3759
Sök

Slir på koppling... trodde jag?

83 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#1
Tjena!
Har haft lite problem med min bil, den slirar / släpper typ vid 3000 varv och sedan går det rätt fort uppåt, blir knappt nåt vridmoment i bilen alls. Den hackar / rycker ibland när man kör i uppförsbackar med lite för hög växel.
Nu gav vi oss på att byta koppling, och det var inga större problem, mer än att bultarna till växellådan satt som ett as, men när vi satte på allt så gick det i princip felfritt.
Dock när vi testade att starta bilen, med höga förväntningar, så tog inte ens kopplingen... Lamellerna var inte alls så slitna som vi hade trott (dom som satt där innan) 6,5mm tjock var lamellskivan.
Vi testade att "crossväxla" med bilen, dock så var det samma visa, att den släppte efter ett visst varvtal, och slirade.

Vad kan vara fel? Någon sa att styrservon och allt det gick i samma, med koppling också, att det kunde vara för låg oljenivå?
Det är en b230ft motor med m46 låda vi snackar om.

MVH smile

Likbärgare
375 Inlägg
23 december 2011
#2
Det ät troligtvis overdriven som slirar, Pröva byt olja i den och se om det blir bättre, Lukta även på oljan, Luktar den bränt? Då har lamellerna i overdriven gått sönder..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

83 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#3
Ny växellådsolja är i, har overdriven egna lameller? eller vad menar du? smile

2 266 Inlägg
23 december 2011
#4
Japp overdriven har egna lameller samt en planetväxel Blir nog byte eller renovering av lådan

svetsdiff !!!

83 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#5
Okej, låter ju inte så skojj wink

2 266 Inlägg
23 december 2011
#6
Nej de är aldrig skoj med såna reparationer.
Va är de för bil de sitter i då?
Ett vettigt alternativ är en M90 med tillhörande balk spakställ och främre delen av kardan att fundera på.

svetsdiff !!!

83 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#7
PMPerformance skrev:
Nej de är aldrig skoj med såna reparationer.
Va är de för bil de sitter i då?
Ett vettigt alternativ är en M90 med tillhörande balk spakställ och främre delen av kardan att fundera på.

En 960 är det den sitter i.
Vet inte hur jag skall göra alltså, ODn har krånglat en del och har inte velat hoppa ur riktigt ibland när motorn är varm. Men sedan när den svalnat har den hoppat ur.

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
23 december 2011
#8
då är det byte som gäller

men ingen mening att hållas med m46 bara byta till m90 och montera en d24tic lamell med orginal svänghjul
blir sååååå mycket skönare bil att köra efteråt

Kör fort så hinner inget hända...

2 266 Inlägg
23 december 2011
#9
Jaha en sån udda bil 960 turbo. Ja men dom är de bara att leta på en m90 till 940 så du får med grejerna som behövs. Är ju samma bil under till som en 940 turbo/ltt/classic 94-98 har m90s mycket behaglig låda att ha i bilen om man inte ska köra drag racing wink

svetsdiff !!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
23 december 2011
#10
PMPerformance skrev:
Jaha en sån udda bil 960 turbo. Ja men dom är de bara att leta på en m90 till 940 så du får med grejerna som behövs. Är ju samma bil under till som en 940 turbo/ltt/classic 94-98 har m90s mycket behaglig låda att ha i bilen om man inte ska köra drag racing wink

japp min 740 känns sååå skön lådan gör mycket stor skillnad

men visst man ska vara lite försiktig men effekten dödar nästan aldrig m90 mer den som växlar som växlar sönder den smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 266 Inlägg
23 december 2011
#11
http://www.blocket.se/kristianstad/M_90 … =6&w=3
Här fattas bara kardan. fast de där dubbelmasse svänghjulet kan man skippa.

svetsdiff !!!

2 266 Inlägg
23 december 2011
#12
Growe skrev:
PMPerformance skrev:
Jaha en sån udda bil 960 turbo. Ja men dom är de bara att leta på en m90 till 940 så du får med grejerna som behövs. Är ju samma bil under till som en 940 turbo/ltt/classic 94-98 har m90s mycket behaglig låda att ha i bilen om man inte ska köra drag racing wink

japp min 740 känns sååå skön lådan gör mycket stor skillnad

men visst man ska vara lite försiktig men effekten dödar nästan aldrig m90 mer den som växlar som växlar sönder den smile

Ja visst är de den som kör som dödar lådorna. Speciellt 3an, har själv missat den och sen fick jag svetsa stoppringen för synkringen på 3an.

