Jag äger TRE bilar som är erkänt kinkiga med avgasvärdena, så jag är alltid orolig för avgastestet, hittils har det varit idel positiva resultat. Den ena av de hade apdåliga värden för 6 år sedan vid förbesikningen hos märkesverkstaden (HC 300, Co1 1, Co2 2.3, Lambda 1.05). Märkesverkstaden trodde att det kunde vara katten eller möjligtvis toppen, modellen i fråga är känd för att vara kinkig. Iaf jag gjorde bedömningen att med tanke på att bilen gått ca 20" mil o att ambdasonden aldrig varit bytt så är det ingen dum ide att byta den även om problemet inte ligger där (normalt rekommenderas man att byta lambdasond efter ca 16000 mil, detta enligt BOSCH som tillverkar sonden!). Bytte sond o körde till Bilprovningen på vinst o förlust, alla värden bra! Och de har förblivit så i 6 år, har haft HC på 8 som lägst vid besikningen, rätt fantastiskt med tanke på hur smutsig den motorn är. Med detta vill jag säga att TS kommer sannolikt tillrätta med sina problem genom en "ordentlig" service. O ja det KAN vara katten men det är det sista man byter, mer sannolikt att det är nåt givarfel, men sådant bör ju en kunnig mek kunna se via OBD-verktygen eller liknande, tex genom att kolla live-värden osv.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure