3372
Sök

Köpråd Saab 9000 2.3t

31 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#81
Hann inte knäppa några bilder på bilen i dagsljud idag heller.

Det sitter väll obd på denna? obd2 kom -96?
Går det få ut realtidsdata ur obd till t ex torque?
https://market.android.com/details?id=o … VmcmVlIl0.

25 Inlägg
24 december 2011
#82
Ta en 9000 Aero. Hade en förrut rolig bil går som ett skott. Bättre turbo i Aeron Mitsubitshi td04l tror ja. Min Turbo hade rullat 25000 utan att vara bytt nån gång.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 december 2011
#83
man ska inte ha en aero som bruksbil.......


Trucker
2 710 Inlägg
24 december 2011
#84
Funkiee skrev:
man ska inte ha en aero som bruksbil.......

Varför? Hade jävligt gärna velat ha en Aero istället för min nuvarande.. Är dock mkt nöjd med min smile

Fart missbrukare

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 december 2011
#85
trippelturbo skrev:
Funkiee skrev:
man ska inte ha en aero som bruksbil.......

Varför? Hade jävligt gärna velat ha en Aero istället för min nuvarande.. Är dock mkt nöjd med min smile

Dom är så få, och dom ska inte få köras i sveriges vinterland med allt salt sad o det är för få som tar hand om bilarna!


Trucker
2 710 Inlägg
24 december 2011
#86
Funkiee skrev:
trippelturbo skrev:
Funkiee skrev:
man ska inte ha en aero som bruksbil.......

Varför? Hade jävligt gärna velat ha en Aero istället för min nuvarande.. Är dock mkt nöjd med min smile

Dom är så få, och dom ska inte få köras i sveriges vinterland med allt salt sad o det är för få som tar hand om bilarna!

Tyvärr är det så..
Hade o välja mellan en Aero o min nuvarande, dum som jag va valde jag min nuvarande sad
Bilfan är fullproppad m teknik för att vara så gammal o ändå funkar allt som om de vore nytt!!

Allt sket sig efter GM:s övertagande!

Fart missbrukare

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 december 2011
#87
egentligen det enda man vill ha av en aero är kjolpaket o inredningen, går ju alltid o trimma en vanlig liksom, men för saabälskade är det en dröm o få äga en äkta aero så är det ju bara!


31 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#88
Bilder finns i mitt fotoalbum

För den som vill se pärlan så är det den röda smile
Senast redigerat av Rollon_ (7 januari 2012)

Hjultomte
1 500 Inlägg
21 februari 2012
#89
Tjena! Sitter i funderingar på 9000 2.3t/T. För behöver en hyffsad rapp men bränslesnål kärra smile (Tänkte även kanske stressa den lite) Hur ligger snitt förbrukningen? Samt hur ser stöldsäkerheten ut på årsm 95 o uppåt?

Tackar så mycket smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 februari 2012
#90
TooS skrev:
Tjena! Sitter i funderingar på 9000 2.3t/T. För behöver en hyffsad rapp men bränslesnål kärra smile (Tänkte även kanske stressa den lite) Hur ligger snitt förbrukningen? Samt hur ser stöldsäkerheten ut på årsm 95 o uppåt?

Tackar så mycket smile

Köp en CSE 2.3t (dvs LTT 170hk) så har du med enkla medel 270hk och en billig bil på pappret. Angående säkerheten så är den bättre efter -96 då immo kom till 9000.

Jag snittar 0.8-0.9 vid "glad snålkörning" eller vad man ska säga och ren lek så rinner det ner runt 1,2 liter soppa i motorn per mil...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 februari 2012
#91
TooS skrev:
Tjena! Sitter i funderingar på 9000 2.3t/T. För behöver en hyffsad rapp men bränslesnål kärra smile (Tänkte även kanske stressa den lite) Hur ligger snitt förbrukningen? Samt hur ser stöldsäkerheten ut på årsm 95 o uppåt?

Tackar så mycket smile

Min blåa drog 0,76 i snitt räknat på tankningar och körsträcka under det halvåret jag hade den, 750 mil typ. Då har jag 1,5 mil till jobbet och kör längre sträckor någon gång i veckan, så säg 70% landsväg och typ 30% av totala körsträckan med ej genomvarm motor.
Saab själva säger 0,90 blandad körning, låga 0,64 landsväg smile

Det är en väldigt tacksam motor att "stressa", och den delar växellåda, koppling etc med Aeron. Motorn håller för över 400 hk utan att öppnas.

Stöldsäkerheten varierar. Min hade larm med startspärr, vilket de flesta 2,3T borde ha eftersom de var lite dyrare i inköp och i regel bättre utrustade än t ex sugisarna.

Med startspärr är den ju "omöjlig" att sno (vem gör sig mycket besvär med en bil för 10k?) och med larm slipper man de flesta pundare.


537 Inlägg
21 februari 2012
#92
TBOC_Razor skrev:
TooS skrev:
Tjena! Sitter i funderingar på 9000 2.3t/T. För behöver en hyffsad rapp men bränslesnål kärra smile (Tänkte även kanske stressa den lite) Hur ligger snitt förbrukningen? Samt hur ser stöldsäkerheten ut på årsm 95 o uppåt?

Tackar så mycket smile

Köp en CSE 2.3t (dvs LTT 170hk) så har du med enkla medel 270hk och en billig bil på pappret. Angående säkerheten så är den bättre efter -96 då immo kom till 9000.

Jag snittar 0.8-0.9 vid "glad snålkörning" eller vad man ska säga och ren lek så rinner det ner runt 1,2 liter soppa i motorn per mil...

sitter det magnetventil orginal i cse 2.3t? min bror påstår nämligen att det är nån som eftermonterat det i min? jag har ingen större koll på 9000 än så därför undrar jag smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 februari 2012
#93
SAAB-Karlsson skrev:
TBOC_Razor skrev:
TooS skrev:
Tjena! Sitter i funderingar på 9000 2.3t/T. För behöver en hyffsad rapp men bränslesnål kärra smile (Tänkte även kanske stressa den lite) Hur ligger snitt förbrukningen? Samt hur ser stöldsäkerheten ut på årsm 95 o uppåt?

Tackar så mycket smile

Köp en CSE 2.3t (dvs LTT 170hk) så har du med enkla medel 270hk och en billig bil på pappret. Angående säkerheten så är den bättre efter -96 då immo kom till 9000.

Jag snittar 0.8-0.9 vid "glad snålkörning" eller vad man ska säga och ren lek så rinner det ner runt 1,2 liter soppa i motorn per mil...

sitter det magnetventil orginal i cse 2.3t? min bror påstår nämligen att det är nån som eftermonterat det i min? jag har ingen större koll på 9000 än så därför undrar jag smile

Nej, ingen magnetventil i någon lättryckare vad jag sett eller hört.

Däremot kan det mycket väl ligga fulltryckarprogram i styrboxen på en lättryckare original, vet inte varför men tydligen flera på STCS som har "råkat ut" för det...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 februari 2012
#94
Andromeda skrev:
TooS skrev:
Tjena! Sitter i funderingar på 9000 2.3t/T. För behöver en hyffsad rapp men bränslesnål kärra smile (Tänkte även kanske stressa den lite) Hur ligger snitt förbrukningen? Samt hur ser stöldsäkerheten ut på årsm 95 o uppåt?

Tackar så mycket smile

Min blåa drog 0,76 i snitt räknat på tankningar och körsträcka under det halvåret jag hade den, 750 mil typ. Då har jag 1,5 mil till jobbet och kör längre sträckor någon gång i veckan, så säg 70% landsväg och typ 30% av totala körsträckan med ej genomvarm motor.
Saab själva säger 0,90 blandad körning, låga 0,64 landsväg smile

Det är en väldigt tacksam motor att "stressa", och den delar växellåda, koppling etc med Aeron. Motorn håller för över 400 hk utan att öppnas.

Stöldsäkerheten varierar. Min hade larm med startspärr, vilket de flesta 2,3T borde ha eftersom de var lite dyrare i inköp och i regel bättre utrustade än t ex sugisarna.

Med startspärr är den ju "omöjlig" att sno (vem gör sig mycket besvär med en bil för 10k?) och med larm slipper man de flesta pundare.

Samma typ av folk som snor gamla 850 turbo....

Dvs dom som behöver en bra flyktbil wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

537 Inlägg
21 februari 2012
#95
TBOC_Razor skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
TBOC_Razor skrev:

Köp en CSE 2.3t (dvs LTT 170hk) så har du med enkla medel 270hk och en billig bil på pappret. Angående säkerheten så är den bättre efter -96 då immo kom till 9000.

Jag snittar 0.8-0.9 vid "glad snålkörning" eller vad man ska säga och ren lek så rinner det ner runt 1,2 liter soppa i motorn per mil...

sitter det magnetventil orginal i cse 2.3t? min bror påstår nämligen att det är nån som eftermonterat det i min? jag har ingen större koll på 9000 än så därför undrar jag smile

Nej, ingen magnetventil i någon lättryckare vad jag sett eller hört.