svetsdiff !!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
23 december 2011
#13
PMPerformance skrev:
Growe skrev:
PMPerformance skrev:
Jaha en sån udda bil 960 turbo. Ja men dom är de bara att leta på en m90 till 940 så du får med grejerna som behövs. Är ju samma bil under till som en 940 turbo/ltt/classic 94-98 har m90s mycket behaglig låda att ha i bilen om man inte ska köra drag racing wink

japp min 740 känns sååå skön lådan gör mycket stor skillnad

men visst man ska vara lite försiktig men effekten dödar nästan aldrig m90 mer den som växlar som växlar sönder den smile

Ja visst är de den som kör som dödar lådorna. Speciellt 3an, har själv missat den och sen fick jag svetsa stoppringen för synkringen på 3an.

samma här en halv miss så var den sabb

en m46 kan man göra samma miss 100gånger  utan problem
men m46 spricker förr eller senare om man är lite vårdslös

polarn spräckte hela huset på sin m46 med en 91:ans 940GL helt orginal smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 266 Inlägg
23 december 2011
#14
Growe skrev:
PMPerformance skrev:
Growe skrev:

japp min 740 känns sååå skön lådan gör mycket stor skillnad

men visst man ska vara lite försiktig men effekten dödar nästan aldrig m90 mer den som växlar som växlar sönder den smile

Ja visst är de den som kör som dödar lådorna. Speciellt 3an, har själv missat den och sen fick jag svetsa stoppringen för synkringen på 3an.

samma här en halv miss så var den sabb

en m46 kan man göra samma miss 100gånger  utan problem
men m46 spricker förr eller senare om man är lite vårdslös

polarn spräckte hela huset på sin m46 med en 91:ans 940GL helt orginal smile

Då var inte han snäll mot den

svetsdiff !!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
23 december 2011
#15
PMPerformance skrev:
Growe skrev:
PMPerformance skrev:

Ja visst är de den som kör som dödar lådorna. Speciellt 3an, har själv missat den och sen fick jag svetsa stoppringen för synkringen på 3an.

samma här en halv miss så var den sabb

en m46 kan man göra samma miss 100gånger  utan problem
men m46 spricker förr eller senare om man är lite vårdslös

polarn spräckte hela huset på sin m46 med en 91:ans 940GL helt orginal smile

Då var inte han snäll mot den

varvstopped och dumpa kopplingen med backen i...slungdiff axeln gick oxå sönder samtidigt smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 266 Inlägg
23 december 2011
#16
Inköplista

M90
D24tic lamell för M90lådan (Klarar högre vrid och effekt) Andra splines mellan m46 och m90
Växellådsbalk
Spakställ med växelspak
Hardyskiva
Främre kardan eller komplett kardan
Slavcylindern (vet inte om den skiljer mellan m46 och m90)

Detta är vad jag kommer på.

svetsdiff !!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
23 december 2011
#17
PMPerformance skrev:
Inköplista

M90
D24tic lamell för M90lådan (Klarar högre vrid och effekt) Andra splines mellan m46 och m90
Växellådsbalk
Spakställ med växelspak
Hardyskiva
Främre kardan eller komplett kardan
Slavcylindern (vet inte om den skiljer mellan m46 och m90)

Detta är vad jag kommer på.

det är samma slavcylinder
har min orginal kvar så jag är 200% säker
man bör byta hela kardan för att slippa obalans men i övrigt stämmer listan perfekt

konsollen som håller upp spakstället ska man ha oxå kom jag på

Kör fort så hinner inget hända...

2 266 Inlägg
23 december 2011
#18
Growe skrev:
PMPerformance skrev:
Growe skrev:

samma här en halv miss så var den sabb

en m46 kan man göra samma miss 100gånger  utan problem
men m46 spricker förr eller senare om man är lite vårdslös

polarn spräckte hela huset på sin m46 med en 91:ans 940GL helt orginal smile

Då var inte han snäll mot den

varvstopped och dumpa kopplingen med backen i...slungdiff axeln gick oxå sönder samtidigt smile

Då fattar jag backen är ju ett ensamt drev i botten som sitter i sidan som man flyttar fram och tillbaka för att få i backen och den ser inte stark ut när man tittar i lådan. Synd på slungaxlen bara

svetsdiff !!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
23 december 2011
#19
PMPerformance skrev:
Growe skrev:
PMPerformance skrev:

Då var inte han snäll mot den

varvstopped och dumpa kopplingen med backen i...slungdiff axeln gick oxå sönder samtidigt smile

Då fattar jag backen är ju ett ensamt drev i botten som sitter i sidan som man flyttar fram och tillbaka för att få i backen och den ser inte stark ut när man tittar i lådan. Synd på slungaxlen bara

hehe näe exakt den sitter så dumnt till att den vrider ut kraften och då spricker lådan

bakaxeln lagade han på något sätt

Kör fort så hinner inget hända...

83 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#20
Men ifall man köper någon begagnad m46 endast då?
Jag skall inte ha kvar den bilen särskilt länge, hade mest tänkt o ha den och leka med, så kan inte slänga ut några större summor. smile


Sök