Mattman skrev:
Varför handlar det alltid om jänkar V8 när folk ska trimma? Tycker väll att Tyska V8'or verkar modernare och effektivare än jänkmotorer, ja menar, förgasare slutade man tillomed ha på moppen för 5 år sen?
Vill tillägga att jag inte attackerar, vill bara fråga nu när det ändå är V8 folk som skriver

Även om gamla jänke v8or är sten åldern så skulle jag vela veta någon som säger att t.ex en Cheva 350 är en skitmotor. Aldrig hört det. Samma om Fords 351, 427 osv osv. Hela serien med motorer hos både GM och Ford.
Så extremt enkel konstruktion på gamla gjujärns v8or så det knappt är klokt.
Jämför det med t.ex motorn i min Lincoln som är en rätt modern motor om man ser på det. Dubbla överliggande kamaxlar, fyrventilare och så vidare allt det joxxet med datorstyrning inom allt.
Men är den motorn bättre?
I livslängd, nej. Den är så avancerad (jämfört med en gammal gjutjärns klump då) att det är så mycket som kan gå fel.
Och med tanke på att både GM och Cheva hade sina motorserier (typ 350, 351, 302 osv) i flera decennier utan utveckling så finns det väldigt mycket eftermarknad till dom.
Går att bygga en sån motor seriöst och billigt med mycket hk.
Sedan är det charm

Och tradition.
Förstår dock helt klart vad du menar. Utveckligen går framåt och det finns mer än bara jänke v8.
Men med handen på hjärtat, när någon säger v8 så tänker man direkt på gamla jänkare och inte på en Audi S8. Right?
Någon frågar "Vad kör du till vardags?" och en annan svarar då "V8". Då tänker du inte på BMW 840 utan tänker på vilken amerikanare han kör

Glesmark skrev:
Merca har väl några moderna v8 på över 5.4 liter eller vad 350 nu motsvarar? Finns även över 6 liters har ja för mig, e alla nya v8 gjorda med alu-block? Vet att min bmw 4.4 har alublock, har även prestandamotorerna detta?
Har alujumjum block på min 4.6 i min Lincoln. I princip alla v8or i Fords serie med 4.6 motorn (på 90 talet och 2000 talet) har aluminium block. Bara enstaka bilar som har gjutjärn (typ 2003-2004 Mustang SVT Cobra) där aluminium blocket inte höll. Fanns dock tidiga och sena gjutningar på aluminium blocket. Tidiga var starka som as, dom senare är värdelösa kort sagt.
Team-Adolfsson skrev:
villken disskusion ^^
jag säger iaf så här
i en 2 ton tung gammal jänk ska de sitta ett tungt stort klumpt gjutjärnsblock
utväxlingen i min har jag inte en aning om bilen har gått på strippen med 1200hk (ägaren innan mig) och 100% låst axel har dock bara 295er bak på den för tillfället men tänkte slänga på 315 framöver
ska inte va behagligt o köra en jänk från 76 heller
har en bekant som har en 454 liggande helt komplett för 5000kr men problemet är att motorn har frusit så blocket har spruckit i en kylkanal. går det svetsa ett motorblock ? håller det för de ? riktigt bra pris för den motorn annars

Folk har kört snabbt och med mer hästar än 1200hk på smalare än 295or

Kolla 10.5 outlaw. En klass i USA som är i min åsikt den grymmaste klassen inom dragracing någonsin.
Du ska köra så snabbt som möjligt på 10.5 breda däck (tror dom får vara bredare men anläggningsytan får inte vara bredare än 10.5", typ 275).
Dom kör helt seriöst sjuka tider med de smala däcken!
Kolla denna:
http://www.youtube.com/watch?v=DLQuXzQYQr0Ett tips, kolla 4:13
