2916
Sök

Bmw e39 tds (1999) ELFEL, (lamorna slocknar inte)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#1
hej jag var ute och körde en mindre sträcka idag, och när jag kom till parkeringen och låste bilen så märkte jag att ena bakljuset fortfarande lös, ( allt släcks automatiskt när tändningen är ur) jag tänkte att mindre problem och jag fixar det senare, men ville stänga av alla ljus i alla fall, för tillfället..., så jag släckte ljusen manuellt från ratten i bilen, men bakljuset fortfarande lös, ( vi snackar om vänstra vanliga bakljuset den yttre glödlampan av 2, bromsljuset är separat) då blev jag förvånad på att den fortfarande lyser så jag tog ur själva glödlampan, när jag höll på gå bort från bilen så märker jag att vänstra framljus också fortfarande lyser..., då gick jag bak och kopplade ur batteriet..., då gick larmet förstås, men den kunde jag stänga av, och så lät jag bilen stå där...


några timmar senare så kopplade jag in batteriet igen och vänstra lamporna började lysa igen...,  då startade jag bilen och körde hem, när jag kom hem och stängde av bilen igen då var allt som det skulle (allt släckt)

FRÅGOR
vad hände så att lamporna inte släcktes
vad ska man göra åt det
varför bara vänstra sidan
varför blev det ok när jag kom hem igen
kan man fixa det själv? (har hyfsad elektronik skills)


för jag vill inte behöva kolla alla lampor varje gång jag ska parkera bilen.....

min teori, en relä någonstans är dålig och ville inte koppla från, och det finns 2 reläer så en i backup ifall ena skulle inte vilja slå på, så man har något ljus på bilen i alla fall

i detta fallet vart sitter reläet?

extra, jag byggde om cd växlan, och behövde styrström för den  så genom en diod så drar den lite ström från den vänstra bakljuset, men det borde inte ha orsakat detta då det är kopplad via en diod (= leder ström åt bara ena hållet dvs baklampan kan bara ge och inte ta emot ström) och det är fruktansvärt lite ström som dras...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

601 Inlägg
12 december 2011
#2
Du hade garanterat blinkersen på åt vänster! smile Då lyser vänster sida!
Annars kan det vara fel i spaken att det alltid ligger på ström dit?
Senast redigerat av Pedaal (12 december 2011)

OO=00=OO
132 Inlägg
12 december 2011
#3
du vet att om du av misstag råkar dra ner blinkerspaken med tändningen av så tänder du vänstra positionsljuset va? smile

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen

601 Inlägg
12 december 2011
#4
SPOOL skrev:
du vet att om du av misstag råkar dra ner blinkerspaken med tändningen av så tänder du vänstra positionsljuset va? smile

Törs nästan sätta pengar på att det är de han gjort wink
Råkade göra samma med min e39 när jag inte visste om funktionen. Men kom på det när jag vred på tändningen och såg att bilen blinkade. satte spaken rakt och ljuset slocknade big_smile

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#5
tror att det kunde vart det, men jag lyckas inte återskapa det än så...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a


Sök