Däremot kan det mycket väl ligga fulltryckarprogram i styrboxen på en lättryckare original, vet inte varför men tydligen flera på STCS som har "råkat ut" för det...

ok, då är mv eftermonterad altså, hur mkt effekt kan det va i den då, den laddar 0.6 bar?


Rumpmas
3 860 Inlägg
21 februari 2012
#96
TBOC_Razor skrev:
Andromeda skrev:
TooS skrev:
Tjena! Sitter i funderingar på 9000 2.3t/T. För behöver en hyffsad rapp men bränslesnål kärra smile (Tänkte även kanske stressa den lite) Hur ligger snitt förbrukningen? Samt hur ser stöldsäkerheten ut på årsm 95 o uppåt?

Tackar så mycket smile

Min blåa drog 0,76 i snitt räknat på tankningar och körsträcka under det halvåret jag hade den, 750 mil typ. Då har jag 1,5 mil till jobbet och kör längre sträckor någon gång i veckan, så säg 70% landsväg och typ 30% av totala körsträckan med ej genomvarm motor.
Saab själva säger 0,90 blandad körning, låga 0,64 landsväg smile

Det är en väldigt tacksam motor att "stressa", och den delar växellåda, koppling etc med Aeron. Motorn håller för över 400 hk utan att öppnas.

Stöldsäkerheten varierar. Min hade larm med startspärr, vilket de flesta 2,3T borde ha eftersom de var lite dyrare i inköp och i regel bättre utrustade än t ex sugisarna.

Med startspärr är den ju "omöjlig" att sno (vem gör sig mycket besvär med en bil för 10k?) och med larm slipper man de flesta pundare.

Samma typ av folk som snor gamla 850 turbo....

Dvs dom som behöver en bra flyktbil wink

Meh, vad har man för nytta av en flyktbil lådan rasar på i första kurvan från banken yikes

/740-raggare


Rumpmas
3 860 Inlägg
21 februari 2012
#97
SAAB-Karlsson skrev:
TBOC_Razor skrev:
SAAB-Karlsson skrev:

sitter det magnetventil orginal i cse 2.3t? min bror påstår nämligen att det är nån som eftermonterat det i min? jag har ingen större koll på 9000 än så därför undrar jag smile

Nej, ingen magnetventil i någon lättryckare vad jag sett eller hört.

Däremot kan det mycket väl ligga fulltryckarprogram i styrboxen på en lättryckare original, vet inte varför men tydligen flera på STCS som har "råkat ut" för det...

ok, då är mv eftermonterad altså, hur mkt effekt kan det va i den då, den laddar 0.6 bar?

Fulltryck 200 hk laddar 1,0 bar, och 170 hk lättryck laddar ~0,4-0,45 bar.


537 Inlägg
21 februari 2012
#98
Andromeda skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
TBOC_Razor skrev:

Nej, ingen magnetventil i någon lättryckare vad jag sett eller hört.

Däremot kan det mycket väl ligga fulltryckarprogram i styrboxen på en lättryckare original, vet inte varför men tydligen flera på STCS som har "råkat ut" för det...

ok, då är mv eftermonterad altså, hur mkt effekt kan det va i den då, den laddar 0.6 bar?

Fulltryck 200 hk laddar 1,0 bar, och 170 hk lättryck laddar ~0,4-0,45 bar.

ok, tack för info, back to topic


Trucker
2 710 Inlägg
21 februari 2012
#99
Kan sälja min till rätta pengar! wink

btw, en av Sveriges garanterad mest välskötta 9000!!
Senast redigerat av trippelturbo (21 februari 2012)

Fart missbrukare

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 februari 2012
#100
TBOC_Razor skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
TBOC_Razor skrev:

Köp en CSE 2.3t (dvs LTT 170hk) så har du med enkla medel 270hk och en billig bil på pappret. Angående säkerheten så är den bättre efter -96 då immo kom till 9000.

Jag snittar 0.8-0.9 vid "glad snålkörning" eller vad man ska säga och ren lek så rinner det ner runt 1,2 liter soppa i motorn per mil...

sitter det magnetventil orginal i cse 2.3t? min bror påstår nämligen att det är nån som eftermonterat det i min? jag har ingen större koll på 9000 än så därför undrar jag smile

Nej, ingen magnetventil i någon lättryckare vad jag sett eller hört.

Däremot kan det mycket väl ligga fulltryckarprogram i styrboxen på en lättryckare original, vet inte varför men tydligen flera på STCS som har "råkat ut" för det...

sitter magnetventil på alla 2,3ltt som har värmeplattor monterat i insuget, oftast på 96-98or! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.


Sök