att man ska köra RS-bakdiff såvida man inte älskar att launcha... wink

Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ300 '03

Virtuell Designer
545 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#690
rasssta skrev:
Reservdelar till AYC är sviiiiinbilliga medan RS är svindyra och svåra att få tag på. Ser ingen som helst anledning till att man ska köra RS-bakdiff såvida man inte älskar att launcha... wink

Hehe ja det finns en hel del olika alternativ. Går att skicka iväg pumpen till England också och få den lagad för drygt 2500 har jag för mig. Men då är det ju någon veckas väntetid också.
Men jag vill helt enkelt slippa oron för att det skall rasa igen och betala pengar ytterligare för att fixa det då.
Sedan älskar jag mekaniskt, ju mindre som kan strula desto bättre!
För JAG vill köra bilen, det är inte bilen som skall köra mig.. wink

Och vem älskar inte att launcha..? wink


719 Inlägg
30 juli 2013
#691
Mina tre lampor lös oxå, visade sig vara en spricka i en abs krans.
Kolla upp så det verkligen är pumpen som är trasig

Virtuell Designer
545 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#692
Vitamin skrev:
Mina tre lampor lös oxå, visade sig vara en spricka i en abs krans.
Kolla upp så det verkligen är pumpen som är trasig

Där ser man!
Då skall jag verkligen undersöka det lite mer noggrant först.
Jo för systemen har ju med varandra att göra, så det kanske är något med det också.
Kanske skall be mitsu göra köra en felkodssökning!

Tack för tipset!
Senast redigerat av StahlgrenDesign (30 juli 2013)


719 Inlägg
30 juli 2013
#693
StahlgrenDesign skrev:
Vitamin skrev:
Mina tre lampor lös oxå, visade sig vara en spricka i en abs krans.
Kolla upp så det verkligen är pumpen som är trasig

Där ser man!
Då skall jag verkligen undersöka det lite mer noggrant först.
Jo för systemen har ju med varandra att göra, så det kanske är något med det också.
Kanske skall be mitsu göra köra en felkodssökning!

Tack för tipset!

Kan rekommendera att du köper en tactrix kabel och licens till deras program evoscan. Då kan du göra allt själv via en dator.
Mkt smidigt

Kostade ca 1400kr totalt.



Om man ska köra rs-bakvagn. Måste inte pumpen fortfarande vara kvar då? Driver inte den acd?

71 Inlägg
30 juli 2013
#694
Blev grymt snyggt med ändringarna!! Ang bes rekommenderar jag carspect! smile

Virtuell Designer
545 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#695
Vitamin skrev:
Kan rekommendera att du köper en tactrix kabel och licens till deras program evoscan. Då kan du göra allt själv via en dator.
Mkt smidigt

Kostade ca 1400kr totalt.



Om man ska köra rs-bakvagn. Måste inte pumpen fortfarande vara kvar då? Driver inte den acd?

Tack återigen för tips! Kan verkligen vara värt att kika på det! smile
Vad jag förstått så skall man inte behöva pumpen vid byte..? Någon som kan rätta mig på den punkten?


Forget_It skrev:
Blev grymt snyggt med ändringarna!! Ang bes rekommenderar jag carspect! smile

Tack så mycket!! smile Har hört samma av andra, skall definitivt kolla upp det! smile


27 Inlägg
1 augusti 2013
#696
ACD och AYC använder samma pump. Byter du till RS-bakdiff så måste du ändå ha kvar pumpen för att köra ACD:n. Så ska du bli av med pumpen helt så måste du byta centerdiffen också...

Annorlunda på E4-6, där slipper man pumpen helt om man byter bakdiffen...i och med att den saknar ACD.

Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ300 '03

27 Inlägg
1 augusti 2013
#697
StahlgrenDesign skrev:
Vitamin skrev:
Kan rekommendera att du köper en tactrix kabel och licens till deras program evoscan. Då kan du göra allt själv via en dator.
Mkt smidigt

Kostade ca 1400kr totalt.



Om man ska köra rs-bakvagn. Måste inte pumpen fortfarande vara kvar då? Driver inte den acd?

Tack återigen för tips! Kan verkligen vara värt att kika på det! smile
Vad jag förstått så skall man inte behöva pumpen vid byte..? Någon som kan rätta mig på den punkten?


Forget_It skrev:
Blev grymt snyggt med ändringarna!! Ang bes rekommenderar jag carspect! smile

Tack så mycket!! smile Har hört samma av andra, skall definitivt kolla upp det! smile

Eller köpa en blåtands OBD2-läsare och kör torque (Android) eller liknande program för att läsa felkoder. Då kommer du undan riktigt billigt. Men kabel är givetvis det bästa smile

Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ300 '03

Fixare
284 Inlägg
1 augusti 2013
#698
Jag har OBD2 läsare och app till ipaden som kan läsa felkoder...! Sög efter ELM 327 Wifi OBD2
Finns med blåtand istället om du vill använda datorn istället men WIFI funkar klockrent!!!

Kostade mic ca 25 $ med frakt (tog ca 2 månader men..) och helt klart värt pengarna!!!

---<Softishman>----

719 Inlägg
1 augusti 2013
#699
Det är evoscan + rätt kabel som gäller, felkoder kan man ju läsa utan instrument.

Med evoscan kan man tvångsköra ayc pumpen och lufta den m.m

Virtuell Designer
545 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#700
Detta kommer vara mitt sista inlägg här på ett tag..
Jag har inte varit så aktiv på senaste tiden, och det finns lite olika anledningar till varför.
Men den största är väll att jag tappat suget helt och hållet att hålla på med bilen..
Som alla vet så kommer detta och går i perioder, så jag är nere i en djup svacka just nu, och har varit hela sommaren i princip.
Så nu är bilen avställd på obestämd framtid så får vi se när suget kommer tillbaka!

Men jag bjuder här på 3 bilder ifrån årets sista träff, SkarasommarlandsTräffen 2013, som arrangerades av ARN Racing!

På återseende! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-ec708d1c7fddbe531e1db544b1ef9363.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-7f2ca9798cf5c7eada18d50d40815dde.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-90f1081870f20c17ec825622e15b06e6.jpg



Sök